موافقت هیئت دولت با لایحه اصلاح و الحاق موادی به ماده واحده قانون تأسیس دهیاری ها

نشست خبری دکتر مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور شنبه ۱۸ بهمن در هفتمین روز از دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی به منظور تشریح اقدامات و برنامه های عمده در عرصه های مدیریت شهری و روستایی در سالن پیامبر اعظم(ص) وزارت کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، جمالی نژاد در این نشست خبری با بیان اینکه 74 درصد از کل جمعیت کشور در ‌شهرها و 26درصد در روستاها ساکن هستند، گفت: هم اکنون 1348 شهرداری و 37 هزار و 119 دهیاری در حال خدمت رسانی به هموطنان هستند و در سال در سال جاری 19 شهرداری جدید در کشور تاسیس شده است.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین اعلام کرد: در دهه فجر سال جاری 30 هزار و 593 پروژه عمرانی در کشور با اعتباری معادل 115 هزار میلیارد تومان افتتاح می شود.
وی افزود: از این تعداد 15 هزار و 634 پروژه، پروژه های عمومی و دولتی، 6752 پروژه مربوط به بخش خصوصی، 2396 پروژه مربوط به شهرداری ها و 5811 پروژه مربوط به دهیاری هاست.
جمالی نژاد ادامه داد: سهم پروژه‌های بخش خصوصی کشور از نظر تعداد 22 درصد از کل پروژه‌های افتتاحی و از نظر سرمایه‌گذاری انجام شده 44 درصد از اعتبار هزینه شده را به خود اختصاص داده است و حجم سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه‌های زیربنائی با منابع دولتی و عمومی معادل 64 هزار میلیارد تومان است که56 درصد از کل مبلغ اعتبارات را شامل می شود و حجم سرمایه‌گذاری انجام شده برای اجرای پروژه‌های اقتصادی و اجتماعی با سرمایه گذاری بخش خصوصی برابر با 51 هزار میلیارد تومان می باشد که معادل 44 درصد از کل سرمایه‌گذاری انجام شده را شامل می گردد.


معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اضافه کرد: استان گلستان با 5110 پروژه بیشترین تعداد پروژه و استان فارس با مبلغی معادل معادل 24 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در اجرای طرح‌های افتتاحی بالاترین رتبه را در بین استان‌های کشور را داشته اند و استانهای آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی به لحاظ تعداد و استانهای تهران، یزد، هرمزگان و خراسان رضوی به لحاظ مبلغ سرمایه گذاری، استانهای بعدی کشور در رده‌بندی یاد شده می باشند و متوسط کشوری در پروژه‌های قابل افتتاح به لحاظ مبلغ سرمایه‌گذاری به ازای هر پروژه مبلغ 7/3 میلیارد تومان می‌باشد.
جمالی نژاد همچنین در خصوص پروژه‌های کلنگ زنی در دهه فجرامسال توضیح داد: در بخش پروژه‌های کلنگ زنی 2522 پروژه با مجموع اعتباری معادل 113.9هزار میلیارد تومان کلنگ زنی می شود و متوسط کشوری سرمایه‌گذاری لازم برای هر کدام از این پروژه‌های کلنگ زنی مبلغ 45.2 میلیارد تومان میباشد و در این خصوص استان گلستان با تعداد 608 پروژه و استان تهران به لحاظ سرمایه‌گذاری با اعتباری معادل 8446 میلیارد تومان پروژه کلنگ‌زنی بیشترین پروژه‌های کلنگ زنی در کشور را دارا می باشند.
رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه یکی از اقدامات حمایتی وزارت این سازمان از مدیریت شهری و روستایی کشور تهیه لوایح و آیین نامه ها و انعقاد تفاهم نامه های مشترک با دستگاههاست، گفت: قانون ساماندهی مدیریت پسماند عادی با اولویت مشارکت بخش غیر دولتی در مجلس تصویب و ابلاغ شد که اقدام خوبی در زمینه مشارکت بخش خصوصی در این حوزه است و لایحه اصلاح و الحاق موادی به ماده واحده قانون تأسیس دهیاری های خودکفا در روستاهای کشور به تازگی درهیات محترم وزیران تصویب و برای سیر مراحل تصویب به مجلس ارسال شد.
وی افزود: برای تقویت بنیه مالی شهرداری ها و تامین درآمدهای پایدارلایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده تهیه و به مجلس محترم ارسال شده که در حال رفع اشکالات شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی می باشد.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم نیز این موضوع دنبال شد و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نیز درا ین موضوع تلاش بسیاری نمود، گفت: با همکاری مجلس طرحی آماده شده بود که با درخواست ما مقرر شد به لایحه تبدیل شود تا بیشتر مورد استقبال دستگاه های اجرایی قرار گیرد. نهایتا مقرر شد این لایحه به صورت یکپارچه تنظیم و به دولت و مجلس ارسال شود و امیدواریم تا پایان دولت شاهد بررسی این لایحه باشیم.
وی همچنین اعلام کرد: 595 فقره بخشنامه ها، دستورالعمل ها و آیین نامه ها و تفاهم نامه های در راستای ایجاد وحدت رویه، انسجام و انتظام بخشی امور شهرداریها، دهیاریها و شوراها از سوی حوزه عمرانی وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تهیه و ابلاغ شده است.
رئیس سازمان شهرداری ها ودهیاری های کشور در زمینه اقدامات صورت گرفته در خصوص توسعه حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه در شرایط کرونایی گفت: بی تردید شهرداری ها نقش تأثیرگذاری در بهداشت محیط دارند و در پیشگیری و درمان می توانند نقش آفرین باشند. در همین راستا و پس از شیوع کروناویروس شهرداری ها در تأمین نیازمندی های شهروندان در حوزه های مختلف از جمله مدیریت پسماند، آرامستان ها، پایانه های مسافربری، ... علیرغم متضرر شدن در حوزه مالی خدمات قابل توجهی را ارائه کردند.
جمالی نژاد افزود: حمایت های دولت در زمینه توسعه حمل و نقل شهری به ویژه مترو بسیار زیاد بوده هر چند که شرایط مالی محدودیت هایی را ایجاد کرد اما با امکانات اندک اقدامات بسیار خوبی انجام شده است. این مهم در شرایطی ایجاد شده که با سهمیه بندی بنزین استقبال از حمل و نقل عمومی اوج گرفت و با شیوع کرونا درآمدهای این بخش کاهش پیدا کرد.
وی تأکید کرد: حمایت از مشاغل آسیب دیده در دوران کرونا نیز مورد تأکید دولت قرار گرفت که در این راستا کارکنان بخش خدمات شهری مورد توجه قرار گرفتند. کاربران ناوگان اتوبوسرانی، مینی بوس رانی و ... نیز با هدف حمایت در این دوران اقدامات خوبی برایشان فراهم شد.


رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در ادامه به افزایش طول شبکه متروی کلان شهرها به ۳۳۸ کیلومتر از طریق بهره برداری از ۱۷۹ کیلومتر خط مترویی از سال ۹۲ تاکنون خبر داد و گفت: ۵۴ درصد کل خطوط مترویی در حال بهره برداری طی دولت یازدهم و دوازدهم ایجاد شده و تعداد ایستگاه‌های در دست بهره برداری هم اکنون به 222 ایستگاه رسیده که بهره برداری از 116 ایستگاه جدید طی ۸ سال گذشته صورت گرفته است که معادل 54درصد کل ایستگاه های در حال بهره برداری است.
