کلید توسعه اراک؛ انتصاب شهردار درستکار، مستقل و شوراباور

با آغاز به‌کار دوره ششم شوراهای شهر و تعیین شهرداران جدید در شهرهای سراسر کشور بار دیگر بحث تاثیرگذاری تصمیمات و عملکرد شهرداران در توسعه و مدیریت شهری و به دنبال آن کیفیت زندگی شهروندان به بحث داغ این روزها تبدیل شده است.

به نقل از خبرنگار ایمنا، اغلب کلانشهرهای کشور شهرداران آینده خود را شناخته‌اند و مشخص شده است که کلید اداره این شهرها به دست چه کسی است. در این میان کلانشهر اراک هنوز نفر اول شهرداری نشناخته و اعضای شورای شهر همچنان در حال بررسی گزینه‌ها هستند.

بدین سبب واکاوی ویژگی‌های شهردار آینده اراک می‌تواند دست مردم و اعضای شورا را برای مطالبه هرچه بیشتر از شهردار آینده پرتر کند و به راحتی بتواند دریافت که عدول از کدام ویژگی‌ها و شاخص‌ها می‌تواند ابزاری برای انتقاد و نظارت بر عملکرد شهردار باشد. شهرداری که باید بداند در شهری مدیریت را به عهده خواهد گرفت که موانع بسیاری سر راه اوست؛ موانعی که با نگاه به فعالیت شهرداران گذشته به خوبی دیده می‌شود.

شهردار باید توانایی ایجاد هماهنگی با شورا را داشته باشد
سعید نادری سخنگوی سابق شورای اسلامی شهر اراک، در خصوص این شاخص‌ها می‌گوید: از ویژگی‌های عمومی که شهردار باید از آن برخوردار باشد می‌توان به برخورداری از تجربه کافی و تخصص لازم در یکی از رشته‌های مرتبط با مدیریت شهری، پاک دستی و شورا باوری اشاره کرد. شورا باوری از این جهت حائز اهمیت است که هم شورا، شهردار را بپذیرد و هم شهردار بتواند تعاملات سازنده‌ای را با شورا شکل دهد.

او افزود: اگر شهردار توانایی ایجاد هماهنگی با شورا را نداشته باشد از درون شورا برای شهردار زاویه ایجاد شده و موانعی ایجاد می‌شود و این امر کار مدیریت شهر را مشکل کرده و آسیب‌های بسیاری را به شهر تحمیل می‌کند.

نادری در ادامه گفت: با بیان اینکه شهردار همچنین باید فردی خستگی ناپذیر باشد چرا که مدیریت شهر کاری شبانه روزی است، اظهار کرد: انتخاب شهردار متفاوت از انتصاب یک مدیر دولتی است زیرا یک مدیر دولتی باید بودجه اختصاص یافته برای سازمان مدیریتی خود را هزینه کند اما سازمان شهرداری میزان اعتبارات لازم برای هزینه‌هایش را باید از درون سازمان تأمین کند.

این کارشناس شهری ظهار کرد: شهردار آینده اراک در ابتدا باید تفکری اقتصادی داشته باشد زیرا شهرداری نهادی است که اساس آن بر درآمد و هزینه استوار است، شهردار تا زمانی که نتواند درآمد لازم را کسب کند طبیعتاً نمی‌تواند به اجرای برنامه‌های خود بپردازند، شورا نیز باید به این مورد توجه داشته باشد.

او تصریح کرد: مهمترین نکته‌ای را که برای انتخاب شهردار در نظر می‌گیرد بهره‌گیری فرد منتخب از تفکر اقتصادی و آگاهی از شیوه‌های اداره بنگاه‌های اقتصادی بزرگ است چرا که شهردار باید برای شهر و شهرداری درآمد کسب کند و در صورتی که شهردار در این امر توانمند نباشد و بدون ذهنیتی اقتصادی به مدیریت شهر بپردازد تمام برنامه‌های شهری دچار چالش خواهد شد.

نادری اعتقاد دارد: شهردار کلیددار یک شهر است و فرد منتخب باید شخصیتی کاریزماتیک بوده و از قدرت کافی برای اداره یک شهر برخوردار باشد و با قاطعیت در برابر نهادهایی که نسبت به شهرداری احساس برتری دارند ایستادگی کند، در واقع هیچ رویدادی در شهر نباید بدون نظر شهردار رخ دهد که این امر مستلزم بهره‌گیری فرد منتخب شهرداری اراک از شهامت و جسارت مدیریتی است.