مساحت ۷۰ درصد قطعات شهر تهران کمتر از ۲۰۰ متر است

مساحت تقریبا ۷۰ درصد قطعات شهر تهران کمتر از ۲۰۰ متر است و برای کاهش مشکلات ناشی از این شرایط، پیشنهاد آزاد کردن جبهه ساخت به شورای شهر ارایه شده است.


به نقل از شهر، عبدالرضا گلپایگانی ، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در دومین اجلاس سراسری سازندگان و طراحان تهران، با بیان اینکه بخشی از ضوابط و قوانین نیازمند تغییرات جدی است، گفت: شهرداری حامی سازندگان است چراکه معتقد است این افراد از بازوان رشد اقتصادی هستند بنابراین هموار ساختن مسیر رشد و توسعه آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران؛ طی دهه‌های گذشته به دلیل نبود توجه به صیانت از باغات و اراضی کشت اجباری، ‌صدها هکتار از این ظرفیت اکولوژیکی و میراث طبیعی به ارث رسیده از پیشینیان از بین رفت. ما در این دوره به‌منظور جلوگیری از تداوم روند تخریب باغات، طرح بازآفرینی، ساماندهی و صیانت از باغات را با عنوان طرح موضعی در مراجع ذی‌ربط به تصویب رساندیم.

آنگونه که معاون شهردار تهران گفته است: مساحت تقریبا ۷۰ درصد قطعات شهر تهران کمتر از ۲۰۰ متر است، بنابراین در زمین ۲۰۰ متری که ردیف به ردیف به هم چسبیده هستند راه حل دیگری جز آزاد کردن جبهه ساخت چه می‌توان کرد؟ برای تعدیل این موضوع به شورای شهر لایحه «طراحی توده ساختمان های پهنه سکونت بر اساس پاکت حجمی» ارایه و از سوی این شورا تصویب شد، از طرف دیگر توسعه تراس ها در طبقات را تشویق کردیم تا حداقل ارتباط با فضای باز برقرار شود.

او افزود: شهر تهران روی گسل زلزله است بنابراین چرا نباید تعداد طبقات کمتر باشد، آیا ساخت مسکن روی گسل زلزله نباید تفاوتی با شرایط عادی داشته باشد، کاهش تعداد طبقات در مناطقی که روی گسل زلزله هستند یک موضوع بدیهی است اما قبولاندن موضوعات بدیهی در یک مجموعه ای که باید پیشنهاد را تصویب کنند بسیار دشوار است اما در حال پیگیری هستیم.

ت.