هوشمندسازی جمع‌آوری پسماند خشک در مشهد

ابوالفضل کریمیان امروز در حاشیه آیین رونمایی از طرح جمع‌آوری هوشمند پسماندهای بازیافتی به همراه نوسازی ۳۳ دستگاه ناوگان خدمات شهری، با تاکید بر اینکه سازمان به دنبال جلب مشارکت بیشتر مردم است، اظهار کرد: چند سالی است که میزان بازیافت زباله خشک در شهر مشهد حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد ثابت مانده است؛ در حالی که می‌توانیم این میزان را تا ۲۰ درصد افزایش دهیم و این امر در صورتی محقق می‌شود که شهروندان برای مشارکت افزون‌تر انگیزه بیشتری داشته باشند.

وی افزود: این سازمان اکنون با هدف ایجاد انگیزه‌های مالی و تسهیل شرایط بازیافت از مبدا و ترغیب شهروندان به مشارکت بیشتر طرح هوشمند جمع‌ آوری پسماند خشک را رونمایی می‌کند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد بیان کرد: پیش از این، طرح یاد شده به صورت پایلوت و در قالب طرح «سیمپ» در منطقه ۹ شهرداری مشهد اجرا و نقاط ضعف آن برطرف شده است.

کریمیان تاکید کرد: این نرم افزار، امکان درخواست، جمع آوری و خرید پسماندهای خشک شهروندان را به صورت آنلاین فراهم می‌آورد. شهروندان با مراجعه به سایت سازمان مدیریت پسماند به آدرس wmo.mashhad.ir و دانلود و نصب این اپلیکیشن بر روی گوشی می‌توانند، در تمام مناطق شهرداری درخواست خودرو کنند تا در کم ترین زمان، نزدیک‌ترین خودرو برای تحویل پسماندها به آدرس درخواستی آنان اعزام شود.

وی تاکید کرد: در این طرح به محض تحویل پسماند خشک، کیف پول افراد شارژ می‌شود و خانواده‌ها می‌توانند بر درآمد آن حساب باز کنند و اساساً هدف نیز همین است که طرح هوشمندسازی جمع‌آوری زباله خشک به دلیل کاهش هزینه‌ها، بتواند گوشه‌ای از سبد اقتصادی خانواده‌ها را پوشش دهد تا به این طریق مشارکت آنان را بیشتر از گذشته جلب کند. این سازمان از ابتدای سال گذشته با اعتباری بالغ بر ۲۲۰ میلیارد ریال اقدام به خریداری ۳۳ دستگاه شاسی‌های مختلف شامل چهار دستگاه شاسی هیوندای ۶ تن، ۲۶ دستگاه شاسی هیوندای هشت تن و سه دستگاه بنز ۱۰ تن نموده است.

کریمیان ادامه داد: در سال گذشته با استفاده از ظرفیت‌های صنعتی داخل کشور و مهندسی معکوس، توسط کارشناسان فنی این سازمان با تجهیز خودروهای تخصصی به کاربری‌هایی در زمینه های جاروب خیابانی، تانکر چند منظوره، دستگاه مه‌پاش، خودرو امداد، بازوغلتان، پمپ‌های خودمکش، تانکر فشار قوی، تریلی کمپرسی، اتاق حمل پسماند و سایر کاربری‌ها به تعداد ۴۳ دستگاه افزایش یافته است.