فناوری هایی برای شهرهای فردا

 شهری که قدرت خود را از منابع تجدیدپذیر بدست می آورد، جایی که اتومبیل های الکتریکی بی سر و صدا در خیابان ها حرکت می کنند و تقریباً هیچ دی اکسید کربنی از آن ساطع نمی شود، سناریوی یک شهر پایدار در آینده است. محققان فناوری های مرتبطی را نشان می دهند که امروزه توانایی پیاده سازی آن را دارند.
 این نظر وزیر فدرال آلمان، خانم شاوان و رئیس فرائنهوفر، آقای هانس-یورگ بولینگر می باشد.

در نمایشگاه تجارت تکنولوژی شهری در کلن از 24 تا 26 اکتبر 2011 ، محققان فرائنهوفر نشان داده اند که کدام یک از فن آوری های مطرح شده می تواند امروزه پیاده سازی شود. خیابان های مورگنشتات اخیرا ساکت تر شده است, زیرا اتومبیل های الکتریکی اکنون استاد راه هستند. و در مورد مسکن نیز کاملاً موضوع تغییر کرده است, زیرا  راهنمایی های محققان انگیزه ای برای مالکان فراهم می کند تا خانه هایشان را با در نظر گرفتن بازدهی انرژی بازسازی کنند.

منبع حرارت محلی با گرمایش و برق ترکیبی و همچنین انرژی خورشیدی به طور سیستماتیک در مناطق وسیعی از شهر گسترش می یابد و مورگنشتات موفق شد مقام اول را در رده شهرهای بزرگ لیگ خورشیدی فدرال به خود اختصاص دهد. خانه های قدیمی از بابت انرژی کاملاً بازسازی شده اند و حتی در عمیق ترین زمستان ها, برای گرم شدن راحت, فقط به گرمایش کمی نیاز دارند.

آخرین مفاهیم جدید ایمنی و امنیتی، زیرساخت انعطاف پذیر مانند ایستگاه های راه آهن را تضمین می کنند. پلازا و مراکز شهر کیفیت زندگی و راحتی بالایی دارند و ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی عمدتا در شرایط مقرون به صرفه بودن برق کار می کنند.
در نشریه "مورگنشتات - پاسخی برای تغییر اقلیم" ، وزیر فدرال آلمان ، آنت شاوان و رئیس فرائنهوفر ، هانس-یورگ بولینگر ، با حمایت نوزده محقق از تجارت، علوم و سیاست، این چشم انداز را برای استراتژی پیشرفته توصیف می کنند.

آقای بولینگر می گوید:
"مورگنشتات" یکی از پروژه های فانوس دریایی است که توسط Fraunhofer در جریان استراتژی فن آوری پیشرفته دولت فدرال آلمان به تصویب رسیده است. بازسازی ساختار پایدار شهرهای ما چالش های جدیدی را در زمینه های تامین برق، تأمین آب، زیرساخت ها و زباله ایجاد می کند. علیرغم سرعت متفاوت نوآوری از نظر فناوری اطلاعات و ارتباطات و شبکه های تامین، باید راه حل های جدیدی پیدا شود و مواد موجود برای طولانی مدت مورد توجه قرار گیرند.

پروفسور دکتر اینگ دیتر اسپات، مدیر انستیتوی مهندسی صنایع Fraunhofer IAO در اشتوتگارت نیز در مورد این پروژه متقاعد شده است. او می گوید:
فرصت های ارائه شده این روزها در زمینه های انرژی های تجدید پذیر، حمل و نقل الکتریکی، تولید شهری یا فناوری اطلاعات و ارتباطات سیار, از اهمیت فوق العاده ای برای شهرهای آینده در عملکرد خود به عنوان مناطق اصلی زندگی برای جامعه ما هستند. ما باید در زمینه های فن آوری مربوط به شهر به صورت یکپارچه و سیستماتیک تحقیق کنیم تا بتوانیم هم افزایی و روابط متقابل امروز و فردا را شناسایی کرده و در دسترس قرار دهیم که منجر به چشم انداز یک شهرنشینی پایدار و مثبت می شود.

مسیر رسیدن به این چشم انداز از آینده چه مدت است؟
در مورد فن آوری هایی که توضیح داده شده اند چطور؟ محققان Fraunhofer برخی از نتایج تحقیق را در نمایشگاه تجارت فناوری شهری در کلن از 24 تا 26 اکتبر 2011 نشان دادند. آنها طرح ها و تحولات جدیدی را ارائه می دهند که می تواند بخشی از مورگنشتات باشد.

مورگنشتات شهری آرام است

در حال حاضر، چکش های پنوماتیک بسیار پر سر و صدا و اره های دایره ای جرقه زنی در سایت های ساختمانی با صدای بلند, آخرین رشته های عصب افرادی را که در مجاورت آنها زندگی می کنند، سرقت می کند. تاکنون هیچ راه حلی برای کاهش سر و صدای موبایل ها از طرف سازندگان ارائه نشده تا آرامش را برهم نزند.
ضمنا دیوارهای بتونی برای جلوگیری از این صداها در ساختمان بسیار گران هستند و نیاز به پایه های محکم دارند. محققان موسسه Fraunhofer برای ساختمان فیزیک IBP در اشتوتگارت راه حلی را ایجاد کرده اند که شامل یک سیستم محافظت از صدای بادی است. به راحتی می توان از آن استفاده مجدد کرد و از گوش افرادی که در آن نزدیکی زندگی می کنند, محافظت کرد و درست به همان اندازه قابل اطمینان است که یک دیوار بتونی عظیم می تواند باشد. سیستم محافظت از تلفن همراه همچنین در مسیرهای مسابقه و برای رویدادهای هوای آزاد مورد استفاده قرار می گیرد.

