روبات های پستچی پاناسونیک شهر هوشمند پایدار

پاناسونیک که پیش از این روبات‌های پستچی خود را در خیابان‌های شهری هوشمند پایدار در ژاپن با نام Fujisawa) Fujisawa SST) مورد آزمایش قرار داده بود، حالا قرار است وارد فاز تازه‌ای شود.

به نقل از ایران آنلاین، این شهرهوشمند پایدار ژاپن با همکاری بخش خصوصی و دولتی ساخته شده و سبک زندگی و نحوه تعامل ساکنان این شهر با یکدیگر کاملاً دیجیتال و هوشمند است و دولت الکترونیک هم در این شهر به طور صد درصد اجرا می‌شود. به همین دلیل هم مراحل آزمایشی روبات‌های این شرکت در این شهر اجرا می‌شود.

نخستین فاز از ورود روبات‌های پستچی به شهر هوشمند در ماه گذشته انجام شد و روبات‌های خودران پاناسونیک در سطح خیابان‌های شهر تردد کردند تا بسته‌ها را به دست مشتریانی برسانند که در کنار خیابان منتظر آنها بودند؛ حتی برخی روبات هاهم در نقش پیک بازی کردند و غذاهای خریداری شده را از رستوران‌ها به دست خریداران رساندند که این فاز آزمایشی تا پایان ژانویه ادامه خواهد یافت. فاز دوم این مراحل آزمایشی نیز از ماه فوریه ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد و این روبات‌های بانمک علاوه بر خیابان‌ها می‌توانند در کوچه‌ها تردد کرده و مرسولات پستی یا خریدهای آنلاین و... را به درِ خانه‌های کاربران برسانند. به این ترتیب در فاز دوم آزمایش روبات‌های پاناسونیک، نحوه سرویس دهی آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد تا نقاط ضعف احتمالی آنها مشخص شده و نواقص موجود برطرف شود.

گفتنی است که این روبات کاملاً مستقل است و می‌تواند در طول مسیر خود از برخورد با هرگونه مانع احتمالی پرهیز کند البته این اتفاق در حال حاضر با کمک یک اپراتور می‌افتد. بدین معنا که یک اپراتور انسانی به‌عنوان هسته و مرکز فعالیت روبات در نظر گرفته می‌شود و روبات از راه دور توسط این اپراتور مورد نظارت قرار می‌گیرد؛ در صورتی که روبات در جایی اشتباه کند یا نتواند از یک مانع مشخص عبور کند، اپراتور به کمک روبات می‌آید و عملاً مشکل را حل می‌کند هرچند قرار است استقلال این روبات در آینده به جایی برسد که دیگر هیچ نیازی به پشتیبانی یا نظارت و کنترل از راه دور اپراتور انسانی وجود نداشته باشد.

محققان می‌گویند هر سفر این روبات‌ها تا یک ساعت می‌تواند طول بکشد و البته سرعت روبات‌ها تنها ۴کیلومتر بر ساعت است. این شرکت در بیانیه‌ای عنوان کرد: با طراحی و ارائه روبات‌هایی با قابلیت ارسال کالا، این روبات‌ها می‌توانند در شرایطی همچون بحران کرونا بهترین دوست بشر باشند. مردم در طول قرنطینه و بحران کرونا بیشتر به خرید آنلاین روی آورده‌اند و ارسال کالاها یکی از چالش‌های اصلی به شمار می‌رود و این روبات‌ها می‌توانند کاملاً این مشکلات را حل کنند؛ درطول کرونا تعداد افراد شاغل در سرویس‌های ارسال کالا و پیک به نسبت رشد تقاضای مردم بسیار کم بود و همین امر دردسرهایی برای کمپانی‌ها ایجاد کرد، هرچند برخی نگران این موضوع هستند که روبات‌ها در آینده می‌توانند چنین شغل‌هایی را از بشر بگیرند و به بیکاری پیک‌ها منجر شوند ولی موضوع این است که پیک‌ها می‌توانند با کسب مهارت‌های جدید در بخش نظارت بر روبات‌ها فعالیت داشته باشند و عملاً بیکار نمی‌شوند، تنها یک تغییر در شغل ایجاد خواهد شد.

ژاپن از ژوئیه ۲۰۲۰ طرح استراتژی رشد را در کشور کلید زده که تمرکز اصلی آن رویات‌های پستچی و پیک است؛ در این میان پاناسونیک یکی از کمپانی‌های فعال در این زمینه به حساب می‌آید که فعالیت‌های پژوهشی و بخش R&D آن توسط وزارت اقصاد و وزارت تجارت و صنعت ژاپن پشتیبانی می‌شود. علاوه بر ژاپن، روبات‌های خودران پستچی در سال آینده در دو شهر در بریتانیا نیز فعالیت خواهند داشت و آمازون هم این فناوری را در ماه ژوئیه در شهرهای آتلانتا، فرانکلین و جورجیا امریکا به‌صورت آزمایشی به کار گرفت.