وی با اشاره به افزایش تعداد واگن‌های در دست بهره‌برداری کلان شهرها به 1872 واگن از طریق تامین691 دستگاه واگن جدید طی هشت سال گذشته که معادل 37درصد کل ناوگان مترویی در دست بهره برداری است، گفت: قابلیت جابه‌جایی و انجام حدود 840 میلیون سفر از طریق حمل و نقل ریلی(تعداد مسافر) به صورت سالانه وجود دارد.
جمالی نژاد همچنین به نوسازی بیش از 73 هزار دستگاه تاکسی در دولت یازدهم و دوازدهم اشاره نمود و گفت: با حمایت های دولت طی سال جاری10هزار تاکسی فرسوده ناوگان حمل و نقل شهری نوسازی شده است.
وی در خصوص برنامه های عمده نوسازی و بازسازی ناوگان حمل ونقل عمومی شهری از آغاز فرایند اجرایی نوسازی 5 هزار دستگاه اتوبوس و انعقاد تفاهم نامه همکاری با شرکت های داخلی برای تولید 3 هزار دستگاه اتوبوس جدید خبر داد.
وی در ادامه از پیگیری بازسازی 5هزار دستگاه اتوبوس شهری در 67 شهرداری کشور در چارچوب تفاهم نامه ای بین سازمان برنامه و بودجه کشور، صندوق کارآفرینی امید و شهرداری ها که نظارت آن را سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور برعهده دارد خبر داد و به انعقاد تفاهم‌نامه بازسازی وخرید قطعات یدکی موردنیاز ناوگان اتوبوسرانی های شهری کشور در 127 شهرداری و بازسازی 541 دستگاه اتوبوس اشاره نمود.
وی همچنین به معرفی شهرداری‌های کلانشهرها و مراکز استان‌ها جهت استفاده از تسهیلات تبصره 18قانون بودجه سال 1398، معرفی شهرهای دارای اتوبوس متوقفی به سازمان برنامه و بودجه جهت دریافت تسهیلات از محل تبصره 18 قانون بودجه سال 1399 برای بازسازی 5000 دستگاه اتوبوس درسطح کشور و برنامه‌ریزی برای تخصیص 90 میلیارد تومان کمک به شهرداریها از محل ردیف "کمک به نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی " قانون بودجه سال 1399 اشاره نمود.
جمالی نژاد همچنین اظهار کرد: دولت تلاش می‌کند از طریق پرداخت سهم ۵۰ درصدی خود در انتشار اوراق مشارکت به توسعه مترو و خطوط اتوبوسرانی در کلانشهرها و شهرهای بزرگ کمک کند و در این راستا بیش از ۴۹۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۹۸ منتشر شده است.
جمالی نژاد افزود: وزارت کشور تاکنون حدود ۶ هزار میلیارد تومان پروژه های قطارشهری و توسعه ناوگان اتوبوسرانی شهرداریها و هزار میلیارد تومان پروژه های بازآفرینی شهری را برای انتشار اوراق مشارکت سال ۹۹ به بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه معرفی کرده است.


رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در ادامه به احداث 500 ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهری و افزایش تعداد آن به 1460 ایستگاه با پوشش 95 درصدی جمعیت شهری و 924 پایگاه آتش‌نشانی روستایی خبر داد.
جمالی نژاد همچنین به ساماندهی96 محل دفن پسماند شهری و استقرار سیستم جمع‌آوری پسماند در 30 هزار روستای کشور اشاره نمود و گفت: با حمایتهای دولت کمک به ایجاد تاسیسات زباله سوز در شهرهای نوشهر، ساری و رشت سرعت گرفت و زباله‌سوز200 تنی نوشهر به دستور رییس جمهور افتتاح شد و نیروگاه زباله‌سوز450 تنی ساری تا پایان این دولت و نیروگاه رشت تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسند.
