پیتر کالتورپ؛ مبتکر پیشرو در نو شهرسازی

پیتر کالتورپ
مبتکر پیشرو در نو شهرسازی
سال تولد: 1946
محل تولد: کالیفرنیا
تحصیلات: فارغ التحصیل مدرسه معماری دانشگاه ییل Yale

پیتر کالتورپ؛ شهرساز، برنامه ریز شهری و معمار آمریکایی به علت فعالیت هایش در زمینه های مقابله با حومه گرایی در آمریکا، کمک به جنبش نو شهرسازی و ریاست همایش نو شهرسازی، کمک به ابداع برنامه ریزی معطوف به وسایل نقلیه عمومی، مشهور و مطرح شده است. او از جمله افراد پیشرو در طرح موضوعاتی مانند ترکیب کاربری اراضی و برنامه ریزی حمل و نقل است.

پیتر کالتورپ در سال 1946، در شهر پالو آلتو Palo Alto در کالیفرنیا به دنیا آمد. وی در مدرسه معماری دانشگاه ییل Yale تحصیل کرد و پس از آن به تدریس و سخنرانی های علمی پرداخت. کالتورپ در آمریکا، اروپا و آمریکای جنوبی سخنزانی داشته است و در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، دانشگاه واشنگتن، دانشگاه ارگان و دانشگاه کارولینای شمالی تدریس نموده و جوایز متعددی در زمینه هنر و معماری کسب نموده است.

فعالیت های حرفه ای
کالتورپ، کار حرفه ای در مورد شهرسازی و طراحی شهری را از سال 1976 آغاز کرد. در سال 1983 بنیاد کالتورپ را بنیان نهاد و در زمینه های شهرهای جدید و مقابله با حومه گرایی به فعالیت پرداخت. در این موسسه بیش از 30 شهر جدید طراحی شد و 11 برنامه بلند مدت منطقه ای به اجرا گذارده شد. همچنین چند طرح در کشورهای دیگر مثل برنامه ریزی برای سواحل تونس و یا برنامه زمین های خارج شهر روتردام هلند از کارهای انجام شده در این نهاد بوده است.

وی سپس شروع به کار برای بنیاد توسعه شهری آمریکا کرد و در مورد ارتباط بین کاربری زمین، حمل و نقل و توسعه شهری به پژوهش پرداخت. کالتورپ در ابتدای دهه 1990 به عنوان اولین رئیس همایش نو شهرسازی Congress for the New Urbanism انتخاب شد و به فعالیت گسترده ای در مورد نو شهرسازی و طراحی جوامع شهری پیاده دست زد. وی از اولین کسانی است که به طراحی شهری برای حدود 500000 نفر با استفاده از اصول نو شهرسازی پرداخت. پیش از این، برنامه ریزی و طراحی شهری بر اساس نو شهرسازی برای جمعیت های کمتر ( برای مثال 5000 و یا 10000 نفر ) انجام می شد. طراحی و اجرای این شهری که محل آن در فیلیپین خواهد بود، در حال حاضر در جریان است.

او در طرح های شهری خود همواره چهار اصل توجه به تنوع فرهنگی و ساختمانی ، توجه به مقیاس انسانی ، نگهداری و حفظ بافتها و ساختمانهای تاریخی ، و منطقه گرایی و توسعه منطقه ای را در نظر داشته است.

همچنین کالتورپ، یکی از پایه گذاران برنامه ریزی معطوف به وسایل نقلیه عمومی Transit-Oriented Development (TOD) نیز می باشد و همواره از دهه 1990 تا کنون در این مورد فعالیت داشته است.

طرح پیتر کالتروپ برای قسمتی از شهر ساکرامنتو Sacramento در کالیفرنیای آمریکا به نام کالوین Calvine است که شبکه خیابان ها به صورت بهم پیوسته و تقریباً شطرنجی شکل گرفته است. 1400 خانه مسکونی در فاصله پیاده از مرکز محله قرار گرفته اند. در مرکز محله، فضای سبز و مجتمع تجاری قرار گرفته است که به وسیله وسایل نقلیه عمومی قابل دسترس هستند.

الگوی پدسترین پاکت و فرم بهینه شهر
الگوی پیشنهادی کالتورپ که نوعی توسعه متکی بر حمل و نقل همگانی به وسیله راه آهن سبک می باشد، تحت عنوان الگوی پدسترین پاکت یکی از انگاره های نو طراحی شهری را شکل داده است. الگوی پدسترین پاکت در واقع مجموعه ای از شهرک های کوچک است که توسط سیستم راه آهن سبک به یکدیگر و شهرهای اصلی منطقه خود مرتبط می شوند. هر یک از شهرک ها با هر یک از پدسترین پاکت ها مجموعه است که برای استفاده پیاده طراحی شده است و فاصله افراد تا ایستگاه راه آهن نیز به نحوی است که نیاز به استفاده از اتومبیل را ایجاد نمی کند. این مجموعه ها خود اتکا نیستند و قرار نیست که کلیه افراد ساکن در آن در همان محل کار کنند یا انواع مراکز خرید مورد نظر ساکنان در همان محل یافت شود. به لحاظ تراکم و اندازه جمعیتی در حدود 5000 نفر را در 100 جریب زمین سکنی می دهند، یعنی تراکمی در حدود بیشتر از 100 نفر در هکتار؛ به بیان دیگر سطحی برابر یک دهم بسیاری از شهرهای جدید را اشغال می کند.

آثار
• اجتماعات پایدار: ترکیب جدید طراحی برای شهرها، حومه‌ها و شهرهای کوچک، ۱۹۸۶ به همراه سیم ون در رین
• مترو پلیس آمریکایی آینده: اکولوژی، اجتماع و رؤیای آمریکایی ۱۹۹۳
• شهر منطقه‌ ای به همراه ویلیام فولتان ۲۰۰۱
• شهرگرایی در عصر تغییرات اقلیمی ۲۰۱۰
• توسعه‌ حمل‌ و نقل محور در چین: دستورالعمل کاربری زمین و حمل‌ و نقل برای شهرهای کم‌ کربن

در کتاب « کلان شهر بعدی آمریکا »، کالتورپ از شهرسازی و مخصوصاً توسعه مناطق حومه ای آمریکا، ساخت جوامع شهری بدون مقیاس انسانی، اساس قرار دادن اتومبیل ها در طراحی شهری، بی انتها تصور کردن سوخت های فسیلی و ساخت روزافزون خیابان و بزرگراه انتقاد کرده و نو شهرسازی را به عنوان پاسخ مناسب چنین معضلاتی مطرح می نماید. این کتاب 175 صفحه ای در سال 1993 چاپ شد و به عنوان یکی از ایده های جالب شهرسازی آمریکا مطرح شد.

 در این کتاب کالتورپ حومه سازی معمول آمریکا را بیان کرده است. فواصل مقاصد احتمالی سفرها بسیار طولانی است، زیرا اصولاً پایه این نوع طراحی ها بر استفاده از اتومبیل بنا شده و بهای کمی به مسیرهای پیاده و دوچرخه داده می شود. همچنین، استخوان بندی شهری مورد نظر کالتورپ که معمولاً در نو شهرسازی به کار برده می شود، در این کتاب دیده می شود. شبکه خیابان ها به هم پیوسته اند و خانه ها در فاصله پیاده از مرکز شهر یا محله جای داده شده اند. در تردد های طولانی تر وسائل نقلیه عمومی سهم عمده ای به عهده دارند.

منبع
شارآباد بوم
بلاگفا
معماری آنلاین