برگزاری نشست ویدیو کنفرانس تقدیر از دهیاران زن

معاون امور دهیاریهای سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به فعالیت ۲۸۵۵ دهیارن زن در کشور گفت: از بدو تأسیس نهاد دهیاری تاکنون، زنان حضوری پویا و فعال در عرصه مدیریت روستایی داشته‌ و همواره توانسته‌اند به عنوان یکی از ذی‌نفعان اصلی، دوشادوش مردان از عهده مسئولیت‌های مدیریتی به خوبی برآمده و حرکت به سمت توسعه را شتاب دهند.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ، دکتر علی قربانی که همزمان با میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن در نشست ویدیو کنفرانس تقدیر از دهیاران زن سخن می گفت، افزود: تعداد دهیاران زن از 888 نفردر دوره سوم به 2855 دهیار زن در شوراهای پنجم افزایش یافته است و بررسی وضعیت تحصیلی دهیاران زن فعال در پنجمین دوره فعالیت شوراهای اسلامی روستا گویای آن است که 56 درصد از دهیاران منتخب دارای تحصیلات دانشگاهی می‌باشند واین درحالیست که این رقم برای کل دهیاران کشور 45 درصد می‌باشد.

وی همچنین اظهارکرد: با ابلاغیه اخیر وزیر محترم کشور در زمینه تدوین ساختار سازمانی دهیاری ها قطعا شاهد امنیت شغلی بیشتری برای دهیاران زن خواهیم بود.

قربانی در ادامه با اشاره به ابلاغ تدوین ساختار سازمانی دهیاری ها به استانها افزود: در این راستا از استانداری‌ها خواسته شده تا در هماهنگی با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و رعایت دستورالعمل ها و شیوه نامه های ابلاغی،‌ ساختار سازمانی چابک و پرتحرک دهیاری ها را در زمان مقرر تهیه و به این سازمان ارسال نمایند تا زمینه اجرای اقدامات بعدی از جمله هماهنگی برای برگزاری آزمون بکارگیری نیرو در دهیاری‌ها هرچه سریعتر فراهم شود.

در ادامه این نشست فریبا نظری مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده گفت: فعالیت 2855 دهیار زن و بیش از 4 هزار نفراز زنان در شوراهای اسلامی روستا بیانگر اهمیت جمهوری اسلامی ایران به بهره گیری از توانمندی های زنان در عرصه مدیریت های محلی است.

وی افزود: برای نخستین با ۱۵معاون استاندار زن در سراسر کشور فعالیت می‌کنند و همچنین در این دولت شاهد افزایش حضور مدیران زن در پست های مدیریتی در استانداری ها و فرمانداری ها هستیم.

وی اضافه کرد: مدیران کل دفاتر امور روستایی و شوراهای استانداری های بوشهر، خراسان جنوبی و قزوین از بانوان محترم می باشند و بیشترین دهیاران زن به ترتیب در استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان رضوی در حال خدمت هستند.

همچنین دکتر سلطانی مشاور معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به اقدامات مشترک صورت گرفته با سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در خصوص دهیاران زن و بانوان روستایی از جمله احصاء سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در عرصه توسعه روستایی، ایجاد شبکه‌های ارتباطی در فضای مجازی فی مابین دهیاران و مشاوران دفتر امور زنان ریاست جمهوری و عضویت در کارگروه زنان روستایی، عشایری و مناطق محروم ریاست جمهوری، برگزاری همایش های مشترک و معرفی کارآفرینان برتر زن روستایی کشور، تهیه بانک اطلاعات زنان دهیار و تهیه و تدوین گزارش عملکرد زنان در عرصه مدیریت روستایی وتهیه و ابلاغ شیوه‌نامه ایجاد بازارچه‌های محلی و بهره‌گیری از ظرفیت دهیاری‌ها برای فروش محصولات بانوان روستایی در جشنواره‌های محلی و نمایشگاه‌های استانی و همچنین در بازارچه‌های محلی و فصلی ایجاد شده توسط دهیاری‌ها اشاره نمود.

وی همچنین آمادگی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را در خصوص ارتقای همکاری ها با وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در زمینه حمایت از بانوان روستایی و دهیاران زن را اعلام نمود و بر تقویت هیات های اندیشه ورز زنان دهیار و ارتقای فعالیت تسهیلگران تاکید نمود.

شایان ذکر است در این نشست ویدیوکنفرانسی که مدیران کل دفاتر امور روستایی و شوراها و دفاتر امور رنان و خانواده استانداری ها و دهیاران زن منتخب استانها حضور داشتند، تعدادی از حاضران مسایل و مشکلات حوزه کاری و پیشنهادهای اجرایی خود را بیان نمودند.