کدام کشورها بدترین آلودگی هوا را دارند؟

در بسیاری از نقاط جهان آسمان آبی امری نادر است. در عوض سطح آلودگی هوا حاصل از فرآیندهای صنعتی و ترافیک وسایل نقلیه موتوری شهرها را در طول سال در دود آلوده کرده است. اما آلودگی هوا تا چه اندازه بر جمعیت انسانی در سراسر جهان تأثیر می گذارد؟
برای پاسخ به این سوال "مت دزوگان" دانشمند داده، نقشه ای را ایجاد کرده است که براساس میزان آلودگی هوا توسط ذرات ریز معلق در هوا، هر کشور را رنگ بندی کرده است.

کارتوگرام چیست؟

در ابتدا اجازه دهید در مورد سبک تجسم خود صحبت کنیم. نه نقشه روزمره شما که این نقشه کارت غیر متعارف, اندازه کشورها را براساس کل جمعیت آنها تغییر می دهد. در این سبک یک مربع واحد نشان دهنده 500.000 نفر است. به گفته مت دزوگان منظور از نمای کارتوگرام ارائه چشم انداز هوایی از تأثیر آلودگی هوا و ریزگردها بر زندگی انسان است.

همبستگی واضحی پدیدار می شود: برخی از ساکن ترین مکانهای جهان نیز بیشترین آلودگی را دارند. کشورهای پرجمعیت چین و هند برجسته ترین موارد را نشان می دهند، در حالی که کشورهای دیگر مانند استرالیا و کانادا به نظر می رسد کاملا از نقشه ناپدید می شوند.

برای بیان این دیدگاه 800 مربع قهوه ای تیره روی این کارتوگرام (غلظت 50 میکروگرم ریزذرات در متر مکعب) نشان دهنده 400 میلیون نفر در هند است که در سطح پنج برابر آستانه های تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی در معرض هوای آلوده قرار دارند.

 

20 کشور برتر با تمیزترین هوا

بنابراین چگونه کشورها در هر انتهای طیف ریزذرات مشخص می شوند؟ با جمع آوری اطلاعات تکمیلی از سازمان بهداشت جهانی، در اینجا ترتیب 20 کشور برتر با تمیزترین هوا قرار گرفته است.

نیوزیلند در بالای لیست بالا قرار دارد. و همانطور که می بینید در اقتصادهای پیشرفته ساحلی با تراکم جمعیت پایین، کیفیت هوا بالاترین سطح را دارد. همچنین جزیره ای بودن یا هم مرز بودن با تندرا در قطب شمال که قابل سکونت نیست, نیز به این امر کمک می کند.

با این اوصاف زمانهای موقتی وجود دارد که کیفیت هوا حتی در بهترین کشورها نیز می تواند کاهش یابد. به عنوان مثال آتش سوزی های اخیر در سواحل غربی ایالات متحده و استرالیا منجر به آسمانی با رنگ نارنجی مایل به قرمز و سطح خطرناک کیفیت هوا برای هفته ها در یک مرتبه شده است.

20 کشور با بیشترین آلودگی هوا

از طرف دیگر ممکن است تعجب آور باشد که نپال در انتها و در پایین لیست کیفیت هوا قرار گیرد. چرا این کشور محصور در خشکی  از آلودگی هوای خطرناک که به 100 میکروگرم بر متر مکعب رسیده است, رنج می برد؟

به طور خلاصه انتشارات گازهای ناشی از میزان سوخت های فسیلی و عملیات تولید در دره کاتماندو به دام افتاده است، که باعث ایجاد مشکلات کیفیت هوا برای افراد ساکن در منطقه می شود.

مناطقی که کیفیت هوای پایین تری دارند، با اقتصادهای در حال توسعه و بیشتر محصور در خشکی هستند، مانند برخی از کشورهای آفریقای مرکزی و آسیا و همچنین خاورمیانه.

سرانجام در حالی که چین در این لیست کلی پایین تر است، لازم به ذکر است که به دلیل جمعیت زیاد، یکی از برجسته ترین ها در کارتوگرام است.

:منبع
 Visual Capitalist

:Main Article Link
https://www.visualcapitalist.com/mapped-which-countries-have-the-worst-air-pollution/