وی افزود: در 850 شهر واجد شرایط مطالعات جامع مدیریت پسماند بر اساس تهدیدات و ظرفیت‌های موجود انجام شده و بر این اساس پروژه‌های اجرایی پسماند متناسب با هر منطقه پیشنهاد شده است. بر اساس برنامه منطقه‌بندی مدیریت پسماند کشور، حدود سه هزار محل دفن پسماند به 700 محل کاهش یافته است و در مرحله بعدی این برنامه مقرر است کل پسماند‌های تولیدی کشور در 283 منطقه مدیریت شود. در این راستا بر اساس برنامه مذکور تعداد 143 واحد پردازش، 4 واحد تاسیسات هاضم و 15 واحد تاسیسات زباله‌سوز در مناطق یادشده پیش‌بینی شده است.
وی همچنین به افزایش متوسط سرانه فضای سبز شهری کشور به 12 متر مربع، اجرای پویش های مردمی در حوزه درختکاری در شهرها و روستاها و احداث7500 بوستان چند منظوره روستایی اشاره نمود و توضیح داد: به موجب ماده 27 قانون هوای پاک، وزارتخانه های کشور از طریق حفظ و نگهداری و کاشت درخت توسط شهرداری ها، وزارت نیرو برای بهره گیری از پساب در آبیاری فضای سبز و وزارت جهادکشاورزی برای ایجاد کمربند سبز حاشیه شهرها و واگذاری زمین و نهال مسوولیتهایی دارند و موفقیت اقدامات مدیریت شهری به اقدامات دو دستگاه دیگر ارتباط زیادی دارد.
وی افزود: در حوزه تکمیل کمربند سبز شهرها وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تامین نهال و وزارت نیرو مسئولیت تامین آب را بر عهده دارد و وزارت کشور نیز کاشت و تکمیل کمربندهای سبز را از طریق شهرداری ها بر عهده دارد. در بسیاری از نقاط مقدمات تکمیل این کمربند یعنی نهال و تامین آب کمتر محقق و نقش شهرداری ها در حفظ و نگهداشت درختان به خوبی ایفا شده است.


رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در ادامه نشست خبری خود که به مناسبت دهه فجر تشکیل شده بود، تدوین ساختار سازمان دهیاری ها را از دیگر اقدامات مهم اخیر این حوزه برشمرد و با اشاره به اینکه موضوع تدوین ساختار سازمانی دهیاری ها به تازگی به استانداریها ابلاغ شده است، افزود: در این راستا از استانداری‌ها خواسته شده تا در هماهنگی با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و رعایت دستورالعمل ها و شیوه نامه های ابلاغی،‌ ساختار سازمانی چابک و پرتحرک دهیاری ها را در زمان مقرر تهیه و به این سازمان ارسال نمایند تا زمینه اجرای اقدامات بعدی از جمله هماهنگی برای برگزاری آزمون بکارگیری نیرو در دهیاری‌ها هرچه سریعتر فراهم شود.
معاون عمرانی وزیر کشور تصریح کرد: در تدوین ساختار سازمانی دهیاری ها باید از افزایش بدون پشتوانه نیروی انسانی که منجر به افزایش هزینه های جاری میشود، جلوگیری کرد.
توسعه خدمات دهیاری ها در مناطق روستایی از دیگر اقدامات وزارت کشور که جمالی نژاد در این باره با اشاره به موافقت وزیر کشور با صدور مجوز ایجاد دهیاری در تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار که دارای شورا، با اولویت روستاهای مرزی، عنوان کرد: پیشنهاد ایجاد دهیاری در تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار با توجه به نیاز جامعه روستایی کشور به توسعه خدمات دهیاری ها در مناطق روستایی، پس از بررسی های کارشناسی و اخذ نظرات صاحب نظران و دست اندرکاران امر نهایتاً مورد موافقت وزیر کشور قرار گرفت.
