تالار گفت و گوی "منطقه نوآوری مشهد" برگزار شد

تالار گفت‌وگوی «منطقه نوآوری مشهد» با حضور دکتر رضا قنبری، رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی، محمدرضا حیدری، رییس شورای شهر مشهد، آیدا مهربان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد و دکتر پوررضا، رییس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

محمدرضا حیدری با اشاره به توضیحاتی در خصوص منطقه نوآوری مشهد در این نشست خاطرنشان کرد: رویکرد مجموعه مدیریت شهری و شورای پنجم این است که به اداره یک شهر زنده و پویا فکر کنیم، در فضای حال باقی نمانیم و فضاهای توسعه‌گرانه‌ای که معطوف به آینده است نیز مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: نگاهی که مدیریت شهری مشهد به این موضوع داشت معطوف به چند مسئله بود. ظرفیت‌ها و نیروهای خلاق و نوآوری زیادی در مشهد داریم. مشهد با محوریت دانشگاه فردوسی مشهد و سایر دانشگاه‌ها یکی از قطب‌های علمی کشور محسوب می‌شود. چهره‌های نوآور نیاز به حمایت و فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیازشان است.

رییس شورای شهر مشهد گفت: اگر این زیرساخت‌ها نباشد، این پژوهشگران و نوآوران شکوفا نخواهند شد یا قصد مهاجرت پیدا خواهند کرد. اگر خیلی خوشبینانه به این موضوع نگاه کنیم شاید به پایتخت مهاجرت کنند. برای این سرمایه بزرگ باید ظرفیت قابل توجهی پیش‌بینی کرد. ایده این که یک کارخانه نوآوری در نزدیک‌ترین فضا به دانشگاه فردوسی مشهد داشته باشیم، در شهرداری و شورای شهر مشهد به آن توجه شد.

حیدری تصریح کرد: در شرایط اقتصادی موجود حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شد. زمینی که به این پروژه اختصاص یافت، ارزش قیمت‌گذاری بالایی دارد. کابری‌های زیادی برای آن مکان پیش‌بینی شده بود اما هوشمندانه‌ بهترین کاربری برای آن مکان رقم زده شد.

وی گفت: پارک‌های علم و فناوری کارنامه و ابتکار خوبی دارند. در بخش سخت‌افزاری پارک‌های علم و فناوری ابتکار خیلی خوبی داشته‌اند. موضوع نوآوری و استارتاپ‌ها بیشتر به بحث نرم‌افزاری مربوط می‌شود که فاصله مکانی اهمیت بالایی پیدا می‌کند. تمام مراکز نوآوری در دنیا به قطب دانشگاه و علم شهر پیوستگی دارند. امیدوارم در روزهای آینده کارخانه نوآوری و فناوری افتتاح شود.

دکتر رضا قنبری در این نشست اظهار کرد: وقتی در مورد نوآوری و فناوری صحبت می‌کنیم، ادبیاتی که به کار می‌بریم بیشتر در خصوص رشد اکوسیستم و ارگانیک شرکت‌های دانش بنیان، فناور و خلاق است. این مسئله به غیر از این نیست که تمام شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و متولیان شهری در کنار یکدیگر به یک نقطه مشترک نگاه کنند. منطقه نوآوری مشهد اتفاق ویژه‌ای است. از یک سو دانشگاه فردوسی، شهرداری و شورای شهر مشهد و از سوی دیگر شرکت‌های دانش بنیان و فناور و پارک علم و فناوری خراسان رضوی قرار است در این کار ایفای نقش کنند.

در ادامه آیدا مهربان در خصوص جزییات منطقه نوآوری عنوان کرد: با حمایت شهرداری و شواری شهر مشهد مرکز نوآوری در شهرداری مشهد تاسیس شد و با کارخانه نوآوری بزرگ‌تر شد. کارخانه نوآوری در حال حاضر در تجهیز مراحل نهایی قرار دارد و در اواسط دی ماه سال جاری افتتاح خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت: کارخانه نوآوری حدود ۱۰ هزار متر مربع فضای فیزیکی دارد. همچنین امکاناتی برای حمایت و خدمات رسانی استفاده‌کنندگان از کارخانه مانند کافی‌شاپ، رستوران، سالن‌های نمایش و کلاس‌های آموزشی نیز تدارک دیده شده است.

وی اضافه کرد: ۲۳ غرفه به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص پیدا خواهد کرد. ۵۸۵ متر فضای کار اشتراکی است که استارتاپ‌ها در آن فضا می‌توانند فعالیت کنند. نکته‌ای که در کارخانه نوآوری حائز اهمیت است این است که می‌خواهیم این فضا برای تمام مردم قابل استفاده باشد. یعنی هرکسی که احساس می‌کند ایده‌ای دارد و می‌تواند ایده خود را پیاده کند، می‌تواند از این فضا استفاده نماید.

مهربان افزود: محوطه پارک کارخانه نوآوری که تقریبا ۲.۷ هکتار مساحت دارد، چتر وای‌فای در آن قرار خواهد گرفت تا تمام افراد بتوانند از ظرفیت اینترنت این کارخانه بهره‌مند شوند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد در خصوص رابطه منطقه نوآوری مشهد با دانشگاه فردوسی اظهار کرد: تقریبا ۸ دقیقه به صورت پیاده‌روی با یکدیگر فاصله دارند. امکانات آزمایشگاهی در کارخانه استقرار دارد اما پژوهشگران می‌توانند از امکانات دانشگاه فردوسی نیز استفاده نمایند.

در ادامه حمیدرضا پوررضا، رییس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص نقش دانشگاه در منطقه نوآوری مشهد گفت: پارک علم و فناوری خراسان رضوی به عنوان بازوی فناوری استان ارتباط نزدیکی با دانشگاه فردوسی و سایر دانشگاه‌ها دارد. چنین همدلی باعث شده که به این محصول و هدف دست یابیم.

وی ادامه داد: کارخانه نوآوری بر اساس بررسی بیش از ۲۰۰ ناحیه فناوری در دنیا بنا شده است. مطالعاتی روی زیرساخت‌ها و ضروریات شکل‌گیری نواحی فناوری در سراسر دنیا شکل گرفت. ویژگی مشترکی که بخش اعظمی از نواحی فناوری دنیا دارند، مرکزیت این نواحی فناوری عمدتا با یک دانشگاه است.

رییس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: کار در قالب یک کار مشترک میان پارک علم و فناوری خراسان رضوی، شهرداری و شورای شهر مشهد و دانشگاه فردوسی مشهد شکل گرفت. این که همزمان اتفاقات خوبی از سوی شهرداری، شورای شهر مشهد، پارک علم و فناوری و دانشگاه فردوسی رقم خورده، مرا امیدوار می‌کند تا به زودی شاهد یک ناحیه فناوری شاداب در کلان شهر مشهد باشیم.

پوررضا ادامه داد: شرکت‌هایی که در کارخانه نوآوری مستقر شوند می‌توانند از زیرساخت‌های رفاهی، آزمایشگاهی و آموزشی استفاده نمایند. از سوی دیگر دانشگاه برای این که بتواند ناحیه فناوری را بیشتر تقویت کند، در دو سطح پایین‌تر از ناحیه فناوری اقدامات دیگری انجام داده است.