کمپین بلژیک برای حمایت از جنگل‌زایی

دانشگاه اودیسه بلژیک کمپینی را برای جمع‌آوری لوازم الکترونیکی قدیمی راه اندازی کرده که سرمایه مورد نیاز برای جنگل‌زایی در بلژیک را فراهم می‌کند.

به نقل از ایمنا، دانشگاه اودیسه بلژیک اعلام کرد که کمپین جمع‌آوری لوازم الکترونیکی را در هفته جنگل، بین ۱۰ تا ۱۷ اکتبر، آغاز می‌کند. این کمپین یک هدف نسبتاً ساده دارد؛ کاشت جنگل جدید در منطقه فلاندر طی پنج سال آینده.

این کمپین از کارکنان دانشگاه و دانشجویان می‌خواهد تجهیزات الکترونیکی قدیمی خود را برای فروش اهدا کنند تا با هزینه به دست آمده زمین‌هایی را به منظور کاشت درختان خریداری کنند. فلاندر یکی از مهم‌ترین مناطق اروپا است که دچار جنگل زدایی شده و اکنون تقریباً تنها ۱۱ درصد قلمرو آن را جنگل پوشانده است.

این دانشگاه پروژه جنگل زایی را تأمین مالی خواهد کرد و به همین علت از مردم می‌خواهد لوازم الکترونیکی قدیمی نظیر تلفن‌ها و لپ تاپ‌های خود را در مراکز تعیین شده تحویل مسئولان دهند. تمام تجهیزات الکترونیکی جمع‌آوری شده از طریق کمپین به دو گروه‌قابل استفاده مجدد و قابل بازیافت تقسیم می‌شود؛ پس از آن، اقلام ارزشمند فروخته شده و بودجه برای خرید یک هکتار زمین به دست می‌آید. این کمپین باید حدود پنج هزار لپ تاپ قدیمی جمع‌آوری کند تا بتواند هزینه جنگل‌زایی را تأمین کند.

ارزش مالی یک لپ تاپ معادل جنگ‌کاری در دو متر مربع زمین است در حالی که هر چهار تلفن هوشمند، تلفن همراه و تبلت ارزش یک متر مربعی دارد. در حال حاضر، تنها یک تا دو درصد از تلفن‌های همراه قدیمی و نیمی از تجهیزات قدیمی فناوری اطلاعات بازیافت می‌شود؛ به همین دلیل، این میزان یک فرصت از دست رفته محسوب می‌شود چرا که چنین اقلامی هنوز ارزشمند است.

جنگل‌ها نقش مهمی در حل مشکلات اقلیمی دارند زیرا به عنوان فیلتری برای هوا عمل می‌کنند و می‌‎توانند کربن را ذخیره و اکسیژن تولید کنند. به همین علت، وجود جنگل‌ها یکی از ضروری‌ترین مؤلفه‌ها در مبارزه با تغییرات اقلیمی است.