وی در خصوص اعطای مجوز برای تاسیس دهیاری در روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت گفت: تا به حال به روستاهای بالای ۳۰ خانوار جمعیت مجوز تاسیس دهیاری داده می شد اما اکنون با اولویت روستاهای مرزی به همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت مجوز دهیاری داده می شود که از این طریق می توان مهاجرت معکوس را رقم زد و علاوه بر گسترش خدمات روستایی در قالب دهیاری ها نسبت به کنترل و نگهداشت جمعیت در روستاها اقدام کرد.
وی با اشاره به اجرای 5811 پروژه عمرانی، خدماتی توسط دهیاری ها طی دهه فجر سال جاری، همچنین از اتصال 34 هزار و 520 دهیاری کشور به سامانه جامع دهیاری ها خبر داد و گفت: با این امر نظارت بر اقدامات مختلف دهیاری ها شکل جدی تری می گیرد.
رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در ادامه با اشاره به تشکیل نخستین جلسه شورای عالی توسعه روستایی و عشایری کشور به ریاست معاون اول محترم رئیس جمهور و با حضور تنی چند از وزرا، گفت: این شورا ظرفیت های زیادی برای حمایت از مدیریت روستایی کشور دارد که انشاالله با توجه مضاعف و همکاری تمامی دست اندرکارن امر شاهد ارتقای فعالیتها در این عرصه خواهیم بود.


جمالی نژاد در ادامه از ابلاغ ساختار سازمانی 1340 شهرداری وسازمان وابسته به شهرداری‏ها و ابلاغ اساسنامه 725 سازمان وابسته به شهرداری‌ها و تدوین اساسنامه سازمان های پسماند جمعی سه استان شمالی خبر داد.
وی افزایش حقوق و مزایای شهرداران و کارکنان شهرداریها در دو نوبت در سال های 1398 و 1399 حداقل پس از 12 سال را از اقدامات مهم صورت گرفته در این عرصه برشمرد و گفت: کلیات لایحه اداری و استخدامی شهرداریها در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصویب شده و برای رفع مشکلات این حوزه باید سریع تر در صحن علنی مجلس طرح گردد.
صویب 8۰ خدمت و زیرخدمت شهرداری‌ها کشور و دریافت شناسه یکتا با هدف استاندارد سازی خدمات و یکپارچگی در مدیریت و توسعه دولت الکترونیک
وی سپس به ارتقای شغلی 2298 نفر از کارکنان شهرداری و تبدیل وضعیت 707 مستخدم پیمانی به رسمی آزمایشی، برگزاری آزمون استخدامی مشاغل آتش نشانی به منظور جذب 4000 نفر آتش نشان در سال 98 برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز شهرداریهای کشور در حوزه آتش نشانی، تامین نیروی انسانی موقت شهرداریها با پیگیری اخذ مجوز از سازمان اداری و استخدامی با اولویت بکارگیری نیروهای شرکتی تحصیل کرده و با سابقه اشاره نمود.
برنامه ریزی برای برگزاری آزمون استخدامی سراسری برای شهرداریها در راستای توانمند سازی نیروی انسانی شهرداریها و جذب نیروهای تحصیل کرده در شهرداریها، ابلاغ ساختار سازمانی دهیاری ها، متناسب با درجه دهیاری واخذ موافقت تشکیل شورای راهبری به عنوان جایگزین شورای اداری و استخدامی شهرداریها دیگر مواردی بود که رییس سازمان شهردای ها و دهیاری های کشور به آنها اشاره نمود.


جمالی نژاد همچنین با اشاره به گستردگی اقدامات و طرح ها و برنامه های شهرداری ها و دهیاریها از راه اندازی 18 سامانه و 24 بانک اطلاعاتی در حوزه مدیریت شهری و روستایی خبر داد.
وی سپس به ارتقاء سامانه ملی نظارت بر طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی استانهای کشور، راه‌اندازی سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران(سیمفا)، راه‌اندازی سامانه یکپارچه صدور سند حمل بار شهری (باربرگ) در شهرهای کشور، راه اندازی سامانه پرداخت عوارض خودرو، راه‌اندازی سامانه جامع دهیاری‌های کشور به منظور ارائه خدمات و تقویت نظارت بر نهاد دهیاری و راه‌اندازی سامانه نظارت بر مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره نمود.
