رضایت حداکثری شهروندان از عملکرد مدیریت شهری

نتایج نظرسنجی از شهروندان به عنوان مالکان اصلی شهر هستند نشان از رضایت ساکنان پایتخت از عملکرد این دوره از مدیریت شهری در حوزه های مختلف نسبت به دوره های گذشته دارد.

به گزارش خبرنگار شهر، در این نظر سنجی که به شکل مصاحبه حضوری توسط مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران ( ایسپا) و با نظارت اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی انجام شد و جامعه آماری آن شهروندان بالای ۱۸ سال ساکن تهران بودند، وضعیت فعلی شهر تهران از نگاه شهروندان در حوزه های مختلفی مانند حمل و نقل عمومی، فضای سبز، خدمات الکترونیک، تاب آوری، حفظ میراث فرهنگی و تاریخی، مدیریت پسماند و ... نسبت به دوره های گذشته مدیریت شهری بهبود پیدا کرده و با رضایت آنها همراه است.

بر اساس این گزارش در این نظرسنجی ها در بخش توسعه مترو ۷۷.۵ درصد شهروندان معتقد به بهبود وضعیت در این دوره با تداوم روند گذشته و ۸.۵ درصد اعتقاد به بدتر شدن وضعیت توسعه مترو دارند.علاوه بر این در آیتم های توسعه بزرگراههای شهری تهران، مدیریت پسماند و گسترش فضای سبزنتایج نظرسنجی از رضایت بالای ۷۰ درصدی شهروندان خبر می دهد.

همچنین وضعیت حمل و نقل و ترافیک و ارائه خدمات الکترونیک با رضایت بالای ۶۵ درصدی و میزان آمادگی شهر در مواقع بحران، رسیدگی به وضعیت معلولان، سالمندان و کودکان و حفظ و احیای میراث فرهنگی و تاریخی نیز از رضایت بیش از ۴۰ درصدی شهروندان حکایت دارد.

در بحث ترجیح شهروندان در خصوص رویکرد مهمترین برنامه های مدیریت شهری جدید، در این پیمایش بیش از ۵۶ درصد شهروندان، گسترش فضای پیاده روی و دوچرخه سواری در این دوره را بر گسترش خیابان ها و اتوبان ها ارجح‌ می‌دانند. همچنین ۶۱ درصد شهروندان افزایش مشارکت مردم در مدیریت شهری را در مقابل تصمیم گیری مدیران و کارشناسان شهری بیشتر می پسندند.

بر اساس این گزارش، در این نظرسنجی تنها ۱۳ درصد از ساکنان تهرانی به توسعه ساخت و ساز در شهر معتقدند در حالی که بیش از ۸۶ درصد آنان بر حفظ باغ ها و فضای سبز شهر تاکید دارند. همچنین ۶۵ درصد شهروندان معتقدند که باید توسعه حمل و نقل عمومی برای کنترل ترافیک در مقابل گسترش بزرگراه‌ها برای کاهش مشکلات ترافیکی انجام شود.

این پیمایش همچنین نشان دهنده ترجیح ۵۷ درصد از شهروندان بر انجام پروژه‌های عمرانی کوچک نسبت به ۲۱ درصدی است که به انجام پروژه های عمرانی بزرگ اعتقاد دارند.

شهروندان تهرانی به عنوان صاحبان اصلی شهر، نظارت شهرداری بر استفاده از خانه‌های تاریخی و گسترش گرمخانه ها و حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی را بر مواردی مانند اختیار دادن به مالکین خانه‌های تاریخی جهت فروش یا ساخت و ساز و برخورد قهری با معتادان و جمع کردن آنها از خیابان‌های شهر ترجیح می‌دهند.