۳۳۰ سیستم هوشمند در پارکینگ مجد مشهد

 مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد با اشاره به استفاده از ۳۳۰ سیستم هوشمند در پارکینگ مجد مشهد گفت: درواقع می‌توان گفت اینترنت اشیاء به طور کامل در پارکینگ مجد به‌کار گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی اسدی در خصوص پارکینگ هوشمند مجد اظهار کرد: پارکینگ مجد بزرگترین پارکینگ زیر سطحی کشور است. در احداث این پارکینگ سعی بر این بوده که این پارکینگ به عنوان هوشمندترین پارکینگ کشور ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه «برای اولین بار نظارت تصویری و هوشمندسازی در این پارکینگ اجرا شده است»، افزود: سیستمی در این پارکینگ به کار برده شده که شماره پلاک خودرو را برداشت کرده و به صورت کامل با هوش مصنوعی مدیریت پارکینگ را انجام می‌دهد ثبت پلاک خودروها، نوع ماشین و زمان ورود و خروج خودرو بدون دخالت نیروی انسانی انجام می‌شود.

اسدی گفت: علاوه بر سنسورهای نظارت تصویری، سنسورهای دود، اکسیژن و دما بر روی این دستگاه تنظیم شده است. توسط دوربین‌های موجود در این دستگاه فضای پارکینگ چک شده و برای آن انسان، موتور، خودرو و اشیا قابل تشخیص است. این سیستم به طور کامل و با هوش مصنوعی اشیاء معرفی شده را بررسی می‌کند و اگر انسانی بیش از زمان خاصی در کنار خودرویی توقف کند این دستگاه واکنش نشان داده و هشدار خواهد داد.

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: ۳۳۰ عدد از این سیستم هوشمند در کل پارکینگ استفاده شده و هر دستگاه بین ۴ تا ۶ فضای پارک را مدیریت می‌کند. در واقع می‌توان گفت به طور کامل اینترنت اشیاء در این پارکینگ پیاده شده است.


وی با اشاره به اینکه «نیروی انسانی در این پارکینگ حداکثر ۳ نفر خواهد بود» افزود: با توجه به اینکه در این پارکینگ تمام مدیریت از طریق سیستم هوشمند صورت می‌گیرد در صورت تشخیص هر موردی، هشدار به مرکز مدیریت و نظارت پارکینگ ارسال خواهد شد و این افراد موارد را بررسی خواهند کرد.

 

امکان رزرو و مشاهده ماشین پارک‌شده به صورت آنلاین

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد گفت: شهروندان می‌توانند فضای پارک در این پارکینگ را توسط نرم افزار شهر من رزرو کرده و نیز می‌توانند ماشین خود را به صورت آنلاین مشاهده کنند. با توجه به اینکه این پارکینگ در مجاورت یکی از ایستگاه‌های قطار شهری قرارگرفته است. با راه اندازی قطار شهری در آینده می‌توان از آن به عنوان پارک سوار استفاده کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه که این پارکینگ در منطقه تجاری بسیار شلوغ و در در حدفاصل چهارراه شهید کریمی در تقاطع خیابان حرعاملی و چهارراه مجد در خیابان قرنی قرار واقع شده است ۹۰ انباری با امنیت بالا در این پارکینگ تعبیه شده است و این انباری در اختیار افراد متقاضی قرار می‌گیرد. این انباری‌ها داری مساحت‌های متفاوت بوده و در هر طبقه ۳۰ انباری وجود دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد در مورد تعرفه استفاده از این پارکینگ خاطرنشان کرد: این پارکینگ کاملا عمومی است و تعرفه ورودی آن بر اساس مصوبه شورای شهر ۹۰۰ تومان است و به ازای هر ساعت ۷۵۰ تومان تا ۱۰ ساعت هزینه محاسبه خواهد شد. این هزینه برای ۲۴ ساعت ۱۱۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

 

۱۰ فضای پارک برای معلولان در هر طبقه از پارکینگ

وی با اشاره به اینکه «در این پارکینگ به طور تقریبی در هر طبقه ۱۰ فضای پارک برای معلولین تعبیه شده است»، خاطر نشان کرد: فضای پارک معلولین کاملا مجزا است و در صورتی که ماشین‎های عادی در فضای پارک معلولین وارد شوند سیستم هوشمند هشدار را به مرکز مدیریت و نظارت پارکینگ ارسال خواهد کرد.