پاسخ سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به ادعای بی توجهی به دهیاری ها

پیرو انتشار خبری در خبرگزاری خانه ملت با عنوان «وزارت کشور از دهیاران به عنوان نمایندگان دولت در روستاها حمایت کند»، توضیحات سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در خصوص اقدامات صورت گرفته برای نقویت دهیاری ها و افزایش امنیت شغلی در دهیاری‌ها جهت درج در این خبرگزاری منتشر شد.

به نقل از روابط عمومی سازمان شهردای ها و دهیاری های کشور؛ متن توضیحات سازمان شهرداری ها و دهیاری ها بدین شرح است؛

1- به استناد ماده واحده قانون تأسیس دهیاری خودکفا در روستاهای کشور (مصوب ۱۳۷۷) دهیاری نهاد عمومی غیردولتی با شخصیت حقوقی مستقل و خودکفا می‌باشد و شخص دهیار به استناد بند (م) ماده ۷۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران (مصوب ۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی) توسط شورای اسلامی روستا برای مدت ۴ سال جهت ایفای وظایف مقرر در ماده ۷۸ قانون موصوف و ماده ۱۰ اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها (مصوب ۱۳۸۰)، انتخاب می‌شود، بدیهی است انتخاب مجدد دهیار از سوی شورای اسلامی روستا بلامانع می‌باشد. لذا دهیاران بر این اساس نماینده دولت محسوب نمی‌شوند.

2- نظر به ماده ۱۰ آیین‌نامه استخدامی دهیاری‌های کشور (اصلاحیه۲۶-۶-۹۸)، حقوق و مزایای دهیار براساس مقررات قانون کار و در چارچوب اعتبارات مصوب دهیاری تعیین و پرداخت می‌شود.
در همین راستا همه ساله، دستورالعمل نحوه تعیین حقوق و مزایای دهیاران وفق مصوبات شورایعالی کار تهیه و جهت اجرا به استانداری‌ها ابلاغ می‌شود. لازم به ذکر است وفق تبصره ذیل ماده ۴۵ آیین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار (مصوب ۱۳۷۸ و اصلاحات بعدی) فعالیت دهیار در روستاهای کمتر از ۱۰۰۰ نفر جمعیت، به‌صورت پاره‌وقت بوده و حقوق و مزایای این عزیزان متناسب با ساعات فعالیت ایشان که توسط شورای اسلامی روستا بین ۴-۱ ساعت تعیین می‌شود، محاسبه و از اعتبارات دهیاری، پرداخت می‌شود.
مستحضرید دهیاری‌ها فاقد هر‌گونه ردیف اعتباری در قوانین بودجه سنواتی بوده و درآمد دهیاری‌ها صرفاً از محل ماده ۳۶ آیین‌نامه مالی دهیاری‌ها (مصوب ۱۳۸۲) تأمین می‌شود که با عنایت به الزام مندرج در تبصره ۲ ماده ۳۲ آیین‌نامه مذکور، هزینه‌های جاری دهیاری نباید از ۴۰ درصد بودجه سالانه دهیاری بیشتر باشد.

3- خاطر نشان می‌سازد تمهیداتی از سوی معاونت محترم توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور جهت تصدی سمت بخشدار برای دهیاران توانمند و دارای شرایط، منظور و ابلاغ شده‌است.

همچنین در راستای افزایش امنیت شغلی در دهیاری‌ها، براساس اصلاحات "آیین‌نامه استخدامی دهیاری‌های کشور" و "آیین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار" (موضوع ابلاغیه مورخ ۲۶-۶-۹۸) و سایر ابلاغیه‌ها، اقدامات زیر صورت گرفته است:
- لحاظ سابقه خدمت دهیاران به عنوان سابقه قابل قبول در دستگاه‌های اجرایی
- کاهش حد نصاب جمعیت دهیاری‌های تمام‌وقت از ۱۵۰۰ نفر به ۱۰۰۰ نفر جمعیت و به تبع آن افزایش حقوق و مزایای دهیار مربوطه
- اولویت دادن به دهیاران سابق و نیروهای دهیاری در فرآیند انتخاب دهیار
- اصلاح فرایند عزل دهیاران به منظور پرهیز از برخورد سلیقه‌ای و عزل بی‌مورد دهیاران
- الزام شهرداری‌های جدید‌التاسیس به بهره‌گیری از دهیاران و نیروهای دهیاری‌های روستاهایی که به شهر تبدیل شده‌اند.
- افزایش حقوق و مزایای دهیاران، مسئولین امور مالی و فنی دهیاری‌ها
- تهیه و ابلاغ ساختار سازمانی دهیاری‌ها
- تهیه و ابلاغ دستورالعمل نحوه برگزاری آزمون بکارگیری نیرو در دهیاری‌ها
- تهیه لایحه اصلاح و الحاق موادی به ماده واحده قانون تأسیس دهیاری خودکفا در روستاهای کشور که تمرکز اصل این لایحه بر تقویت اختیارات نهاد دهیاری استوار است.