استیضاح شهردار سنندج در 10 روز آینده

اعضای شورای شهر سنندج 25 سوال در خصوص عملکرد شهرداری مطرح کردند که پس از پاسخگویی حشمت اله صیدی اعضای شورای شهر از پاسخ های وی قانع نشدند.

براساس قانون نظارت بر عملکرد شهرداری بر عهده شورای اسلامی شهر است لذا در راستای اجرای ماده ۸۳ وظایف و اختیارات شورا به دلیل عدم توجه شهردار به تذکرات متعدد در طول دوره پنجم شورا که بارها به صورت شفاهی، مکاتبه و در قالب نظرات موافق و مخالف به سمع و نظر شهردار سنندج رسیده است امروز (۲۹ آذر ماه) در جلسه ای با حضور حشمت اله صیدی شهردار سنندج سؤالاتی توسط سه تن از اعضای شورا مطرح شد اما پاسخ‌های شهردار نتوانست اعضای شورای شهر را قانع کند لذا رئیس شورا مکلف است برای استیضاح شهردار در ۱۰ روز آینده با رای گیری جلسه‌ای برگزار کند.

سید غریب سجادی، رئیس شورای شهر، اظهار کرد: اعضای شورای شهر پس از انتقادات و تذکراتی به عملکرد شهرداری، در قالب ارائه طرح سوال تصمیم گرفتیم برای پاسخ شهردار جلسه‌ای برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون وظیفه شورا قانون‌گذاری و یا نظارت است، افزود: شورا هر مشکلی را از طریق قانون‌گذاری با طرح و پیشنهادها می‌تواند ارائه دهد لذا طبق قانون شورا می‌تواند برای رفع مشکل بر شهرداری نظارت داشته باشد.

رئیس شورای شهر بیان کرد: تعداد زیادی از پروژه‌ها در این دوره و در زمان این شهردار به بهره‌برداری رسیده و بسیاری از مشکلات حل‌شده است اما در این راستا یک سری مشکلات در این حوزه وجود دارد که باید مورد رصد قرار بگیرد لذا در هر طرح سوال و انتقادی که با هدف رفع مشکل آن باشد با تمام قدرت دفاع خواهم کرد.

وی ذکر کرد: ایجاد طرح سوال یک فرصت بسیار خوب برای مدیریت شهری است که با شفاف‌سازی و با ذکر عملکرد، ایرادها و مشکلات آن با همفکری حل شود.

حشمت اله صیدی شهردار سنندج هم در خصوص انتقادهای ذکرشده توسط سه نفر از اعضای شهر، گفت: شهرداری سنندج طی این سال‌ها توانسته بسیاری از پروژه‌ها را احداث و نسبت به پرداخت به‌موقع حقوق نیروها و پرسنل شهرداری اقدام کند.

وی افزود: در سال جاری اجرای طرح پیاده راه فردوسی، پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری "سنه سنتر" احداث شهربازی، احداث بوستان ۲۰ هکتاری کوچک ره‌ش در دگران، پایانه حمل‌ونقل عمومی میدان آزادی، گذر ورزشی در پارک پیشکسوت، آغاز چندین پروژه در پارک جنگلی آبیدر از جمله باغ ایرانی، نصب مجسمه ایثار و مقاومت، زیپ لاین و پل معلق، ساماندهی میدان‌گاز، بازسازی پارک‌های امانیه و امیریه، احداث مسیر دوچرخه‌سواری و ایجاد ۶۳ هزار هکتار نهال‌کاری و همچنین تکمیل و احداث چندین طرح عمرانی در راستای رفع مشکل ترافیک، ارتقاء سیما و منظر و فضای سبز شهری در سطح شهر آغازشده است.

شهردار سنندج اتصال بلوار ساحلی از انتهای بلوار کردستان به تقاطع سنجر خان را یکی از پروژه‌های بزرگ عنوان کرد و افزود: کاهش ترافیک مسیر بیمارستان توحید، تکمیل رینگ غربی شرقی داخل شهر، اجرای طرح تفصیلی، کاهش زمان سفر و افزایش دسترسی اهالی شهرک‌های دگایران و پردیس به مرکز شهر از جمله مهم‌ترین اهداف و کارکرد پروژه اتصال بلوار کردستان به بلوار ساحلی و تقاطع غیر هم‌سطح توحید به شمار می‌آید.

