اهداف حوزه حمل و نقل و ترافیک برنامه اصفهان ۱۴۰۵

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امیراحمد زندآور در یک گفت‌وگوی زنده رادیویی با اشاره به اهداف حوزه حمل و نقل و ترافیک برنامه اصفهان ۱۴۰۵ اظهار کرد: دو عامل احتراق حاصل از تردد وسایل نقلیه و منابع ثابت مانند صنایع و کارخانه‌ها از اصلی‌ترین عوامل ایجاد آلودگی در شهر هستند که باید طبق برنامه‌ریزی به حل مشکل آلودگی هوا بیندیشیم تا بتوانیم به درستی این مشکل را حل کنیم.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با توضیح اینکه روزانه در شهر اصفهان حدود چهار میلیون و ۳۰۰ هزار سفر انجام می‌شود، تصریح کرد: در سال ۹۸ روزانه حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار سفر انجام می‌شده است. بنابراین امسال نسبت به سال گذشته تردد با وسایل نقلیه شخصی در شهر اصفهان حدود دو برابر بیشتر شده و این افزایش ایجاب می‌کند که برنامه‌ای جامع برای حمل و نقل داشته باشیم و در برنامه ۱۴۰۵ با نظرات کارشناسی شده به مسائل و مواردی مانند حمل و نقل که در سطح شهر در حال افزایش است پرداخته شده است و به دنبال راهکارهایی برای حل معضل آلاینده‌های هوا هستیم.

وی با اشاره به اهداف خرد و کلان برنامه اصفهان ۱۴۰۵، افزود: کاهش آلایندگی‌های محیطی با تمرکز بر کاهش آلایندگی‌های جوی و ارتقای جایگاه شهر اصفهان با تمرکز بر موضوع گردشگری از اهداف کلان حمل و نقلی برنامه اصفهان ۱۴۰۵ است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: افزایش بهره‌وری سرمایه‌های سازمانی نیز از دیگر اهداف کلان حمل و نقلی برنامه اصفهان ۱۴۰۵ خواهد بود، برای کاهش آلودگی هوا باید حمل و نقل همگانی را به درجه‌ای مطلوب برسانیم تا در پی آن شاهد کاهش آلودگی هوا در شهر به علت تردد ناوگان باری و حمل و نقل مسافران در چهار رینگ شهر باشیم.

زندآور با تاکید بر اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی با حدود یک هزار و ۱۵۰ دستگاه اتوبوس در حال ارائه خدمات به شهروندان است، تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش استفاده از وسایل نقلیه شخصی از تعداد اتوبوس‌ها کم نکرده‌ایم تا مانع شلوغ شدن اتوبوس‌ها و در پی آن انتقال و افزایش بیماری کرونا باشیم، شهروندان نیز باید رعایت کنند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.
وی با اشاره به اینکه بهبود وضعیت کیفی ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر یکی از اهداف خرد برنامه اصفهان ۱۴۰۵ است، گفت: یکپارچه سازی انواع مدل‌های حمل و نقل در حمل و نقل درون شهری و حومه شهر اصفهان و هوشمند سازی این ناوگان را در برنامه‌ها داریم. توسعه زیرساخت‌ها و مسیرهای حمل و نقل عمومی مانند بی‌آرتی خیابان هشت بهشت در برنامه قرار دارد و تا پایان برنامه اصفهان ۱۴۰۵ بحث زیرساخت‌ها را در بودجه‌های سالیانه داریم تا به اهداف مدنظر در این زمینه برسیم.

وی در خصوص مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان، افزود: مشارکت بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل عمومی و همگانی در برنامه اصفهان ۱۴۰۵ وجود دارد به‌طور مثال به طرح هم‌پیمایی که می‌تواند عامل مؤثری برای حمل‌ونقل کارکنان ادارات و سازمان‌ها باشد تا از وسایل نقلیه شخصی کمتری در شهر استفاده شود، در اصفهان ۱۴۰۵ دیده شده است؛ البته رسیدن به این اهداف به فرهنگ‌سازی نیاز دارد و افراد باید نحوه استفاده صحیح و به موقع از وسایل نقلیه شخصی و عمومی را بدانند.

وی در خصوص سایر اهداف خرد در زمینه حمل و نقل عمومی گفت: مباحثی از جمله قیمت‌گذاری پارکینگ‌ها، دوچرخه‌سواری و مسیرهای دوچرخه‌سواری، تردد موتورسیکلت‌ها و تعامل با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در برنامه اصفهان ۱۴۰۵ مد نظر است که می‌تواند در نظم‌دهی حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری بسیار اثربخش باشد. عمر ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان حدود ۱۰ سال است، در حالیکه عمر ناوگان حمل و نقل عمومی باید هشت سال باشد و به فکر رعایت عمر مفید این ناوگان از طریق بازسازی و نوسازی اتوبوس‌ها هستیم تا وسایل دودزا از حمل و نقل عمومی شهر حذف شوند، عمر مفید تاکسی‌رانی نیز باید به حدود شش سال برسد تا بتوانیم مشکلات آلودگی هوا که مربوط به تاکسی‌هاست را حل کنیم، همچنین حدود ۵۰ دستگاه اتوبوس را باید از ناوگان حمل و نقل عمومی خارج کنیم و در حال بازسازی حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس هستیم تا مشکلات حمل و نقل عمومی تا حدودی حل شود.

زندآور تصریح کرد: باید حدود ۱۵ رام به قطار شهری اضافه شده و خط یک مترو از عاشق‌آباد تا میدان استقلال توسعه یابد و همچنین خط دو مترو اصفهان نیز باید تا پایان برنامه اصفهان ۱۴۰۵ تکمیل و ۴۵ ایستگاه قطار شهری تا پایان این برنامه به چرخه حمل و نقل شهر وارد شده باشد.