بهترین شهرهای پاک جهان کدامند؟

شهرهای تمیز همیشه جزو پرطرفدارترین شهرهای جهان برای گذراندن یک تعطیلات آرام و به دور از دغدغه بوده‌اند، چراکه این مقاصد جزو پاک‌ترین شهرها از نظر آلودگی محسوب می‌شوند و مسافران می‌توانند سالم‌ترین هوا را در این مناطق استشمام کنند؛ هوایی به دور از آلودگی و مشکلات تنفسی.برای تعیین پاک‌ترین و سبزترین شهر جهان، نیاز به بررسی معیارهایی چون کیفیت هوا، پیاده‌‌راه‌ها و دسترسی به تجهیزات بازیافت و کمپوست است.

زمانی که یک فرد قصد مهاجرت دائمی به کشورهای دیگر را دارد، مؤلفه‌های مختلفی را برای انتخاب محل زندگی آینده خود مورد توجه قرار می‌دهد با این حال، پاکی آب و هوا و محیط همواره در رأس اولویت‌های او در این زمینه به حساب می‌آید. بدیهی است که شهرهای پاک از اکوسیستم و محیطی عاری از آلودگی برخوردار است که به واسطه آن سلامت ساکنان را تأمین می‌کند ضمن اینکه نقش مهمی در تأمین رفاه روانی آن‌ها به عهده دارد. در ادامه به معرفی پاک‌ترین شهرهای جهان پرداخته می‌شود که به واسطه همین ویژگی، کیفیت زندگی ساکنان را در سطح قابل قبولی قرار داده است.

کپنهاگ

گزارش‌های منتشر شده در هفته‌نامه بین‌المللی خبری اکونومیست، واقع در لندن، کپنهاگ پایتخت اسکاندیناویایی دانمارک را به عنوان پاک‌ترین شهر جهان از نظر محیط زیست و آب و هوا معرفی کرده است. جالب اینکه این کلانشهر زیبا به مدت چند سال پی در پی نیز به عنوان زیست‌پذیرترین شهر جهان شناخته و همین امر باعث شد، بسیاری از مهاجران آن را به عنوان مقصد سکونت برای باقی عمر خود انتخاب کنند. از آنجا از نظر ایمنی شغلی و شیوه آموزش نیز کپنهاگ در لیست یکی از شهرهای برتر دنیا قرار دارد پس جای تعجب نیست که جهانیان مردم این شهر را به عنوان شادترین جوامع در کره خاکی بشناسند.

پاکیزگی در کپنهاگ میان ساکنان به حدی حائز اهمیت است که نه تنها همه در حفظ آن می‌کوشند، بلکه کارکنان شهرداری نیز دست کم روزی سه مرتبه تمام خیابان‌ها و سایر فضاهای عمومی را از هر گونه آلودگی پاک می‌کنند.

 

سنگاپور

فرهنگ عامه مهم‌ترین مؤلفه در پاک ماندن شهر سنگاپور واقع در کشوری با همین عنوان، به حساب می‌آید؛ ساکنان شهر خود را جزئی از یک خانواده بزرگ می‌دانند که باید برای حفظ سلامت یکدیگر بکوشند. در واقع، پاکیزه نگه داشتن شهر وظیفه انکارناپذیر هر ساکن سنگاپوری محسوب می‌شود که در ضمیر تمام افراد نهادینه شده است و هر گونه بی‌توجهی به آن، نوعی گناه به شمار می‌رود. علاوه بر این، نوآوری‌های سبز برای ترویج پایداری نظیر استفاده از آب تصفیه شده و ممنوعیت بهره‌گیری از مواد پلاستیکی برای امور غیرضروری از دیگر مؤلفه‌های مؤثر بر پاکی هوا و محیط سنگاپور به حساب می‌آید.

هلسینکی

پایتخت فنلاند که به عنوان هوشمندترین شهر جهان شناخته شده از نظر پاکی محیط نیز به شهرت جهانی دست یافته است ضمن اینکه در لیست زیست‌پذیرترین شهرهای دنیا نیز قرار دارد. مرکز شهر، شبکه‌ای عظیم از پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری را در خود جای داده و این در حالی است که معابر عمومی پرتراکم و در عین حال، کم عرض هر روزه از ساعت ۱۱ صبح تا نیمه شب به روی خودروها بسته می‌شود.