وی در ادامه از راه اندازی سامانه سماس(سامانه ملی اطلاعات سفر)، سامانه حمل و نقل دانش آموزان(سپند)، سامانه پایش و نظارت بر ساخت و سازهای کشور( سپاس)، راه‌اندازی سامانه جامع داد و ستد روستایی، بوم گردی و گردشگری روستایی، راه اندازی سامانه یکپارچه تسهیلات و سرمایه گذاری شهرداریهای کشور خبر داد و گفت: توسعه سامانه ها در دستور کار حوزه عمرانی وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور قرار دارد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین اظهار کرد: اجرای طرح 31 شهرستان هدف توسعه در راستای تاکید مقام معظم رهبری در محرومیت زدایی در وزارت کشور شکل گرفته و مبنای تهیه و برنامه ریزی طرح؛ تجربه قلعه گنج در استان کرمان است.
وی با بیان اینکه در این طرح استانداران به عنوان جانشین وزیر کشور در راهبری طرح تعیین شده اند، گفت: امور اجرایی و عملیاتی و هماهنگی سطح شهرستان با فرمانداران و در قالب کمیته برنامه ریزی شهرستان صورت می گیرد.
وی همچنین از تخصیص مبلغ 450 میلیارد ریال به شهرداریها و دهیاری‌های شهرستان‌های هدف، واگذاری ماشین آلات به شهرداری‌ها شامل تانکر، لوودر، تجهیزات CBRN، بکهولودر، کمپرسی، سنگین و دهیاری ها شامل مینی بوس ،حمل زباله سبک،آتش نشانی نیمه سنگین خبر داد.
جمالی نژاد همچنین به تخصیص بالغ بر 51 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت، هماهنگی با دستگاههای اجرایی و نهادهای متولی برای تامین مالی و مشارکت در توسعه و عمران شهرستانهای هدف به ویژه بنیادها و نهادهای انقلابی از جمله بنیاد برکت و بنیاد علوی و بسیج سازندگی، انتخاب شهرداران مرکز استان به عنوان شهردار معین توسعه شهرداریهای کمتر توسعه یافته و ارسال بسته های آموزشی برای شهرداریها و دهیاریهای کمتر توسعه یافته اشاره نمود.

رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور همچنین در پاسخ به سوالی ضمن تشریح تدوین دستورالعمل تاکسی های اینترنتی و نظارت بر آن ها گفت: به منظور رفع دغدغه های این حوزه به این جمع بندی رسیدیم که با تدوین دستور العملی با در نظر گرفتن منافع مشترک برای تاکسی های اینترنتی و سازمان های تاکسیرانی بازی برد بردی را پیش بینی کنیم و در حقیقت تمامی دغدغه های موجود در این حوزه در این دستور العمل گنجانده شود.
وی ادامه داد: کار بین بخشی انجام شد و با توجه به اینکه شرکت های مسافربری مجوز خود را از اتحادیه کسب و کارهای مجازی زیر نظر وزارت صمت اخذ می کنند اما تمام فعالیت آن ها در حوزه مدیریت شهری است.
جمالی نژادتأکید کرد: در نهایت توانستیم با نوشتن دستورالعملی به این توافق برسیم که تاکسی های اینترنتی مجوز خود را از اتحادیه صنفی اخذ کنند ولی فرایند نظارت آن ها به صورت مشترک میان شهرداری ها و وزارت صمت باشد.
وی ادامه داد: ما به لحاظ مدیریت شهری مسائلی همچون داشتن معاینه فنی، بیمه شخص ثالث و صلاحیت افراد را کنترل می کنیم. بی تردید ایرادات موجود در این حوزه و مشکلات و مسائل قابل رسیدگی است.