موانع صدور پروانه ساخت در اراک برداشته می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر اراک با روان سازی و کوتاه کردن فرایندهای صدور پروانه ساخت، شاهد تسریع در صدور مجوز و رونق ساخت و ساز در شهر و افزایش رضایت عمومی شهروندان خواهیم بود.


مرتضی سورانه در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام "تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها" کندی فرآیند صدور پروانه ساخت توسط شهرداری اراک را یکی از موانع موجود بر سر راه تولید دانست که مدیریت شهری مسئولیت مستقیم در قبال آن دارد.

وی افزود: شهرداری اراک و به تعبیری شهرداران شهر در سال ۱۳۹۹ در پاسخگویی به مراجعان و به ویژه صدور پروانه ساخت عملکرد قابل قبولی نداشتند و معمولاً شهروندان متقاضی پروانه ساخت چندین ماه و حتی به ندرت بیش از یک سال از این کندی و تعلل به رنج افتاده و متضرر می‌شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان کرد: رشد قیمت مصالح ساختمانی و تورم مهارنشدنی از یک سو و افزایش سالانه نرخ تعرفه عوارض شهرداری نیز از سوی دیگر موجب دو یا چند برابری هزینه ساخت و ساز و تحمیل ضرر مادی و معنوی به شهروندان می‌شود.

سورانه ادامه داد: بخشی از علل این کندی و عدم پاسخگویی متوجه شهرداری، بخشی نیز توسط سازمان نظام مهندسی و مهندسان ناظر و بخشی نیز ناشی از فرایندهای جاری کمیسیون ماده ۵ است.

وی ادامه داد: یکی از کارهای ویژه کمیسیون عمران و شهرسازی شورا در ابتدای سال جدید پرداختن به همین موضوع و روان سازی و کوتاه کردن فرایندهای صدور پروانه ساخت خواهد بود. همین طور که گفته می‌شود در برخی کشورهای همسایه صدور پروانه کمتر از یک روز وقت می‌گیرد، ما نیز می‌توانیم با پیروی از شعار سال در مسیر مانع زدایی و حمایت از تولید فرایند صدور مجوز ساخت و ساز را به حداقل زمان ممکن برسانیم.

رئیس شورای اسلامی اراک اظهار کرد: با این رویه شاهد تسریع در صدور مجوز و رونق ساخت و ساز خواهیم بود و رضایت عمومی شهروندان افزایش خواهد یافت.