تصویب اساسنامه شهروندی برای حضور در بورس

کلیات لایحه برنامه اجرایی توسعه و تسهیل دوچرخه سواری در شهر تهران، تصویب اساسنامه خدمات کالای شهروند برای حضور در بورس و پاسخ شورا به اعتراض فرمانداری به گزارش تحقیق و تفحص قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران، احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در تذکری با تجلیل از شخصیت حاج حسین ملک، در آستانه صد و پنجاهمین سالروز تولد این واقف بزرگ، او را فردی معرفی کرد که به گردن تهران بسیار حق دارد.

وی ادامه داد: آثاری چون سرای امیر در بازار که منصوب به امیرکبیر است، موزه ملک، کتابخانه ملک و خانه ملک که سر در آن «الملک الحق المبین» نوشته شده و یکی از خانه‌های تاریخی است را ایشان می‌سازند.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در ری نیز مدارس و باغ‌هایی است که این شخصیت آنها را ساخته است، افزود: هم چنین در شمیران و در گلابدره اولین بوستان ارگانیک ایران ساخته شده و همچنین زمین و ملک مجموعه تئاترهای آئینی که ما نتوانستیم آن را تمام کنیم و هم چنان باقی مانده است نیز برای حاج حسین آقای ملک است.

مسجدجامعی ملک را فردی نوآور و نواندیش خواند و گفت: او در زمان جنگ جنگید، زمان کار تجارت کرد و در زمان فرهنگ به فرهنگ کمک کرد و خیلی بر گردن تهران حق دارد که نمی‌دانم این حق را چگونه می‌توان ادا کرد اما به عنوان نماینده مردم تهران احساس کردم وظیفه من است از کسی که نسل در نسل برای تهران آثار ماندگاری گذاشته است یاد کنم. 

ویدر بخش دیگری از سخنان خود در صحن شورای اسلامی شهر تهران گفت: از کار بسیار دوست‌داشتنی و زیبای پروژه کاشت درخت در ۲۰۰ مدرسه که این روزها بی سر و صدا در حال انجام است تشکر می‌کنم.

اعتراض به افزایش اجاره‌بهای دکه‌های روزنامه فروشی
محمد سالاری نیز در این جلسه درباره اجاره‌بهای دکه‌های روزنامه فروشی تذکر داد و گفت: تعداد زیادی از دکه‌های روزنامه فروشی به شورای شهر مراجعه دارند و می‌گویند به یکباره در این فضای کرونایی اجاره بهایی که پرداخت می‌کنند چندصد برابر شده است. این افزایش در پیوست‌های بودجه بوده است و تقاضا می‌کنم برای این موضوع جلسه‌ای تشکیل شود.

عضو شورای شهر تهران در ادامه تذکر دیگری به سازمان فاوای شهرداری داد و گفت: طرح تفصیلی چند ماه پیش به تصویب رسید اما هنوز همه آن بارگذاری نشده است و مردم نمی‌توانند با مراجعه به سامانه طرح تفصیلی جواب بگیرند. انگار اراده‌ای نیست که این کار انجام شود.

همچنین در جلسه امروز، اعضای شورای شهر تهران دلایل فرماندار در اعتراض به گزارش تحقیقی و تفحص پیرامون مبانی حقوقی و گزارش عملکرد قراردادها با رسا تجارت را رد کردند.

سید ابراهیم امینی درباره اعتراض فرمانداری گفت: این نظر فرمانداری بعد از مهلت تعریف شده ارسال شده لذا قابل طرح در صحن شورا را ندارد. فرمانداری طی دو هفته می‌تواند به مصوبات شورا نظر دهد. ضمن اینکه در گزارش تحقیق و تفحض نیازی به تائید هیأت تطبیق نیست، همچنان که شورای نگهبان درباره تحقیق و تفحص مجلس ورود نمی‌کند، بنابراین این اعترض نیازی به رأی گیری ندارد.

در پایان محسن هاشمی درباره تصمیم‌گیری درباره نامه اعتراضی فرماندار گفت: نامه فرماندار هفته پیش رسید. ما همه مصوبات شورا را برای فرمانداری می‌فرستیم و قرار نیست برای همه آنها نظر بدهند. در نتیجه برخی از دوستان نباید خرده بگیرد که چرا هیأت رئیسه این گزارش را برای هیأت تطبیق ارسال کرده است. این مصوبه بازتاب رسانه‌ای زیادی داشت و کسانی که در این مصوبه متهم شدند طبیعی است که تلاشی را آغاز کنند تا بتوانند از حواشی آن عبور کنند. با فرمانداری تماس گرفتند و گفتند که بگویید دعوت نشدند و فرصت دفاع به آنها داده نشده است. این در حالی است که این موضوع در هیا ت تطبیق بررسی نشده و در کمیته هیأت تطبیق که وجود خارجی ندارد، بررسی شده است.

هاشمی ادامه داد: من با آقای میرلوحی درباره این نامه صحبت کردم از انجا که این نامه بازتاب رسانه‌ای داشته تصیم گرفته شد که خوب است این موضوع در صحن مطرح شود و اعضا علنی درباره آن صحبت کنند، این گزارش دو بخش دارد که بخش اول درباره تخلفات صورت گرفته است و بخش دوم درباره عدم بازگشت پول‌های شهرداری است. هدف اصلی این بود که نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان که در اختیار این تشکیلات است به شهرداری برگردد. نکته اصلی در صحبت‌ها این بود که ما نسبت به این موضوع اعتراضی نکنیم تا همان مسیر قانونی را طی کنیم، اما می‌توان نامه‌ای به فرمانداری نوشت و همه نظرات اعضا را در آن لحاظ کرده و بگویم جمیع اعضا به این دلایل نامه را رد کردند. در نهایت پیشنهاد هاشمی به رأی گذاشته شد و با ۱۸ رأی موافق به تصویب رسید.

در این جلسه همچنین لایحه شهرداری در خصوص تصویب اساسنامه خدمات کالای شهروند برای حضور در بورس بررسی و به تصویب رسید.

در جلسه امروز شورای شهر تهران اعضای شورای شهر کلیات بررسی لایحه برنامه اجرایی توسعه و تسهیل دوچرخه سواری در شهر تهران را هم به تصویب رساندند.

در جریان بررسی لایحه برنامه اجرایی توسعه و تسهیل دوچرخه سواری در شهر تهران حجت نظری گفت: یکی از اتفاقات مهمی که در دوره پنجم رخ داده پرداختن به موضوع دوچرخه سواری و توسعه خطوط دوچرخه سورای است. ممکن است این لایحه تمام آن دغدغه‌ها را رفع نکند، اما اتفاقاً باید به کلیات آن رأی دهیم اما لازم است در جزئیات تغییراتی انجام شود تا تکمیل کننده لایحه شهرداری باشد. امیدوارم نسبت تغییراتی که پیشنهاد می‌شود عنایت داشته باشند تا بتوانیم این اتفاق خوب را تکمیل کنیم.

در ادامه کلیات لایحه به رأی گذاشته شد و با ۱۷ رأی موافق به تصویب رسید. همچنین قرار شد در جلسات آتی ادامه این لایحه در قالب پیشنهاد اعضا بررسی شود.