باید از ظرفیت ۲۰۰ محله اصفهان بیشتر استفاده کرد

رئیس اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با ایجاد «مرکز محله» از سفرهای زائد در شهر جلوگیری شده و به نوعی در راستای تحقق نگاه انسان‌محور گام برداشته‌ایم و ساکن آن افتخار می‌کند که این خدمات در محل زندگی او ارائه می‌شود.

به نقل از خبرنگار ایمنا، رضا امینی در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد: وقتی زندگی بشر با تغییرات مواجه شود، نوع رویکرد مدیران نسبت به زندگی مردم نیز تغییر می‌کند و اکنون شهرهای دنیا در حوزه اجتماعی رویکردهای جدیدی اتخاذ کرده‌اند.

وی ادامه داد: الگوپذیری و تهاجم فرهنگی برای تغییرات ماهوی شهرها در حال انجام بوده و برای تسلط فرهنگی تلاش می‌شود که موجب تهدید ماهیت و هویت شهرهای کشور و تغییرات در سبک زندگی شده است.

رئیس اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: دوره صفویه که اصفهان پایتخت ایران شد، مرکز سیاسی بوده و از آثار و ابنیه سیاسی برخوردار شد و بیش از سال‌های گذشته در این مسیر رشد کرد اما با تغییرات سیاسی در ادوار مختلف قبل از انقلاب کارکرد این شهر تغییر کرد و به سمت کشاورزی و صنعت رفت تا صنایع بزرگ این شهر را احاطه کنند.

وی در ادامه گفت: تغییراتی که در روند توسعه شهر اصفهان به وجود آمده دشمنی‌ها، رقابت‌ها و حسادت‌ها را نسبت به این شهر زیاد کرده است و مدیران شهری باید با دقت نظر این موضوع که کارکرد اصفهان به چه سمت و سویی باید برود را مدیریت کنند.

امینی با بیان اینکه باید میراث گذشته به نسل بعدی منتقل شود تا آنها با افتخار از داشته‌های تاریخی خود محافظت کنند، اضافه کرد: اصفهان در سه دوره تاریخی حکومت آل‌بویه، سلجوقیه و صفویه نقش پررنگی داشته و این ادوار در سابقه تاریخی شهر شاخص هستند.

وی افزود: حدود ۲۰ سال پیش پروژه ارگ جهان نما در مرکز شهر اصفهان اجرا شد که مورد مناقشه و تعارض قرار گرفت و بیم آن می‌رفت که با نقض خط آسمان، تهدیدی برای ثبت جهانی میدان امام (ره) باشد و همین امر باعث شد فرصت‌های زیادی از مدیریت شهری گرفته شود.

رئیس اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: قرار بود این پروژه با تکیه بر نقش اصفهان در هر سه دوره تاریخی شاخص اصفهان، بافت بازار را به بخش مرکزی شهر متصل کرده و سبب رونق گردشگری اصفهان شود اما چون منظر و مبانی معماری آن دچار ایراد بود، تبدیل به یک عنصر مورد مناقشه شد. مبنای مالکیت این پروژه نیز مورد رضایت مالکین نبود

وی با بیان اینکه افزایش مهاجرت در یک شهر بزرگ مثل اصفهان موجب بهم ریختگی زندگی شهری برای جمعیتی می‌شود که قرار است در آن اسکان داشته باشد، تصریح کرد: طرح جامع از لحاظ سطح و افق توسعه اصفهان را مشخص کرده و تعیین می‌کند که شبکه معابر و کاربری‌های زیست محیطی و تفرجگاهی و سایر کاربری‌های مرتبط با مذهب، سیاست، فرهنگ، اقتصاد، امنیت و آموزش باید چگونه در شهر تعبیه شود.