نقش فناوری برای حل بحران کم آبی

یش‌بینی‌ها حاکی از آن است که همزمان با بحرانی‌تر شدن مسئله آب برای کشورها، نقش فناوری برای حل این بحران نیز طی سال‌های آتی پررنگ‌تر خواهد شد.

یکی از معضلاتی که طی چند سال اخیر دنیا را با مشکل مواجه کرده و هر روز دامنه آن وسیع‌تر می‌شود «تنش‌های آبی» است. این بحران، ناشی از تغییر اقلیم، وقوع سیل و خشکسالی، گرد و غبار، تشدید فرسایش و تخریب خاک، گسترش آلاینده‌ها بوده که البته افزایش جمعیت و گرمایش جهانی در آن بی تاثیر نیست.

بر اساس آخرین گزارش موسسه منابع جهانی، ۱۷ کشور جهان با بدترین تنش آبی در جهان روبرو هستند که این کشورها در خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارند. آخرین برآوردهای علمی درباره بحران آب نشان می‌دهد کمبود آب، درک عمومی از ارزش آب را تغییر خواهد داد و دولت‌ها و سازمان‌ها را وادار می‌کند که آب پاک را نه به‌عنوان کالایی برای بهره‌برداری، بلکه به عنوان کالایی گران‌بها ببینند. همچنین پیش بینی می‌شود همزمان با بحرانی‌تر شدن مسئله آب برای کشورها، نقش فناوری برای حل این بحران نیز طی سال‌های آتی پر رنگ تر شود.

از همین رو رقابت در این عرصه با عرضه محصولات دانشی جدید و نوآوری‌های تازه بیشتر خواهد شد و در این میان کشورهایی موفق تر خواهند بود که علاوه بر داشتن درک مسئله گشایی فناوری، از تازه‌ترین ایده‌ها در این مسیر نیز استقبال کنند.

امروزه کاربرد فناوری‌های جدید برای حل بحران آب حوزه‌های متنوعی از جمله تصفیه آب، صرفه‌جویی، بهبود شیوه‌های کشاورزی و آبیاری، آب شیرین کن‌ها و.... را در بر می‌گیرد و محققان در کشور ما نیز از فناوری برای بازچرخانی آب، جلوگیری از تبخیر آب‌های سطحی، تصفیه آب، دستگاه‌های تصفیه، بکارگیری روش‌های فناورانه برای استحصال آب استفاده می‌کنند تا بدین وسیله گره‌ای از مشکلات بحران آب باز شود.