کمک به شهرداری ها با فروش اوراق مشارکت حمل و نقل و بازآفرینی شهری

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور به مناسبت فرا رسیدن ایام الله دهه فجرانقلاب اسلامی، گزارشی از اقدامات موثر در حوزه مدیریت شهری و روستایی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، مهدی جمالی نژاد همزمان با دهه مبارک فجر گزارشی از اقدامات خوب و موثر این معاونت ارائه و یکی از آنها را کمک به شهرداریها با فروش اوراق مشارکت (حمل و نقل و بازآفرینی شهری) اعلام کرد و گفت: دولت تلاش می‌کند از طریق پرداخت سهم ۵۰ درصدی خود در انتشار اوراق مشارکت به توسعه مترو و خطوط اتوبوسرانی در کلانشهرها و شهرهای بزرگ و همچنین پروژه های بازآفرینی شهری کمک کند.

وی افزود: در این راستا بیش از ۴۹۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۹۸ منتشر شده است.

جمالی نژاد همچنین اشاره کرد: وزارت کشور تاکنون حدود ۶ هزار میلیارد تومان پروژه های قطارشهری و توسعه ناوگان اتوبوسرانی شهرداریها و هزار میلیارد تومان پروژه های بازآفرینی شهری را برای انتشار اوراق مشارکت سال ۹۹ به بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه معرفی کرده است.

معاون عمرانی وزیر کشور همچنین به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری کشور اشاره کرد و گفت: با حمایت های رئیس جمهوری و اعضای هیات وزیران، به منظور توسعه ناوگان اتوبوسرانی شهری بویژه در کلانشهرها با پیگیری های مستمر وزارت کشور و هماهنگی های به عمل آمده با وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط زمینه خرید ۵ هزار دستگاه اتوبوس جدید فراهم شده است.

وی در همین راستا اضافه کرد: تاکنون تفاهم نامه همکاری مشترک با شرکت های خودروسازی سایپا برای تولید هزار دستگاه و ایران خودرو دیزل برای تولید هزار دستگاه امضا شده است و تفاهم نامه های تولید سه هزار دستگاه اتوبوس دیگر نیز بزودی امضا، خواهد شد.
جمالی نژاد تاکید کرد: این اتوبوس ها تا نیمه اول سال آینده وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهری می شود.

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور همچنین تدوین ساختار سازمان دهیاری ها را از دیگر اقدامات خوب این حوزه برشمرد و با اشاره به اینکه موضوع تدوین ساختار سازمانی دهیاری ها به تازگی به استانداریها ابلاغ شده است، افزود: در این راستا از استانداری‌ها خواسته شده تا در هماهنگی با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و رعایت دستورالعمل ها و شیوه نامه های ابلاغی،‌ ساختار سازمانی چابک و پرتحرک دهیاری ها را در زمان مقرر تهیه و به این سازمان ارسال نمایند تا زمینه اجرای اقدامات بعدی از جمله هماهنگی برای برگزاری آزمون بکارگیری نیرو در دهیاری‌ها هرچه سریعتر فراهم شود.

توسعه خدمات دهیاری ها در مناطق روستایی از دیگر اقدامات خوب معاونت عمرانی وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور است که جمالی نژاد در این باره با اشاره به موافقت وزیر کشور با صدور مجوز ایجاد دهیاری در تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار که دارای شورا، با اولویت روستاهای مرزی، عنوان کرد: پیشنهاد ایجاد دهیاری در تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار با توجه به نیاز جامعه روستایی کشور به توسعه خدمات دهیاری ها در مناطق روستایی، پس از بررسی های کارشناسی و اخذ نظرات صاحب نظران و دست اندرکاران امر نهایتاً مورد موافقت وزیر کشور قرار گرفت.

جمالی نژاد تصریح کرد: به موجب تصمیم اخیر وزیر کشور مبنی بر صدور مجوز ایجاد دهیاری در تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور، جمعیتی درحدود ۴۰۰ هزار نفر تحت پوشش این خدمات این نهاد عمومی قرار خواهند گرفت.

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در همین راستا خاطرنشان کرد: اولویت در صدور مجوز تأسیس دهیاری برای روستاهای مرزی حائز شرایط خواهد بود که برای تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار، همچنان داشتن شورای اسلامی و اخذ تأیید معاونت سیاسی وزارت کشور درخصوص تطبیق با ماده (۲) قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشور و تخصیص کد تقسیماتی، شرایط الزامی خواهند بود.