کرونا ماهانه ۱۰۰ میلیارد خسارت مستقیم به شهرداری می زند

شهردار تهران با توضیح اقدامات انجام گرفته در دوره کنونی شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: از شهریور سال ۹۶، ۱۳۰ دستگاه اتوبوس و ۱۶۰ دستگاه مینی بوس وارد ناوگان شده است. بازسازی و تعمیرات اساسی تعداد ۵۵۵ دستگاه اتوبوس دو کابین و تک کابین را در دستور کار داشتیم. تا قبل از کرونا ۲۰ خط سرویس مدرسه راه اندازی کردیم.

به نقل از شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در برنامه زنده تلویزیونی «تهران ۲۰» که سه شنبه (۵ اسفند) از شبکه ۵ سیما پخش شد در مورد دوچرخه سواری روزهای سه شنبه گفت: شهر جای زندگی است و به همان اندازه که خودروها باید در آن تردد کنند پیاده و سواره هم نیاز به تردد دارند.

او در پاسخ به این سوال که زیست و سازه های شهری تهران تا چه اندازه برای دوچرخه سواری یا معلولان بهسازی شده است، توضیح داد : دوچرخه، مسیرهای پیاده، مناسب سازی شهر برای معلولان و همه کسانی که نیاز دارند نتیجه ممارست و تلاش و برنامه ریزی است. دراین دوره با پیگیری شورای شهر و همکارانم تلاش زیادی کردیم ودر حال حاضر در ایستگاه های مترو ۱۰۰ پله برقی و آسانسور در حال ساخت است و هیچ ایستگاهی تا زمانی که مناسب سازی کامل نشود افتتاح نخواهد شد.

حناچی با اشاره به اینکه در خصوص پارک ها هم شرایط به همین شکل است، افزود: در این دوره  برای ۵۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه برنامه ریزی شده است که تا کنون ۲۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه ایجاد شده و مهم این است که این مسیر ها به هم پیوسته شوند. باید کسی که می خواهد سر کار برود صبح ها حداقل تا ایستگاه مترو بتواند با دوچرخه برود. به این ترتیب  یک خودرو از ترافیک کاسته می شود. پویش سه شنبه های بدون خودرو هم به همین منظور است.

او در مورد میزان موفقیت در این مسیر گفت: دوچرخه مدی نیست که با مترو مقایسه شود بلکه نمادی است که می تواند باعث کاهش خودروهای شخصی شود. در ابتدای دوره ما سهم دوچرخه از حمل و نقل عمومی ۴ دهم درصد بوده است. در حال حاضر به ۸ دهم درصد افزایش پیدا کرده است و برنامه این است که تا پایان دوره این رقم را به ۵/۲ درصد افزایش دهیم. در کشوری مانند هلند و در آمستردام این رقم ۲۸ درصد است.