پویش ملی حمل‌ و نقل پاک شهرداری‌های کشور بر روی ریل موفقیت

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه پویش ملی حمل‌ونقل پاک شهرداری‌ها بر روی ریل موفقیت قرارگرفته و توانسته در مدت‌زمانی کمتر از سه سال با همت مسئولان و مدیران شهری و کشوری از نهالی نوپا به درختی پربار بدل گردد، گفت: ازجمله نتایج حاصله از این تلاش ها، توسعه مسیرهای دوچرخه به بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر در شهرها و تأمین چندین هزار دوچرخه اشتراکی نسل ۲ و ۴ به‌ویژه کلان‌شهرها و احداث بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر پیاده راه و بهسازی حدود ۱۵۰۰ کیلومتر پیاده‌رو برای تسهیل تردد معلولین و افراد کم توان است؛ که این کار تنها با تغییر رویکرد مدیران شهری میسر بود.


به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مرضیه حصاری از برگزاری دوازدهمین نشست پویش ملی حمل‌ونقل پاک شهرداری‌های سراسر کشور به‌صورت مجازی در خردادماه 1400 به مناسبت روز جهانی دوچرخه‌سواری با حضور مدیران، معاونین حمل و نقل کلان‌شهرها و شهرهای منتخب که اقدامات شاخصی در حوزه حمل‌ونقل پاک داشته‌اند، خبر داد.

وی در این زمینه گفت: با ورود به هزاره جدید، شاهد تحولات زیادی در چهره شهرهای جهان بودیم که حرکت را به‌سوی توسعه پایدار سرعت می‌بخشیدند. از مهم‌ترین دغدغه‌های زمامداران کشورها در این هزاره، می‌توان به تخریب محیط‌زیست، آلودگی هوا، تغییر فرهنگ شهرنشینی، سرعت‌بالای زندگی که خودرو محوری را بیش‌ازپیش رونق می‌دهد، اشاره کرد. بیم خطراتی که این توسعه ناهمگون با طبیعت و بشریت ایجاد می‌کرد، موجب شد که در عرصه مدیریت شهری راهکارهایی برای توقف این رشد سرطانی مدرنیته اندیشیده شود که ازجمله مهم‌ترین آنها توجه به حمل‌ونقل پاک و تلاش برای انسان‌محور کردن شهرها و استفاده از شیوه‌های تردد غیر موتوری با هدف حفظ شاخص‌های سلامت و محیط‌زیست شهری می‌باشد.

حصاری ادامه داد: در همین راستا در کشور ما نیز احیای فرهنگ سنتی کهن شهرهای ایران که همانا استفاده از دوچرخه و پیاده‌روی است، هدف‌گذاری شده است و با تکیه‌ بر این اهداف پویش ملی حمل‌ونقل پاک شهرداری‌های سراسر کشور با همت سازمان شهرداری‌های و دهیاری‌های کشور و حضور و تلاش مسئولانه مدیران شهری شکل گرفا و با ایجاد زیرساخت ها، تسهیلات و جلب مشارکت مردمی اکنون پس از گذشت مدت‌زمانی کمتر از سه سال شاهد به بار نشستن آرمانمان هستیم؛ که از نتایج مهم آن میتوان به تغییر چارچوب های ذهنی شهروندان و مدیران شهری در تعاملی سازنده، رقابتی شدن توسعه حمل‌ونقل پاک در کلان‌شهرها و حتی شهرهای میانی و کوچک و اشتیاق مسئولین و مدیران شهرها به تخصیص منابع مالی شهرداری به این حوزه اشاره کرد.

وی اضافه کرد: همچنین بسیاری از شهرها شروع به انجام مطالعات جامع و تفصیلی در حوزه حمل‌ونقل پاک و ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه و پیاده راه کرده اند که شاخصهای بسیار خوبی برای سنجش میزان ارتقای عملکرد مثبت شهرداری ها می‌باشند. ارتباط مؤثر و کارا با سمن‌های این حوزه و فعالان محیط زیست به عنوان یکی از اهداف مهم این پویش در ابتدای کار تعیین شد که منجر به شکل‌گیری روابط پایدار در اکثر شهرداری های کشور با این عزیزان گردید و مهمتر اینکه طبق ابلاغیه‌های این سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، استانداریها موظف شدند که در ارزیابی عملکرد شهرداری‌ها از توان سمن‌ها استفاده نمایند.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه اظهار کرد: در این سه سال تعامل بسیار خوبی با پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا و ادارات آموزش‌وپرورش در شهرهای کشور صورت گرفته است که نویدبخش همکاری های بین سازمانی و یکپارچه برای هم‌افزایی در جهت اهداف می‌باشد. همچنین شاهد ایجاد رقابتی مثبت در بین شهرداری ها هستیم؛ به‌طوری‌که همگی در تلاشند تا در این حوزه از سایر شهرها پیشی گرفته و خود را به‌عنوان فعال ترین شهر در حوزه حمل‌ونقل پاک معرفی نمایند. این موضوع نشانگر آن است که تغییر رویکرد در شهرها و اجرای طرح‌های توسعه حمل‌ونقل پاک سرعتی وصف‌نشدنی گرفته و پویش به هدف خود رسیده است.

