سایت زباله همدان تا ۱۰۰ سال جوابگوی نیاز ناحیه شمالی است

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان گفت: سایت زباله شهری همدان تا ۱۰۰ سال آینده جوابگوی نیاز ناحیه شمالی همدان است.

به نقل از ایمنا، بابک مهدی آزاد اظهار کرد: سایت دفع زباله همدان در سال ۶۱ در مساحت ۱۶۸ هکتار راه‌اندازی شد که در سال ۹۰ اسناد ۲۳۰ هکتار از منابع طبیعی به سازمان مدیریت پسماند همدان منتقل شد و در حال رایزنی هستیم تا ۱۰۰ هکتار دیگر به مساحت سایت اضافه شود و در عوض سالی ۱۰ هکتار جنگل کاری انجام شود.

وی در ادامه گفت: تاکنون چهار کیلومتر دیوار کشی، ۱۲ هکتار فضای سبز، راهسازی، کاشت دو و نیم هکتار گل محمدی، سه و نیم هکتار سنجد و صنوبر، پنج و نیم هکتار گردو و بادام، ساخت سه حوضچه شیرابه، ۳۴ هزار متر مکعب فضای شیرابه با پوشش مخصوص برای جلوگیری از نفوذ شیرابه به بیرون در این سایت با هزینه کرد دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان انجام شده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان افزود: ۶۰۰ تن زباله روزانه از ۱۲۰ روستا و هفت شهر شمالی استان وارد سایت می‌شود و زیرساخت لازم برای فعالیت سرمایه‌گذار فراهم است. مهدی آزاد افزود: در این گزارش از انجام کار مطالعاتی بر روی لایه‌های خاک لندفیل زباله شهری همدان خبر داد و گفت: تا عمق ۱۰۰ متری این لایه‌ها حرکت شیرابه مورد بررسی قرار گرفته است.

وی گفت: کار مطالعاتی برای شناسایی گیاهانی که بتوانند تصفیه شیرابه را انجام دهند در حال انجام است. پس از ارائه این گزارش معاون امور عمرانی استاندار همدان بر توجه به طرح جامع شهری همدان در فرایند توسعه لندفیل زباله شهری تأکید کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز خواستار توجه بیشتر به موضوع کاهش زباله تولیدی و تفکیک زباله از مبدا شد و گفت: تفکیک زباله از مبدا اثرات ناشی از آلودگی را کاهش می‌دهد.