اما  چه زمانی منطقی است که یک دیوار محافظ نویز گران قیمت بنا کنید یا یک پنجره ضد صدا نصب کنید؟ وقتی صدای قطار یا هواپیما سه، پنج یا ده دسی بل کاهش می یابد, موضوع چگونه به نظر می رسد؟
این همان جایی است که نرم افزار تولید شده توسط IBP به شما کمک می کند. این نرم افزار صدا را بدون سیستم حفاظت شبیه سازی می کند و به افراد ساکن در نزدیکی و برنامه ریزان شهر کمک می کند تا سیستم مناسب محافظت از صدا را انتخاب کنند.

زندگی کم انرژی

روش های زیادی برای صرفه جویی در مصرف انرژی وجود دارد. یکی استفاده از یک کنتور برق هوشمند ساخته شده توسط محققان است. در پروژه تحقیقاتی تورینگین ، دانشمندان فن آوری های سیستم, این کنتور را در 200 خانه به صورت آزمایشی نصب کردند. برای این پروژه، شرکت برق محلی بسته به زمان روز سه نرخ متفاوت ارائه می دهد. مشتریان آزمایش مورد نظر می توانند هر روز از طریق یک رابط وب، مانند iPad ، بررسی کنند که به عنوان مثال، چه مقدار برق مصرف می کنند. آنها می توانند از بین بیش از 300 پکیج مشخص یکی را انتخاب کنند.

آیا آنها علاقه مند هستند که مصرف برق را در فواصل ربع ساعت مشاهده کنند؟ یا اینکه وضوح هر دو ساعت کافی است؟ مشتری همچنین ممکن است یک بررسی اجمالی ماهانه را انتخاب کند, چه مقدار از برق را با نرخ ارزان و چه مقدار را که گران تر است, مصرف کند؟ بنابراین کنتور برق به مشتری امکان کنترل میزان مصرف خود را می دهد و برای دیگری انگیزه ای برای راه اندازی ماشین لباسشویی یا خشک کن در مواقعی که نرخ برق پایین است, می شود.

ساختمانهای قدیمی معمولاً انرژی زیادی را مصرف می کنند. پنجره ها گرمای زیادی را به بیرون هدایت می کنند، دیوارها به روشی بهینه شده عایق بندی نشده اند و هوای گرم از طریق پل های حرارتی مانند روکش های کرکره غلتکی خارج می شود.
اکنون ، محققان موسسه Fraunhofer برای سیستم های انرژی خورشیدی ISE مفهومی را توسعه داده اند که چگونه می توان یک بلند مرتبه بتونی ساخته شده در سال 1968 را به یک خانه منفعل مدرن و سازگار با محیط زیست تغییر داد و در عین حال به ساختمان بلندی تبدیل می شود که استانداردعایق حرارتی جدید، پنجره هایی با شیشه سه جداره و تخلیه که از بازیابی گرما برای حفظ گرما در آپارتمان ها استفاده می کند, بهره ممند خواهد شد. از آنجا که گرمای زیادی می تواند از طریق ایوان بالکن اطراف ساختمان خارج شود، در ساختمان ادغام شده و اکنون بخشی از محل زندگی است. ساکنان آپارتمان اکنون می توانند از آفتاب و هوای تازه در بالکن های تازه ساخته شده لذت ببرند.

تحرک و زیرساخت های هوشمند ترافیکی

در مورگنشتات و در مورد ترافیک نیز تغییرات زیادی ایجاد خواهد شد. می توان تصور کرد که دیگر خیابان ها با اتومبیل های پارک شده احاطه نشده اند، بلکه وسایل نقلیه در گاراژهای اتوماتیک پارک شده قرار دارند. در قسمت ورودی گاراژ پارکینگ، راننده به داخل یک پالت حمل و نقل که در طبقه جاسازی شده است, رانندگی می کند که او را به یک مسیر مانند کارواش هدایت می کند.

پس از خروج راننده، سیستم اتومبیل را روی پالت به طور خودکار به داخل پارکینگ منتقل می کند و آن را در نوعی انبار قرار می دهد. این فناوری مزایای زیادی را به همراه دارد. دیگر هیچ اتومبیلی در خیابان پارک نشده است و خیابان ها بار دیگر فضای بیشتری را برای افرادی که در این نزدیکی زندگی می کنند, فراهم می کنند. این امر همچنین از تخریب خودروها جلوگیری می کند. وسایل نقلیه برقی و هیبریدی را می توان در گاراژ پارکینگ شارژ کرد. این پالت شامل یک ایستگاه شارژ است که کابل شارژ آن می تواند توسط راننده با شارژر متصل شود یا در آینده حتی این کار به صورت خودکار انجام می شود.


:منبع 
Science Daily

:Main Article Link
https://www.sciencedaily.com/releases/2011/10/111019105516.htm