صیدی ذکر کرد: اتصال میدان امام رضا(ع) به پادگان نیز یکی از پروژه‌ها حائز اهمیت است که در سه قطعه توسط پیمانکاران در حال انجام است و نهایتاً ساماندهی میدان محمدی و بلوار ابن‌سینا به سمت دهگلان تا پلیس‌راه همدان و احداث میدانی در محل تقاطع خروجی و ورودی نایسر که فصل بهار آینده به بهره‌برداری می‌رسد لذا این پروژه‌ها کمک شایانی به کاهش ترافیک در شهر سنندج خواهد کرد.

وی در خصوص ساماندهی دست‌فروشان در سطح شهر و علی‌الخصوص هسته مرکزی و خیابان فردوسی، گفت: دست‌فروشی دلیل مهاجرت به شهر و بیکاری افراد است و با توجه به اینکه درگذشته دست‌فروشان ساماندهی و جمع‌آوری نشده‌اند و با توجه به اینکه تنها درآمد آن‌ها از طریق دست‌فروشی است ما نیز نمی‌توانیم آن‌ها را جمع‌آوری کنیم لذا از سال ۹۷ تاکنون در تلاش بوده‌ایم که به‌صورت عادلانه جهت ساماندهی آن‌ها اقدام کنیم.

شهردار سنندج بیان کرد: سال گذشته با آمدن سرمایه‌گذار خارجی باهدف جابه‌جا کردن بازار تاناکورا فضایی در نظر گرفته‌شده که دست‌فروشان نیز می‌توانند در آنجا بساط پهن کنند درواقع این پروژه برند بسیار خوبی برای شهر سنندج خواهد بود و می‌تواند درزمینهٔ اشتغال‌زایی و به‌کارگیری تعدادی از جوانان جویای کار در این شهر هم تأثیرگذار باشد.

صیدی احداث پیاده راه فردوسی را یک حرکت جسورانه عنوان کرد و گفت: با کمک استاندار کردستان این پروژه در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد که می‌تواند یک ظرفیت بزرگ برای شهر سنندج باشد.

وی ادامه داد: دست‌فروشان خیابان فردوسی در خیابان‌های پیرامون این پیاده راه نظیر خیابان ناصرخسرو، جنب زورخانه پهلوان نادر و حدفاصل مسیر سه‌راه نمکی به سمت پارکینگ عبدالعلی سنندجی به‌صورت موقت و چرخشی ساماندهی می‌شوند لذا مراحل پایانی احداث پیاده راه فردوسی در حال اجرا است و پس از بهره‌برداری دیگر دست‌فروشان اجازه پهن کردن بساط در این پیاده راه را ندارند و در صورت مساعد بودن شرایط جوی؛ شب بازارهایی نیز در پیاده راه فردوسی برپا می‌شود.

به گفته شهردار سنندج، پیاده راه فردوسی، فضای جدید تاناکورا و میدان گاز برنامه‌های در دست اجرا هستند که دست‌فروشان می‌توانند بساط خود را برای فروش پهن کنند.

شهردار سنندج با اشاره به اینکه ایجاد پارکینگ‌های عمومی در سطح شهر یکی از مهم‌ترین مولفه ها درزمینهٔ توسعه شهری و کاهش و روان‌سازی ترافیک محسوب می‌شود، ذکر کرد: در راستای تأمین پارکینگ عمومی برای شهر و هزینه کرد عوارض دریافتی، تحت عنوان عوارض کسری پارکینگ ۷ قطعه زمین در نقاط مختلف سطح شهر سنندج در طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ تملک شده است.

صیدی با اشاره ساخت‌وسازهای غیرمجاز بر پرتگاه در گریزه بر بلوار بهشت محمدی، خاطرنشان کرد:مسئولیت این ساخت‌وسازها به عهده دهیاری زمان خود بوده و هیچ نقشی شهرداری در این بحث نداشته و ساماندهی آن نیاز به اعتبار خاصی دارد که علیرغم چندین مکاتبه موفق به جذب اعتبار برای آن نبوده‌ایم.

لازم به ذکر است؛ ۲۵ سوال توسط اعضای شورا شهر به شهردار سنندج مطرح شد که در این جلسه حشمت اله صیدی شهردار سنندج از جمله ترافیک شهری و نبود پارکینگ، ایجاد و راه‌اندازی سامانه هوشمند پارک، سرانه فضای شهری، عدم شفافیت مالی، رعایت حق‌وحقوق شهروندان، بهره‌مندی مناطق حاشیه شهر از امکانات رفاهی، ساخت‌وساز، درآمد شهرداری، رفع خطر و اصلاح نقاط حادثه‌خیز پاسخگو بودند و به همه سؤالات پاسخ دادند اما اعضای شواری شهر قانع نشدند که برای استیضاح شهردار و ادامه کار به ۱۰ روز آینده موکول شد.