مصوبه ساختمان‌های دوستدار محیط زیست در تهران

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با اعلام لازم الاجرا بودن مصوبه توسعه ساختمان سبز و معماری پایدار در تهران، گفت: با اجرای این مصوبه، ساختمان‌های شهر، دوستدار محیط زیست می‌شوند.

به نقل از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مهدی صالحی با اعلام خبر ابلاغ مصوبه توسعه ساختمان سبز و معماری پایدار در شهر تهران به شهرداری‌های مناطق، اظهار کرد: افزایش جمعیت و گسترش بی رویه شهرها و به دنبال آن افزایش ساخت و ساز، موجب کاهش منابع طبیعی و آلودگی محیط زیست شده است. اکنون که جهان درگیر مشکلاتی از جمله کمبود منابع انرژی، بحران آلودگی هوا، افزایش روزافزون جمعیت و مشکلات زیست محیطی است، حرکت به سمت توسعه پایدار امری مهم و ضروری به شمار می‌رود و در این میان اجرای ساختمان سبز و معماری پایدار، یکی از عوامل تحقق توسعه پایدار است.

وی با تأکید بر توجه ویژه به ساختمان سبز، انسان و محیط زیست ادامه داد: این نوع ساختمان سازی کمترین آلودگی و مداخله را در محیط زیست دارد و مهمترین مسئله در آن، حفاظت از محیط زیست و سلامت انسان‌ها است.

صالحی تاکید کرد: با افزایش مشکلات دنیای مدرن، اجرای ساختمان سبز و معماری پایدار نیز در اولویت سیاست‌های کشورهای توسعه یافته قرار گرفت. استفاده از این نوع معماری، چه در ساختمان‌های جدید و چه در ساختمان‌های قدیمی، مزایای زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی زیادی را به همراه دارد.

وی افزود: شهرداری تهران به منظور هدایت ساخت و ساز به سمت توسعه ساختمان سبز و معماری پایدار و افزایش کیفیت بناها، پس از انجام مطالعات و بررسی‌های کارشناسی، لایحه‌ای را با هدف کاهش آسیب به محیط زیست و منابع انرژی تهیه کرد که با همکاری کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر پس از برگزاری جلسات متعدد و انجام بررسی‌های کارشناسی در مرداد ماه سال جاری به تصویب رسید.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با تأکید بر اینکه مصوبه توسعه ساختمان سبز و معماری پایدار در شهر تهران هم اکنون لازم الاجرا است، گفت: اولین گام در راستای عملیاتی شدن این مصوبه، اجرای مدیریت سبز در ساختمان‌های تحت پوشش شهرداری تهران است که بر این اساس شهرداری می‌بایست نسبت به بهینه‌سازی مصرف انرژی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و تعیین رده انرژی و اخذ گواهی ممیزی اقدام و شناسنامه انرژی ساختمان‌های تحت پوشش را تهیه کند.