هلسینکی یکی از بهترین سیستم‌های حمل و نقل اروپا را نیز در خود جای داده است چرا که بیش از ۸۰ درصد ساکنان شهر از دوچرخه‌سواری و تراموا به عنوان وسیله اصلی تردد خود بهره می‌گیرند.

بریزبن

بریزبن، پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر در ایالت کوئینزلند و سومین شهر پر جمعیت استرالیا در جهان به شهر خورشید، دریا و ماسه شهرت دارد. موقعیت جغرافیایی این شهر، واقع در ساحل شرقی استرالیا و منطقه نیمه گرمسیری کوئینزلند نقش مهمی در پاکی آب و هوا و محیط آن ایفا کرده است. جمعیت دو میلیون نفری بریزبن به قدردانی از سکونت در نزدیکی فضاهای آبی در پاکیزه نگه داشتن آن از هر گونه زباله، ضایعات پلاستیکی، دیوارنگاری، علف‌های هرز و هر گونه آلاینده دیگری، همواره با یکدیگر در حال رقابت هستند. علاوه بر این، آن‌ها در تمیز کردن فضاهای عمومی نیز بسیار فعالانه عمل می‌کنند و به محض مشاهده هر گونه ماده زائد در فضاهای عمومی به دفع آن در سطل‌های اغلب هوشمند می‌پردازند. در سراسر بریزبن و حومه‌های آن نشانی از دفن‌گاه زباله بزرگ به چشم نمی‌خورد چرا که اندک ضایعات تولید شده نیز به سرعت در کارخانه‌ها به کمپوست تبدیل می‌شود یا به عنوان نیروی الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هامبورگ

هامبورگ، دومین شهر بزرگ آلمان بر کرانه رودخانه اروپایی البه واقع شده و جمعیتی بیش از یک میلیون نفر را در خود جای داده است. این شهر امروزه به واسطه موقعیت خود به عنوان یک بندرگاه، از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان به شمار می‌رود چرا که فرصت‌های تفریحی آبی زیادی نظیر شنا، قایق‌سواری یا موج‌سواری را برای مسافران خود فراهم می‌آورد.

از مهم‌ترین مشخصه‌های هامبورگ که آن را در لیست پاک‌ترین شهرهای دنیا قرار داده است می‌توان به سیستم حمل و نقل عمومی پاک آن اشاره کرد زیرا تمام این خودروها انرژی خود را از هیدروژن تأمین می‌کند و در نتیجه انتشار گازهای آلاینده از آن‌ها صفر است.

 

استکهلم

استکهلم، پایتخت و بزرگترین شهر سوئد و در عین حال، پرجمعیت‌ترین شهر در سرزمین‌های نوردیک نیز در لیست پاک‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته است. سیستم مدیریت ضایعات در این شهر بسیار پیشرفته است به طوری که بیش از ۹۸ درصد ضایعات و حتی پسماندهای غذایی را بازیافت می‌کند و مورد استفاده دوباره قرار می‌دهد. بنابراین، تا کنون هیچ دفن‌گاه زباله مشخصی در شهر یا حومه‌های آن ایجاد نشده و تنها سطل‌های زباله هوشمند مسئولیت جمع‌آوری زباله‌ها را برای استفاده دوباره به عهده دارد. از سوی دیگر، سیستم حمل و نقل عمومی استکهلم به طور ۱۰۰ درصد دوستدار محیط زیست است که این امر به سهم خود در کاهش حداکثری انتشار گازهای آلاینده و در نتیجه افزایش کیفیت هوا مؤثر واقع شده است. تلاش مدیران پایتخت سوئد برای حفظ هوای پاک، ساکنان شهر را نیز به اعمال اقدامات دوستدار محیط زیست سوق داده است به طوری که بسیاری از آن‌ها تردد سبز را جایگزین استفاده از خودروهای شخصی خود کرده‌اند.

منبع
کجارو
ایوار
ایمنا