گسترش فضای سبز، راهکار مشکلات زیست‌ محیطی بندرعباس

کاهش بوی آزاردهنده فاضلاب و خورها و آلایندگی صنایع غرب بندرعباس به اتخاذ راهکارهای تخصصی نیاز دارد که در نهایت منجر به بهبود وضعیت آب و هوایی این کلانشهر شود.


به نقل از ایمنا، بندرعباس در کنار تمام مشکلات ریز و درشتی که دارد، همواره از کمبود فضای سبز شهری رنج برده و نبود تدبیر لازم و کافی برای جبران عقب‌ماندگی در این حوزه، کلانشهر بندرعباس را از لحاظ دارا بودن سرانه فضای سبز بسیار عقب تر از بسیاری شهرهای کوچک‌تر از خود قرار داده است.

توسعه فضای سبز می‌تواند علاوه بر افزایش نشاط و سرزندگی در زندگی شهری، در تعدیل آب و هوای عمدتاً گرم بندرعباس کمک شایانی کند و وجود درختان در فضای شهری از شدت گرما می‌کاهد تا آنجایی که تفاوت گرما در یک خیابان با انبوهی از فضای سبز پوشیده بسیار متفاوت‌تر از خیابانی است که در آن هیچ ردی از درخت وجود ندارد.

استان هرمزگان به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی که دارد، محل رویش درختان متعددی نیز بوده و درختان بومی همواره سبز و دارای سایه در این استان می‌تواند در مرکز توجه شهرداری برای گسترش فضای سبز شهری باشد.کهور، کرت، لور (انجیر معابد)، گل ابریشم، گارم زنگی، شیریشک، درمان عقرب، نخل، کنار، کنار سیبی، جم و گارم زنگی تعدادی از این درختان هستند اما گاهی دیده شده که به جای توجه به توسعه گونه‌های بومی کاشت درختان غیربومی برای بندرعباس مشکل‌ساز شده است. آنگونه که رئیس سازمان محیط زیست وقت می‌گوید، کاشت نهال آمریکایی «کنوکارپوس» در سال ۱۳۸۲ و گرده‌های این گیاه در ایجاد آلرژی میان شهروندان بندرعباس مؤثر بوده است.

همه آنچه گفته شد از مزایای وجود فضای سبز برای بندرعباس بود و بر کسی پوشیده نیست که باید برای کمبود این سرانه، مسئولان این کلانشهر آستین همت را بالا زده و به آن بیشتر اهمیت دهند.