افتتاح مرکز سنجش و ارزیابی بدنی آتش‌نشانان در سازمان آتش‌نشانی شهرداری کرج

مرکز سنجش و ارزیابی بدنی آتش‌نشانان که به همت سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج ۱۳ تیرماه در آستانه روز شهرداری و دهیاری با حضور نمایندگانی از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، اداره کل ورزش و جوانان استان البرز، شهرداری کرج، سازمان‌های آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران و ... در محل سالن ورزشی منطقه دو عملیاتی آتش‌نشانی کرج ، افتتاح گردید.


به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، بنا به نظر کارشناسان و متخصصین حوزه بهداشت و ایمنی کار، شغل آتش­نشان ازجمله مشاغل خاص است و آتش­ نشانان برای انجام ایمن وظایف و مأموریت‌ها، نیاز به‌سلامت جسمی و روحی بالایی دارند. از سوی دیگر شغل آتش­نشانی یک شغل پرمخاطره است به‌گونه‌ای که اگر توانایی یک آتش­نشان متناسب با وظایف این شغل نباشد، می‌تواند در حین انجام‌وظیفه خطراتی را متوجه خود فرد و جامعه نماید.

بر این اساس پایش آمادگی جسمانی آتش‌نشانان به‌منظور شناخت از سطح سلامت و میزان آمادگی آنان برای انجام عملیات امدادی و ارائه خدمات مناسب به شهروندان ازجمله موضوعات و اقدامات مهم در این سازمان‌ها است.

همچنین برخی اهداف مدنظر برای سنجش و ارزیابی بدنی آتش‌نشانان عبارتست از: ارزیابی توان جسمی و میزان آمادگی جسمانی آتش‌نشانان؛ برنامه­ریزی و ارائه برنامه مشخص برای تقویت و بالا بردن آمادگی جسمانی آتش‌نشان بعد از ارزیابی و تجزیه‌وتحلیل نتایج؛ ثبت وضعیت سلامت و توان جسمی آتش‌نشانان هر شهر به‌صورت سالانه و بررسی اثر شرایط و عوامل زیان‌آور کاربر آتش‌نشانان وبرنامه‌ریزی برای به‌کارگیری نیروها، متناسب با توانایی­های آنان در پست‌های عملیاتی و ... .