فقدان منابع انسانی کارآمد؛ چالشی بزرگ برای شهرداری اراک

نگاه حزبی و سیاسی کاری در جذب نیروهای کم تجربه و غیرمتخصص و تمرکز در عزل و نصب‌های سلیقه‌ای یکی از آفت‌های بزرگ شهرداری اراک است که مدیریت جدید شهر باید برای آن تدبیری بیاندیشد.

علی حبیبی؛ رئیس شورای اسلامی کلان شهر اراک، به تازگی در جمع خبرنگاران، وجود نیروی انسانی مازاد غیرمتخصص در شهرداری اراک و جذب بدون ضابطه افراد در شورای پنجم و ادوار ما قبل آن را، از جمله چالش‌های اساسی این نهاد مدنی در ساماندهی، برنامه ریزی و مدیریت شهری خواند.

سید وحید میرنظامی، یکی از مشغله‌های مهم شهرداری اراک را تعیین تکلیف این تعداد نیرو دانست، زیرا همه می‌دانند که تحول در یک شهر به وسعت کلان شهر اراک، بسته به مدیریت فکر و عزم کسانی است که، به عنوان نمایندگان مردم، در این دوره مسئولیت پذیرفته‌اند.

منابع انسانی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل پویایی هر مجموعه یاری‌گر مدیران به منظور برنامه‌ریزی راهبردی هستند و کلیدی‌ترین ابزارهای موفقیت در هر نهاد و سازمان محسوب می‌شوند و چالش در منابع انسانی، زمینه‌ساز اتلاف زمان و تحمیل هزینه‌های زیاد به مجموعه است، بنابراین استخدام نیرو، بدون نیازسنجی در شهرداری اراک در ادوار گذشته، از جمله دوره پنجم فعالیت شورای اسلامی این شهر سبب شده، تا میرنظامی، از کمبود کارشناس و متخصص علی رغم پیکره فربه شهرداری اراک، به عنوان یکی از موانع راهبردی پیشرفت شهرداری یاد کند.

پر واضح است که آینده پژوهی، کارآفرینی، هوشمند سازی، ایمنی و بهداشت محیط، توسعه فضای سبز، شهر سازی، حقوق شهروندی و خیلی چیزهای دیگر، از دغدغه‌های مهم شورای اسلامی است که باید بتوان ریل گذاری درست، در این مسیر را با ترمیم منابع انسانی موجود به انجام رساند.

این شورا همچنین باید بر خلاف برخی رویه‌های شورای دوره پنجم، ضمن هم افزایی و اتصال ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل شهرداری اراک، با دیگر دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی، به ویژه بخش خصوصی کارآمد و پیمانکاران توانمند و خوش نام مانند قرارگاه خاتم الانبیا (ص)، به وعده‌ها و کارهای زمین مانده جامع عمل به پوشاند.

متأسفانه نگاه حزبی و سیاسی کاری در جذب نیروهای کم تجربه و غیرمتخصص و تمرکز در عزل و نصب‌های جناحی و سلیقه‌ای یکی از آفت‌های بزرگ شورای پنجم شهر اراک بود که آثار آن موجب شده شورای منتخب ششم، برای تسریع در اتمام طرح‌های در دست اجرا و آغاز طرح‌های جدید، از الان با فرصت سوزی‌ها دست و پنجه نرم کند، بنابراین به نظر می‌رسد نیازسنجی در جذب نیروهای متخصص و کار آمد و تعیین تکلیف نیروهای غیرمتخصص و گم انگیزه، در شهرداری کلان شهر اراک، تنها با بهینه سازی عملکردها، افزایش اعتماد عمومی و گسترش رفاه و خدمات اجتماعی در شهر حاصل شود.

پرهیز از اشتباهات رایج در جذب نیروی انسانی غیرکارشناسی و کم انگیزه و توجه به حفظ و آموزش کارکنان و شفاف سازی، کارها و تصمیمات شورا سبب می‌شود تا از بحث ترافیک و آلودگی هوا گرفته تا معضلات ساختمانی، تفکیک زباله و پسماند و توسعه و حفظ و توسعه فضای سبز شهری، بیش از دوره گذشته، به خواسته‌های مردمی و مصلحت اندیشی بهتر برای شهروندان تمرکز شود.