بازار ساوه از حداقل استانداردهای ایمنی برخوردار است

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساوه گفت: بازار ساوه به دلیل بافت قدیمی و سرپوشیده بودن، همچنین نبود دسترسی مناسب و نداشتن فایرباکس و سایر موارد از حداقل استانداردهای ایمنی برخوردار است.

به نقل از ایمنا، محمدرضا برزگر اظهار کرد: آتش‌نشانان همواره با از خود گذشتی و ایثار در حوادث از جان خود مایه می‌گذارند تا همنوعان آن‌ها از گزند حوادث مصون و ایمن باشند. وی با بیان اینکه آتش‌نشانی نه به‌عنوان یک شغل، بلکه به‌عنوان یک عشق انتخاب می‌شود، افزود: وقتی افراد در راه آتش‌نشان شدن قدم می‌گذارند یعنی به همه مشکلات و خطرات آن آگاه هستند و این نکته است که تأکید می‌کند آتش‌نشانی یک عشق است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساوه تعداد نیروهای آتش‌نشانی ساوه را ۹۰ نفر اعلام و تصریح کرد: در حال حاضر پنج نفر در بخش اداری و ۸۵ نفر نیروی عملیاتی در این سازمان فعالیت می‌کنند و تعداد خودروهای امدادی و عملیاتی نیز ۱۵ دستگاه سبک و سنگین است.

برزگر با اشاره به اعزام نیروهای آتش‌نشانی ساوه به ۹۸۱ مأموریت طی شش‌ماهه نخست سال جاری، افزود: ۴۵۱ مورد از این حوادث مربوط به حریق، ۴۵۰ مورد عملیات نجات و مابقی نیز اقدامات ایمن‌سازی خدماتی شامل حضور در مراسم، نماز جمعه و … بوده است.

وی در ادامه گفت: در جریان حریق‌های به وقوع پیوسته متأسفانه دو نفر جان خود را از دست دادند و دو نفر نیز توسط نیروهای آتش‌نشانی نجات پیدا کردند، همچنین در طی عملیات‌های نجات شامل تصادفات، حبس در آسانسور و موارد مشابه است ۲۶۷ نفر نجات یافتند و ۱۹ تن نیز جان خود را از دست دادند.

مدیرعامل آتش‌نشانی ساوه از اعزام یک هزار و ۶۳۲ نفر ساعت به عملیات اطفا حریق و یک هزار و ۱۰۴ نفر ساعت به عملیات نجات خبر داد و تصریح کرد: آتش‌نشانان ساوجی در شش‌ماهه نخست سال جاری ۳۴۸ ساعت مشغول عملیات اطفا و ۲۰۰ ساعت نیز مشغول عملیات نجات بوده‌اند.

برزگر اضافه کرد: در حال حاضر در شهر ساوه چهار ایستگاه آتش‌نشانی فعال است که به نسبت جمعیت شهری این تعداد باید به ۶ ایستگاه افزایش یابد و ۶۰ نیروی عملیاتی جدید نیز به سازمان افزوده شود.

وی به ورود سازمان آتش‌نشانی به بحث ایمن‌سازی ساختمان‌ها از سال ۹۷ اشاره و گفت: با توجه به اینکه ساختمان‌سازی در ساوه از سال ۸۰ آغاز شد اکنون عمر مفید آنها رو به پایان است این ساختمان‌ها متأسفانه از امکانات ایمنی لازم برخوردار نیستند.