ون‌های ویژه معلولان در راه اصفهان

مدیریت شهری در صدد ایجاد سامانه ویژه حمل‌ و نقل معلولان است و امیدوارم هفته آینده اعتبار آن تعیین شود و تا پایان سال این سامانه با پنج یا ۱۰ دستگاه خودروی ون آغاز به‌کار کند. تعداد ناوگان این سامانه در صورت استقبال معلولان شهر توسعه پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کلان شهرهای کشور با آسیب‌های اجتماعی متفاوتی مواجه هستند و گاهی این آسیب‌ها در خصوص اقشار مختلف و محلات و مناطق مختلف متفاوت است.

اصفهان برای رصد بهتر و تصمیم‌گیری شایسته‌تر در خصوص مسائل اجتماعی محلات خود دارای سند آمایش مشارکت اجتماعی است که در قالب آن می‌توان به بهبود شرایط اجتماعی و توجه به اقشار مختلف این کلان‌شهر امیدوارتر بود.

در مجموع باید وضعیت اقشاری همچون معلولان را در جامعه ببینیم؛ ما در کشور قوانین حمایتی بزرگی نداریم و آنچه وجود دارد، جامع نیست. در کشورهای توسعه یافته از بدو تولد تا پایان عمر خدمات ویژه‌ای برای معلولان در نظر گرفته می‌شود و فردی که دارای معلولیت شدید است، و تا ۱۲ ساعت در طول روز از خدمات پرستار ویژه و هفته‌ای یک بار از خدمات کلینیکی و حمل و نقل رایگان برخوردار می‌شود در حالی که در ایران جز مبلغی اندکی که بهزیستی به عنوان کمک‌هزینه پرداخت می‌کند و خدمات محدود توانبخشی که به معلولان ارائه می‌شود، هیچ خدمت دیگری به این قشر نمی‌شود و این افراد به معنای واقعی مظلوم هستند.

کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان، در گفت‌وگو با ایمنا جزئیات این سند و اقداماتی که در قبال قشر دارای معلولیت شهر در محلات انجام شده است را تشریح کرد و گفت: شهرداری به سهم خود در زمینه‌های مختلف سعی کرده است از معلولان حمایت کند هرچند روند برخی اقدامات در بعضی مقاطع کند بوده و فراز و نشیب زیادی داشته است. برای مناسب‌سازی معابر اعتبارات ویژه‌ای در بودجه در نظر گرفته شده است و این رویکرد در اماکن عمومی، پیاده‌روها و پارک‌ها قابل مشاهده است هرچند که هنوز کامل نیست اما اقدامات امیدوارکننده است.

از سوی دیگر شهرداری‌ها باید حمل‌ و نقل را برای معلولان رایگان کنند و در مقابل نیز دولت باید یارانه آن را به شهرداری پرداخت کند اما هیچ مبلغی به شهرداری‌ها پرداخت نمی‌شود و بدین سبب بار مالی این امر اجازه نداده تا بتوان به‌طور رایگان به معلولان شهر در حوزه حمل‌ونقل عمومی خدمت‌رسانی کرد.

البته در اصفهان از محل درآمد شهرداری یارانه‌ای برای این موضوع اختصاص یافته و با موافقت شهردار و همراهی شرکت واحد، معلولان شدید روزانه دو سفر رایگان با حمل‌ونقل عمومی دارند.

از سوی دیگر در صدد ایجاد سامانه ویژه حمل‌ و نقل معلولان نیز هستیم و امیدوارم هفته آینده اعتبار آن تعیین شده و تا پایان سال این سامانه با پنج یا ۱۰ دستگاه خودروی ون آغاز به‌کار کند. تعداد ناوگان این سامانه در صورت استقبال معلولان شهر توسعه پیدا خواهد کرد.

این موضوع از تکالیف قانونی شهرداری‌هاست که باید از در منزل تا مراکز درمانی با خودروی اختصاصی به معلولان ارائه خدمت کنند.