پیوند شرکت‌های کوچک و صنایع بزرگ از طریق نوآوری

ستاری در جلسه جمع‌بندی سفر یک روزه با مدیران استانی اراک، گفت: صنایع بزرگ این شهر برای تولید محصول فناورانه باید از نوآوری شرکت‌های کوچک، خلاق و نوآور استفاده کنند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در پایان سفر یک روزه خود به شهر اراک در جمع مدیران این استان، با اشاره به اینکه، تولید محصول فناورانه در صنایع و کارخانجات بزرگ استانی به نوآوری نیاز دارد، بیان کرد: این نوآوری‌ها در شرکت‌های کوچک، خلاق و نوآور وجود دارد.

ستاری ادامه داد: ورود شرکت‌های کوچک به صنایع بزرگ، نفوذ فناوری به این صنایع را بیشتر می‌کند. این کار هم برای صنایع سود دارد هم اینکه شرکت‌های کوچک می‌توانند به سود برسند و تخصص خود را به بازار عرضه کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: برای توسعه فناوری در شهر اراک باید شیوه جدیدی در نظر بگیریم. به این شکل که در کنار صنایع بزرگی که درآمد بالا دارند و متخصصان زیادی در آنجا مشغول به کار هستند، شرکت‌های کوچک و خلاق صاحب فناوری رشد کنند و نوآوری‌های خود را برای تولید محصول فناورانه در این صنایع به کار ببندند.

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه تاکید کرد: صنایع و کارخانجات این استان از ابتدا صاحب فناوری نبودند و کار خود را با مونتاژ شروع کردند. این صنایع به جای اینکه برای راه‌اندازی واحد تحقیق و توسعه خود هزینه کنند، اجازه استقرار شرکت‌های کوچک فناور در دل خود را فراهم کنند. تا با این کار هم شرکت‌های کوچک منتفع شوند و هم صنایع از این فناوری‌ها استفاده کنند.

ستاری در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: ما در این چند سال در تلاشیم که در حوزه خودروسازی مدلی را اجرایی کنیم که فناوری و نوآوری را به این صنعت تزریق کنیم. این مدل باید به دیگر صنایع کشور هم تسری یابد.

رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: این مدل برای دیگر صنایع استانی هم قابل تعمیم است. با این کار مسیر برای ایجاد ارزش افزوده در صنایع فراهم می‌شود. با این کار شرکت‌های بزرگ محصولات فناورانه تولید می‌کنند و در کنار آن بر روی شرکت‌های کوچک هم سرمایه‌گذاری می‌کنند. این یک مدل خوب و قابل اجرا است. از شما هم می‌خواهم که این روش را روی کارخانجات و صنایع شهرتان اجرایی کنید. این امکانات می‌تواند در اختیار جوانان ما باشد این همه تجهیزات و سوله خالی در صنایع مختلف وجود دارد که می‌تواند در اختیار جوانان نوآور باشد.

ستاری افزود: یک مدلی طراحی شود تا این دو مجموعه به هم پیوند بخورد و جوانان متخصص ما از دریای امکانات و تجربه شرکت‌ها و صنایع بزرگ بهره‌مند شوند. مکانیزمی طراحی شود که این دو مجموعه به صورت برد برد کنار هم قرار گیرند همان مکانیزم و مدلی است که معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به دنبال تحقق آن است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه تاکید کرد: اصولا زایش پارک‌های فناوری در دامن دانشگاه‌ها رخ می‌دهد. هرجایی که پارک از دانشگاه فاصله داشته است نتیجه درستی نگرفتیم. دانشگاه‌های استانی هم زیربنای خوبی دارند و می‌توانند فضای درستی به ایجاد پارک ها اختصاص دهند تا تحقیق و پژوهش به شکلی علمی در آن اتفاق بیفتد و جوانان داخل آنها شرکت بزنند و فعالیت علمی کنند.

ستاری با اشاره به فناوری نمک‌زدایی، گفت: این فناوری فناوری ارزان و پیشرفته است و می‌تواند جایگزین فناوری‌های دیگر شود. این طرح به راحتی قابل اجرا است. در این فناوری آب‌های لب شور با هزینه کمی نمک‌زدایی می‌شود. طرحی که می‌تواند برای روستاهای کشور و استان مرکزی مورد استفاده قرار گیرد. رییس بنیاد ملی نخبگان، توسعه صندوق پژوهش و فناوری اراک را هم ضروری دانست و بر حل مشکلات استانی با کمک این صندوق تاکید کرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری روز گذشته برای بررسی روند دستاوردهای زیست‌بوم فناوری و نوآوری، به شهر اراک سفر کرد تا از نزدیک از آخرین دستاورد شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور این شهر بازدید کند. دستاوردهای فناورانه‌ای در حوزه تولید شیرهای خط انتقال نفت و چکش‌های هیدرولیکی. همچنین در این سفر از مراکز مختلفی چون مرکز نوآوری مبین دانشگاه اراک و مجموعه بازار فناوری و نوآوری شهید قاسم سلیمانی دانشگاه آزاد این شهر هم رونمایی کرد.