بهرام عکاشه؛ پدر علم زلزله‌ شناسی ایران

بهرام عکاشه
پدر علم زلزله‌ شناسی ایران
سال تولد: ۱۳۱۵
محل تولد: مسجدسلیمان
تحصیلات: دکترای ژئوفیزیک

پرفسور بهرام عکاشه (متولد ۱۳۱۵ در مسجدسلیمان)، پدر علم زلزله‌شناسی ایران و متخصص برجسته زلزله‌شناسی و زمین‌شناسی است. وی پس از گذارندن دبستان و دبیرستان در زادگاه و اهواز، در خرداد 1334 موفق به دریافت دیپلم ریاضی (رتبه اول) از دبیرستان دکتر حسابی شد. در مهر ماه همان سال تحصیلی، فیزیک را در دانشگاه تهران شروع کرد و پس از اخذ لیسانس در بهار 1339 در دانشگاه صنعتی اشتوتگارت به تحصیل فیزیک و ژئو فیزیک مشغول شد و دروس مقدماتی زلزله شناسی را نزد پروفسور هیلر (همکار سابق پروفسور گوتنبرگ رئیس مؤسسه ژئوفیزیک فرانکفورت و پروفسور اینشتن رئیس مؤسسه فیزیک در برلین) گذراند.

با بازنشسته شدن پروفسور هیلر تحصیلات خود را نزد شاگرد ایشان پروفسور برگهمر در شهر فرانکفورت ادامه داد. جایی که تحصیلات فوق لیسانس و دکترای خود را (با گذراندن دروس فیزیک، ژئوفیزیک، زمین شناسی و هواشناسی) به انجام رساند و در پاییز 1348 درجه دکترای ژئوفیزیک اخذ کرد.

فعالیت های اجرایی
عکاشه در سال ۱۳۴۸ در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران مشغول فعالیت شد و در سال ۱۳۶۴ به مرتبه استادی رسید. سال‌ها رئیس بخش زلزله‌ شناسی در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران بود و پس از سی سال فعالیت بازنشسته شد. وی همچنین مدت ۱۴ سال ریاست گروه ژئوفیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال را بر عهده داشته‌ است و هم‌اکنون نیز رئیس دانشکده علوم پایه این دانشگاه می‌باشد.

دكتر عكاشه در سال ٧٣ رشته ژئوفيزيك را در واحد تهران شمال راه‌اندازي كرد و داراي يك كتاب تاليفي، ١٠٠ مقاله داخلي و ٣٥ مقاله خارجي است. ساخت و راه‌اندازي چند پايگاه زلزله‌نگاري، مطالعات طيف طراحي ساختگاه رآكتور تحقيقاتي تهران، تحليل و كنترل مقاومت ساختمان، رآكتور تحقيقاتي سازمان انرژي اتمي ايران در برابر نيروهاي زلزله و... از عناوين فعالیت ها و مقالات وي است.

وی همواره نسبت به خطر وقوع زلزله مهیب در تهران هشدار داده‌است و از طرفداران تغییر محل پایتخت به منظور به حداقل رسانیدن تلفات ناشی از زلزله احتمالی است.

آثار و افتخارات
استاد مؤسسه ژئوفیزیک، کسب درجه دکتری ژئوفیزیک با تخصص زلزله شناسی از دانشگاه صنعتی اشتوتگارت، پدر علم زلزله شناسی ایران، رئیس بخش زلزله‌شناسی مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، چند پایگاه زلزله‌ نگاری را راه اندازی کرد، مطالعات طیف طراحی ساختگاه رآکتور تحقیقاتی تهران را انجام داد و دارای یک کتاب تألیفی، ۱۰۰ مقاله داخلی و ۳۵ مقاله خارجی می باشد.

منبع
دانشگاه تهران

ویکی پدیا
مسیر ایرانی