حناچی به وعده داشتن یک معاون زن معمار، عمل نکرد

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در گزارش عملکردی در مورد میزان افزایش نقش زنان در مدیریت شهری، مناسب‌سازی معابر و ایمن سازی فضای‌های ناایمن توضیح داد.


به نقل از ایمنا، زهرا نژادبهرام در نشست خبری خود با اشاره به عملکرد چهار ساله مدیریت شهری در حوزه زنان، مناسب سازی معابر و نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: یکی از اقداماتی که در این دوره در حوزه زنان اجرا کردیم، ساماندهی فضاهای بی‌دفاع شهری بود و شهرداری منطقه ۱۰ به عنوان پایلوت انتخاب و ۲۰۰ نقطه به عنوان فضای اولیه شناسایی شد و ۱۱۰ نقطه از آن به عنوان فضای بی دفاع شهری معرفی شد.

وی در ادامه گفت: در محور پایلوت، نواب به چهار قطعه تقسیم شد و در نهایت شورایاری محله گزارش کامل ایمن شدن محور را هفته گذشته ارائه کرد. عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به شناسایی دو هزار نقطه بی دفاع در شهر تهران در سال گذشته، گفت: یک‌هزار و ۸۰۰ نقطه از آن، رفع فضای بی دفاع شد.

وی با بیان این که طی همکاری با مرکز مطالعات شهرداری تهران چهارچوبی تحت عنوان پیوست جلوگیری از بروز فضای بی‌دفاع تهیه شد، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا در طرح‌های توسعه شهری پیوست فضای بی‌دفاع شهری نیز ایجاد شود.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با بیان این که هنگامی که شورای پنجم شهرداری را تحویل گرفت، پنج درصد پست‌های مدیریتی در اختیار زنان بود گفت: امروز در پایان عمر این دوره نرخ مدیریت زنان ۱۵ درصد شده که حاکی از افزایش ۱۰ درصدی است هرچند رقم کمی است چرا که مصوبه ما ۳۰ درصد بوده است. امیدوارم شورای ششم این مصوبه را پیگیری کنند تا به این عدد برسیم.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به حذف پست مشاور امور زنان در مناطق گفت: این پست‌ها غیرقانونی بوده است و نمی‌توانیم به حذف یک کار غیرقانونی اعتراض کنیم. تلاش کردیم با سازمان امور استخدامی این پست را در مجموعه پست‌های استخدامی قرار دهیم اما موفق نشدیم و به جای آن از ظرفیت‌های موجود استفاده کردیم و نرخ مدیریت زنان به ۱۵ درصد رسید و ۷۰۳ پست مدیریتی در شهرداری امروز در اختیار زنان است.

وی تاکید کرد: تعداد زیادی از زنان ما در معاونت‌های مناطق مشغول کار هستند و این مسأله قابل توجه است و جای نگرانی نیست اما هرچقدر پست‌های متعلق به زنان را حفظ و افزایش داد مهم است.

نژادبهرام در خصوص حضور زنان در حوزه مدیریت شهری و نقش تزئینی و نمایشی برای آنها در پاسخ به سئوال خبرنگار ایمنا، گفت: حضور نیافتن زنان در عرصه مدیریتی بخشی از آن به فرهنگ و سیاست کشور بر می‌گردد که مدیریت زنان خیلی نهادینه شده نبوده و رویکرد مردسالارانه حاکم بوده است. بعد از انقلاب اسلامی تحولاتی در عرصه حضور و مشارکت زنان در حوزه سیاسی و مذهبی ایران رخ داد، اما متأسفانه به دلیل نبود زیر ساخت‌ها گاهی به عقب بازگشته‌ایم. در دوره چهار ساله ما در یک معاونت از حضور خانم اشرفی استفاده شد اما با تغییر سه شهرداری که داشتیم سیاست‌های متفاوتی اعمال شد.

وی گفت: آقای حناچی قول داد که یک معاون زن داشته باشند که به آن عمل نکرد و حق اعتراض برای ما محفوظ است. امروز نیز حضور شش زن در شورا به دلیل سهمیه بندی بانوان در لیست اصلاح طلبان است و بی تردید باید در جهت تغییر فرهنگ، گام‌های بلند برداریم تا حضور زنان تزئینی و ویترینی نباشد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حال حاضر چنین نگاهی وجود دارد نه کسانی که گزینه زن برای شهرداری مطرح می‌کنند به آن اعتقاد دارند و به آن رأی می‌دهند و نه حتی گزینه‌ای که معرفی شده خودش آمادگی پذیرش چنین مسئولیتی دارد.