حصاری به فعالیت پلیس دوچرخه‌سوار در شهرهایی چون یزد و قزوین اشاره کرد و در خصوص تعامل بسیار خوب فی‌مابین شهرداری ها و مدارس و اجرایی سازی طرح‌هایی همچون از خانه تا مدرسه در شهرداری تهران گفت: با تحویل صدها دوچرخه به مدارس و تعیین مسیرهای تردد ایمن دانش آموزان و تشویق آنان به استفاده از دوچرخه، منجر به دمیدن خون تازه در کالبد پویش شده است.

وی همچنین از تعامل روبه‌پیشرفت شهرداریها و گروههای اجتماعی و سمن ها در برگزاری همایش های دوچرخه‌سواری و پیاده روی، رویدادهای اجتماعی و مسابقات ورزشی - آموزشی در شهرها خبر داد و گفت: ارتباط خوب بین سمن‌ها و مسئولین شهری منجر به تشویق شهروندان و برگزاری پرشور این همایش ها شده است.

حصاری همچنین به روند رو به رشد توسعه حمل ونقل پاک و تغییر رویکرد مسئولان شهرهای با جمعیت کمتر از پنجاه‌هزار نفر از جمله شهرهایی چون شهمیرزاد، قاین، طبس، گناباد و بنادر جاسک و جالق اشاره نمود و ادامه داد: این شهرها توانسته اند علی رغم مشکلات مالی با کمک مالی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، موفق به احداث مسیرهای ویژه دوچرخه و پیاده سازی رویکرد انسان‌محور در شهرها شوند.

وی اضافه کرد: این رویکرد در شهرهای متوسط ازجمله تبریز، ارومیه، سنندج، اردبیل، کرج، زنجان، رشت، بناب، خوی، گرگان و بیرجند نیز ایجادشده است و مسئولین شهری آن ها روی به‌سوی توسعه زیرساخت و ترویج فرهنگ حمل‌ونقل پاک آورده‌اند که مستحق تقدیر و تشکر هستند.
حصاری همچنین به چند نمونه از اقدامات برخی شهرها در این زمینه اشاره کرد و گفت: شهرداری مشهد با احداث بیش از 237 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه و تصویب اعتبار بیش از 210 میلیارد ریال برای سال 1400 و راه‌اندازی دوچرخه اشتراکی نسل چهار با تأمین بیش از 400 دوچرخه در سال 99 و برنامه‌ریزی برای تأمین 1000 دستگاه دوچرخه در سال 1400 توانسته پیشرفت شایان تقدیری در حوزه حمل‌ونقل پاک داشته باشد.

وی اضافه کرد: شهرداری شیراز با رکورد 460 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه که تنها 350 کیلومتر آن در سال 99 احداث‌شده است و بهره‌برداری از 2000 دوچرخه اشتراکی نسل چهارم و همچنین سوق دادن یارانه حمل‌ونقل عمومی به سمت توسعه حمل‌ونقل پاک ، تشکیل دبیرخانه شهر ملی دوچرخه و تصویب کد اختصاصی ردیف بودجه برای این برای این حوزه، پیشتاز توسعه حمل‌ونقل پاک در بین کلان شهرها است.

وی ادامه داد: شهرداری اصفهان در سال‌های گذشته با اقدامات شاخصی که در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی حمل‌ونقل پاک انجام داده، توانسته سرآمد کلان‌شهرها در این حوزه باشد و در یک سال گذشته نیز احداث مسیرهای ویژه دوچرخه با رعایت حداکثر مباحث ایمنی به جد پیگیری و اجرایی شده است که این اقدام نشان از تزریق بودجه شهرداری به این حوزه و اهمیت آن برای مسئولین می‌باشد.

وی همچنین اظهار کرد: شهرداری قزوین با عنوان شهر دوستدار دوچرخه در سال‌های اخیر توانسته اقدامات بسیاری در حوزه حمل‌ونقل پاک صورت دهد که از آن جمله احداث بیش از 42 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه و تصویب احداث 75 کیلومتر، ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری با برگزاری همایش‌های متنوع در این حوزه، طراحی نرم افزار کاربردی دوچرخه، آموزش دوچرخه‌سواری ایمن به مردم در پارک‌ها و همایش‌ها و .... توانسته به‌عنوان مرکز استان با جمعیت کمتر از یک‌میلیون نفر رقابتی قابل‌تقدیر با کلان‌شهرها داشته باشد.

حصاری افزود: شهرداری اراک نیز به‌عنوان یک شهر هم‌رده قزوین با احداث و بهره‌برداری بیش از 27 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه با رعایت اصول و ضوابط ایمنی در این خصوص و تلاش برای ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری، از دیگر شهرهای موفق در این حوزه می‌باشد.

وی همچنین توضیح داد: انتها شهرداری تهران که با عزمی راسخ که در سال‌های 97 و 98 به اوج خود رسید، توانسته است تا پایان سال 1399، کیلومتراژ مسیر دوچرخه خود را به بیش از 253 کیلومتر برساند و نیز با توجه به راه‌اندازی دوچرخه اشتراکی نسل چهارم از ابتدای فعالیت آن از سال 1397 تاکنون، تعداد سفر با این نسلِ دوچرخه را به بیش از 905 هزار سفر برساند. شهرداری تهران سهم سفر 1.5 درصدی دوچرخه تا پایان سال 1402 هدف گذاری کرده است، که تاکنون این سهم به 1.2 درصد رسیده است که جا دارد تشکر ویژه‌ای در این خصوص از مسئولین شهرداری پایتخت داشته باشیم.