شهرداری ها بسترساز ایجاد زیست بوم نوآوری هستند

اولین وبینار تخصصی زیست بوم نوآوری در شهر تهران برگزار شد.


به نقل از شهر و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران؛ در ابتدای این وبینار مدیر پروژه حمایت از زیست بوم نوآوری با بیان اینکه در آینده بقای کسب و کارها به دلیل تغییر سریع تکنولوژی بسیار کوتاه است، افزود: پیش بینی می شود در 2030 بقای سازمان های بزرگ به حدود 5 سال بررسد. همچنین اقتصاد شراکتی اقتصادی است که در آینده نزدیک مورد استفاده همه قرار می گیرد و مالکیت مفهوم خود را از دست می دهد.

علی نعمائی ادامه داد: نوآوری به مفهوم فرایندی است که ایده را به محصول یا خدمات تبدیل می کند و این خدمت و یا محصول جدید در بازار خریدار دارد. دو ویژگی مهم نوآوری جدید بودن و کاربردی بودن آن است.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه دنیا نسل های مختلف نوآوری را تا کنون تجربه کرده است، بیان کرد: در حال حاضر در حال رویارویی با نسل ششم نوآوری در دنیا هستیم. این نسل نتیجه تعامل شرکت ها با سیستم های نوآورانه است. در این نسل افراد حرفه ای از شهرهای مختلف در یک محیط خلاقانه نوآوری ها را شکل می دهد.

او با اشاره به عناصر تشکیل دهنده زیست بوم نوآوری گفت: عناصر اصلی زیست بوم بازیگران، سرمایه، زیر ساخت ها، مقررات، دانش، ایده ها و فرهنگ است. همچنین باید به این مساله اشاره کرد که بین اکوسیستم نوآوری و سیستم نوآوری تفاوت وجود دارد. در نظام نوآوری دولت یک بازیگری اصلی است اما در اکوسیستم نوآوری نقش دولت کمرنگ است چرا که اکوسیستم وابسته به بازار است. 

این پژوهشگر با بیان اینکه بیشتر نوآوری ها و تولیدات اقتصادی درشهرها ایجاد می شود، افزود: بنابراین دولت های محلی و شهرداری ها در شهرهای پیشرو تمایل دارند که این مکانیزم و زیست بوم نوآوری شهری را در شهرها ایجاد کنند تا از منافع آن بهره ببرند. در واقع می توان گفت زیست بوم نوآوری شهری یک ابزار مهم برای ایجاد مفاهیمی مانند شهر هوشمند و اقتصاد مشارکتی است.

علی نعمائی با بیان اینکه در اکو سیستم نوآوری شهری بازیگران زیادی مانند شوراهای شهرها، شهرداری ها، دانشگاه ها، شرکت های استارتاپ، کارخانه ها و مراکز نوآوری وجود دارد، ادامه داد: شهرداری به عنوان شکل دهنده بازار و فراهم کننده بستر توسعه کسب و کارهای نوآور شناخته می شود که یک منبع تامین کننده سرمایه و ترویج کننده فرهنگ نوآوری است که زیرساخت های نوآوری را برای شرکت ها ایجاد می کند.

وی بیان کرد: شهرداری می تواند در 4 سطح سیاست گذاری، اجرایی، میانی و تحقیقاتی در زیست بوم تاثیرگذار باشد.