راه‌اندازی ۲۰ راکتور هسته‌ای برای شیرین‌ کردن آب دریا

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر استفاده از فناوری هسته ای برای تولید آب شیرین کن و برق گفت: ایران ظرفیت راه اندازی ۲۰ راکتور هسته ای برای شیرین سازی آب دریا را دارد.

دکتر علی باکویی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، فارغ التحصیل دکتری فیزیک هسته‌ای و ذرات بنیادی از دانشگاه دولتی مسکو در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: بحران آب روز به روز در حال افزایش است و این نگرانی باعث توجه بیشتر مسئولان کشورها به این موضوع شده است.

وی با بیان اینکه به همین دلیل در دنیا از این بحران آب به «جنگ آب» تعبیر می‌کنند، گفت: کاهش منابع آبی، گرم شدن دمای زمین و کاهش بارندگی‌ها این نگرانی را نیز بیش از پیش می‌کند به طوری که برخی معتقدند که در سال ۲۰۲۵، دو سوم مردم دنیا مشکل کمبود آب را احساس خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه بحران آب، یک مشکل جهانی است، افزود: اما این خطر، ایران را بیشتر از سایر کشورها تهدید می‌کند زیرا اقلیم ایران خشک است و بحران آب در کشور ما مقداری شدید تر از متوسط جهانی است.

به گفته وی، اما با این وجود، سرانه مصرف آب کشورهای اروپایی ۷۰-۹۰ متر مکعب و در ایران ۱۷۰ متر مکعب در سال است که این موضوع به الگوی مصرف آب در کشور ما بر می‌گردد و باید اصلاح شود. همچنین مصرف آب در بخش کشاورزی ایران نیز نسبت به سایر کشورها به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر است.

باکویی با بیان اینکه فناوری هسته‌ای همانند سایر فناوری‌ها برای حل مشکل بحران آب می‌تواند کمک کننده باشد، گفت: مقام معظم رهبری هم به موضوع اصلاح الگوی مصرف اشاره کردند و به فرهنگ سازی های مصرفی نیز تاکید می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید به دنبال روش‌هایی برای خروج از بحران آب باشیم، بیان کرد: اصلاح الگوی مصرف، استفاده از روش‌های جایگزین و کشف منابع جدید با استفاده از فناوری‌ها از جمله راهکارهای مقابله با بحران آب به شمار می‌روند؛ کشورهایی مانند ژاپن، هند و … که به آب‌های آزاد دسترسی دارند به دنبال کشف منابع جدید آبی بوده‌اند و این موضوع از گذشته مرسوم بوده؛ زیرا بخش عظیمی از کل مساحت کره زمین را آب اقیانوس‌ها فرا گرفته و این منبع خوبی برای تامین آب به شمار می‌رود.