مخالفت شورای شهری ها با لایحه تعیین ضوابط برای آلایندگی پایانه ها

لایحه تعیین ضوابط کنترل آلاینده های هوا در پایانه های اتوبوسرانی و ترمینال ها، با اعتراض برخی از اعضای شورای شهر تهران به دلیل «ایجاد مسئولیت بدون پشتوانه قانونی بر دوش مدیریت شهری» رد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، لایحه تعیین ضوابط کنترل آلاینده‌های هوا در پایانه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌ها در جلسه امروز شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا در توضیح این لایحه با اشاره به اینکه آلودگی ذرات معلق سهم قابل توجهی در آلودگی هوای تهران دارند، گفت: در پایانه‌های اتوبوسرانی و پارک سوارها ذرات معلق بخصوص کربن سیاه تولید قابل توجهی دارند که منجر به مرگ زودرس، بیماری‌های قلبی و ریوی و بیماری‌های مزمن می‌شود.

وی در ادامه افزود: مطابق آخرین سیاهه، پخش ۲۸ درصد از ذرات منتشر شده ناشی از اتوبوس‌ها و مینی بوس هاست که در پایانه‌ها موجود هستند، از فناوری دیزلی استفاده می‌کنند و عمدتاً فرسوده هستند و به دلیل تحریم و هزینه‌های بالا، نوسازی نشده‌اند.

صدراعظم نوری توضیح داد که فیلترهای جذب دوده می‌تواند این آلودگی را تا حدودی جذب کند، اما تنها این فیلترها بر روی اتوبوس‌های خریداری شده، نصب شده‌اند.

اما حسن رسولی در مخالفت با کلیات این لایحه با اشاره به قانون ۵۵ شهرداری‌ها و وظایف قانونی راه و شهرسازی گفت که تنها وظیفه شهرداری‌ها در بخش حمل و نقل درون شهری حوزه حمل و نقل مسافر و بار است و در هیچکدام از بندهای این قانون مسئولیت همراه با اختیار برای شهرداری‌ها در حوزه حمل و نقل برون شهری دیده نشده و این دو حوزه از یکدیگر تفکیک شده است.

او همچنین اشاره کرد: دولت از خدا می‌خواهد اختیار داشته باشد و پاسخگو نباشد ما هم نباید در جایی که اختیار نداریم نباید مسئولیت قبول کنیم.

حسینی میلانی با اشاره به ۱۰ روز آلودگی مداوم هوای در شهر تهران گفت: منشا اصلی آلایندگی کربن سیاه و خودروهای دیزلی فرسوده در سطح شهر هستند و تنها در دو سال بحث مازوت مطرح شده است. او در ادامه گفت:نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای اتوبوسرانی و خودروهای سنگین بسیار موثر است.

علیخانی نیز در مخالفت با این طرح با اشاره به اینکه نباید از حسن نیت شورا سو استفاده شود و ما نباید کاری کنیم که بحث آلودگی هوا به گردن مدیریت شهری بیفتاد گفت: با وجود اینکه ۱۶ دستگاه در حل این معضل دخیل هستند، وظایفشان را انجام نمی‌دهد، چرا شهرداری باید وارد شود.

 زهرا نژاد بهرام در موافقت با این طرح اظهار کرد:شهرداری تهران در بسیاری از مواردی که در حوزه اختیاراتش نیست ولی نیاز شهروندان است، وارد می‌شود.

مناف هاشمی معاون شهردار تهران نیز در واکنش به طرح این لایحه گفت: این تصمیم و تبعات مالی و اجتماعی دارد و از لحاظ بار مالی با شرایط اقتصادی فعلی شهرداری، همخوانی ندارند و خواستار بازگشت این طرح به کمیسیون شده تا بار مالی آن را بتوانیم جمع کنیم.