سازمان بین الملی شهرداران صلح

سازمان بین المللی شهرداران صلح " Mayors for peace " یک سازمان بین‌المللی مردم نهاد است که در سازمان ملل ثبت گردیده است. این سازمان در سال 1982 به ابتکار شهرداران هیروشیما و ناگازاکی و با اعلام رسمی در سازمان ملل متحد تاسیس شد. در حال حاضر بیش از پنج هزار شهر دنیا در بیش از 153 کشور عضو این سازمان هستند. هر چند سال یکبار شهرداران عضو این سازمان در یکی از کشورهای عضو گرد هم می آیند تا بر اهمیت تلاش جمعی برای رسیدن به اهداف این سازمان تاکید کنند و برنامه هایی را در این ارتباط تنظیم نمایند.

اهداف مهم این شبکه بین المللی عبارتند از:

 - تلاش برای پیشگیری از وقوع جنگ ، کشتار و تخریب که نتیجه ای جز صدمه به شهروندان و مردم بیگناه ندارد.
- تلاش برای ریشه کن شدن سلاح های کشتار جمعی به ویژه سلاح های اتمی و شیمیایی در سطح جهان.
- تقویت روابط فرهنگی و صلح طلبانه بین شهروندان شهرهای عضو سازمان بمنظور گسترش فرهنگ صلح و دوستی و پرهیز از نزاع و خشونت.

 

مکان سازمان:
دبیرخانه اصلی این سازمان در شهر هیروشیما واقع است و ریاست سازمان در حال حاضر بعهده آقای ماتسویی شهردار هیروشیما میباشد. علاوه بر این دبیرخانه اروپایی سازمان در شهر ایپر (محل وقوع اولین حمله شیمیایی در جنگ اول جهانی) در بلژیک مستقر است.
هم اینک شش هزار و 435 شهر از 160 کشور عضو این سازمان هستند.

ایران
دبیرخانه شهرداران ایرانی عضو این سازمان از سال 1391در محل موزه صلح تهران آغاز به کار کرده‌است و تا کنون موفق شده است 1016 شهر ایرانی را به عضویت این سازمان درآورد. هم‌چنین با ارتباط دایم با شهرهای عضو، آنان را به برگزاری برنامه‌های گوناگون با هدف گسترش فرهنگ صلح تشویق کرده است. دبیرخانه ایرانی هم‌چنین با پیگیری‌های مداوم موفق شده شهر تهران را به عنوان یکی از 28 شهر راهبر در دنیا در این سازمان به ثبت رساند. اعضای آن جمعی از جانبازان شیمیایی هستند که به صورت داوطلبانه در این زمینه فعالیت می‌کنند.

تاکنون 472 شهرداری از ایران عضو این سازمان بین المللی شده اند. شهردار هیروشیما ژاپن و رئیس سازمان شهرداران صلح طی حکمی، محمدباقر قالیباف را به عنوان عضو اجرایی سازمان شهرداران صلح منصوب کرد.

شهرداران ایرانی عضو این سازمان تاکنون در چند اجلاس بین المللی حضوریافته و پیام صلح جویی و دوستی شهروندان ایرانی را به سایر شهرداران دنیا ابلاغ نموده اند. همچنین برنامه های دوجانبه و چندجانبه فرهنگی ، هنری و علمی گوناگونی در چارچوب همین همکاری ها تاکنون در کشورمان اجرا شده است.

شهر فیض آباد مرکز شهرستان مه ولات بیست وچهارمین شهر خراسان رضوی است که شهردار آن به عضویت سازمان بین المللی شهرداران صلح درآمده است. فیض آباد مرکز شهرستان 49 هزار نفری مه ولات در فاصله 203 کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.

براساس اطلاعات منتشر شده بر روی پایگاه رسمی سازمان بین المللی شهرداران صلح تاکنون شهرداریهای 'مشهد، ثامن، نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه، تربت جام، طرقبه، شاندیز، سنگان، صالح آباد، کدکن، کلات، خلیل آباد، بایگ، بجستان، باخرز، بیدخت، چناران، درگز، زاوه، فیروزه، جنگل و جغتای' از استان خراسان رضوی به عضویت این سازمان درآمده اند.

ادرس سایت رسمی:
http://www.mayorsforpeace.org/

:منبع
http://www.tehranpeacemuseum.org/
https://fa.wikipedia.org/