پر کردن شکاف شمال و جنوب تهران با کمک مجلس و دولت

عضو شورای شهر تهران با اشاره به رشد آسیب های متعدد در محلات جنوبی تهران گفت: پر کردن این شکاف توسعه‌ای با کمک مجلس و دولت و با توزیع وارونه ثروت و اصلاح برنامه‌ها امکان‌پذیر است.

مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه حتی طرح تفصیلی تهران هم توجه جدی به فاصله شمال و جنوب ندارد و هم به دلیل وجود زیرساخت‌های متعددی در شمال تهران، ناخودآگاه ثروت را به سمت شمال شهر حرکت داده است، عنوان کرد: آنچه که فاصله شمال و جنوب تهران را تغییر دهد برعکس کردن این هرم توزیع ثروت است.

اقراریان با بیان اینکه بیشترین میزان زمین مناسب و مرغوب در جنوب تهران یعنی مناطقی مثل ۱۸ و ۲۰ وجود دارد، گفت: با الگو گرفتن از سایر کشورها می‌توانیم به توسعه این محله‌ها بپردازیم. وی در ادامه گفت: محله‌های جنوبی طی سال‌ها بی توجهی با آسیب‌های متعددی همچون افزایش بافت فرسوده و سرانه خدماتی پایین دست و پنجه نرم می‌کنند که این مساله باعث رشد جمعیت طبقه متوسط و رو به پایین جامعه در این محلات شده و به تبع آسیب‌ها و چالش‌هایی بسیاری را به دنبال داشته است.

این عضو شورای شهر تغییر در مسیر توسعه تهران را نیازمند یک اهتمام ملی دانست و گفت: دولت سیزدهم باید توجه ویژه‌ای به مساله پایتخت و کاهش شکاف شمال و جنوب پایتخت داشته باشد. اقراریان مساله حریم در تهران را حائز اهمیت خواند و گفت: موضوع حریم باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. یکی از دلایل ایجاد شکاف شمال و جنوب تهران وضعیت مهاجرپذیر بودن تهران است و باید برای وضعیت مهاجرین تهران برنامه داشته باشیم.

وی افزود: طراحی برنامه‌های توسعه‌ای تهران برای کاهش شکاف بین شمال و جنوب، بدون توجه به شهرهای اقماری امکان پذیر نیست و توصیه می‌کنم مدیران شهری الگوی چشم‌انداز ملبورن را ببینند که طراحی برای پایتخت بدون برنامه‌ریزی برای شهرهای اقماری امکان پذیر نیست. به عقیده وی مجلس فعلی و شورای شهر فعلی به همراه دولت فرصت خوبی دارند که یک بار برای همیشه شهروندان تهرانی را از این وضعیت اسفبار شکاف توسعه‌ای نجات دهند.