تا سال ۱۴۰۰ طرح کاپ در منطقه مرکزی پایتخت  اجرا می شود

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا علی‌بخشی معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۶ درباره زمان‌بندی اجرای طرح کاپ (کاهش پسماند) در سطح منطقه ۶ تهران، گفت: طرح کاپ در این منطقه به عنوان منطقه پایلوت در شهرک والفجر در حال اجرا است؛ بر این اساس، مخازن زباله‌های تر را از سطح این شهرک جمع‌آوری کرده‌ایم. 

وی افزود: این فرهنگ غلط وجود داشت که شهروندان در هر ساعت شبانه‌روز که می‌خواستند زباله‌هایشان را در مخازنی که نزدیک محل سکونت‌شان بود، تخلیه می‌کردند. این قضیه هم به لحاظ زیست محیطی و هم تحمیل هزینه‌ به شهرداری، مشکل‌ساز بود و بعضا مجبور می‌شدیم روزانه سه نوبت زباله‌ها را جمع‌آوری و حمل کنیم. در طرح کاپ با جمع‌آوری مخازن تر از سطح معابر، مخازن تر و خشک را در اختیار مجتمع‌های مسکونی پر تعداد قرار دادیم که این مجتمع‌ها باید در محل‌های مناسبی که پیش‌بینی شده است تفکیک زباله را انجام دهند و به این ترتیب از مشکلات زیست محیطی و تجمع جانوران موذی که در حاشیه مخازن زباله صورت می‌گرفت و بحث شیوع زباله‌گردی و سوء استفاده از کودکان کار در زمینه زباله‌گردی تا حد زیادی جلوگیری شده است. همچنین زمان حمل زباله هم از روزی سه نوبت به هفته‌ای سه نوبت رسیده است که طی ساعت‌های ۸ تا ۱۰ شب توسط ماشین‌های جداگانه برای جمع‌آوری زباله‌های خشک و تر صورت می‌گیرد.

به گفته معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۶ تهران، با اجرای طرح کاپ شاهد کاهش هزینه‌های نگهداشت شهر، کاهش هزینه‌های خرید و نگهداری مخازن، کاهش تعداد خودروهای حمل زباله و کاهش حمل زباله به خارج از شهر که هزینه‌های قابل توجهی در بردارند، بوده‌ایم. علی‌بخشی با بیان اینکه اجرای طرح کاپ در منطقه ۶ تهران علاوه بر شهرک والفجر، در محله دوستان هم به طور کامل آغاز شده است؛ گفت: برنامه زمان‌بندی جهت توسعه اجرای کاپ در کل منطقه ۶ تهران به این ترتیب است که از اول آذر ماه در هر ناحیه یک محله تحت پوشش طرح کاپ قرار گیرد و در نهایت برابر تدابیر و سیاست‌های ابلاغی شهردار تهران تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ این طرح باید در کل شهر تهران تسری پیدا کند. اما در منطقه ۶ تهران با توجه به تجربه‌ای که در اجرای طرح کاپ پیدا کرده‌ایم، فکر می‌کنیم که تا قبل از ۱۴۰۰ بتوانیم این طرح را در کل منطقه اجرا کنیم.

وی درباره میزان همراهی شهروندان با جرای طرح کاپ، اظهار کرد: در شهرک والفجر ۹۰ درصد خانوارها در اجرای طرح کاپ با شهرداری همکاری و هماهنگی داشتند و آن ۱۰ درصد مقاومت اجتماعی که در برابر اجرای طرح وجود داشت را با آموزش بیشتر، فرهنگ‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های شورایاری‌ها و سرای محلات، با جریان اجرای طرح همراه می‌کنیم. البته اهالی محله دوستان، همکاری بیشتری برای اجرای طرح داشتند و مزایای اجرای طرح را به راحتی پذیرفتند.

علی‌بخشی درباره میزان حضور زباله‌گردها و کتفی‌ها در سطح منطقه ۶ تهران، به همشهری آنلاین گفت: در شهرک والفجر چون دیگر مخزن زباله‌ای در خیابان‌ها نداریم، حضور کتفی‌ها صفر است. در کل منطقه هم زباله‌گردها، کتفی کولی نیستند بلکه معتادان متجاهر هستند که بر سر مخزن‌ها می‌روند و زباله‌گردی می‌کنند. این معتادان نه به شکل سازماندهی شده بلکه به صورت گذری زباله‌گردی می کنند. از نظر کتفی کولی و عوامل غیرمجاز زباله گرد در منطقه ۶، کمتر از چهار درصد مخازن با این وضع مواجه هستند.

وی تصریح کرد: البته منطقه ۶ در سال گذشته از نظر فعالیت زباله‌گردهای غیرمجاز وضع نابسامان و خیلی بدی داشت اما بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته و تلاش شهرداران نواحی منطقه ۶ و همراهی کلانتری‌ها، حدود ۷۰ تا ۸۰ عامل غیرمجاز جمعآوری زباله در سطح منطقه که سازماندهی‌شده کار می‌کردند، طی هماهنگی و همکاری کلانتری‌های سطح منطقه، مورد برخورد و دستگیری قرار گرفته و به مراجع قضایی انتظامی تحویل داده شدند و چندین ماشین جمع‌آوری غیرمجاز زباله هم توقیف شد. از آن برخورد قاطع به بعد، دیگر منطقه ۶ از حضور زباله‌گردها و کودکانی که تا کمر در مخزن زباله خم می‌شدند، پاک شد و آنها دیگر منطقه ۶ را محل مناسبی برای این کار ندیدند.