شهرداری اردبیل

تاریخچه

(برای آشنایی با شهر اردبیل کلیک کنید)

شهرداری اردبیل تاکنون ۴۵ شهردار داشته است که نخستین شهردار آن، میرزا بیوک آقا وهاب زاده بود  و هم اکنون، حمید لطف الهیان از سال ۱۳۹۴ عهده دار شهرداری اردبیل است.
شهرداری اردبیل در سال ۱۳۰۳ با عنوان بلدیه اردبیل تأسیس شد و اکنون دارای ۵ منطقه است و هر منطقه دارای ۳ ناحیه می‌باشد و با توجه به جمعیت بالای ۵۰۰ هزار نفر، به عنوان یکی ازکلان شهرهای ایران محسوب می‌شود. با توجه به مذهبی بودن شهر اردبیل، بافت قدیمی این شهر نیز بر اساس معیارهای اسلامی و شیعی طراحی شده و اکثر شهرداران، اولویت ساخت و ساز را در سال های ۱۳۱۰ تا ۱۳۵۰ ساخت و ساز با حال و هوای مذهبی قرار دادند.

از مشهورترین شهرداران اردبیل در تاریخ این شهر، مرحوم بابا صفری است که در شناساندن اردبیل به جهانیان نقش مهمی داشته و هم چنین مهندس اکبر نیکزاد که او نیز در پیشرفت و آبادانی شهر اردبیل، تاثیرگذار بوده است.

عمارت شهرداری

عمارت شهرداری اردبیل که به " عمارت بلدیه" نیز معروف است، از بناهای تاریخی ، زیبا و مستحکم شهر اردبیل و هم چنین یکی از شاهکارهای هنری به سبک معماری آلمانی است. ساخت عمارت بلدیه در سال 1314، در زمان نخستین شهردار رسمی اردبیل؛ آقاخان حبیبی و با نظارت مهندس اسماعیل دیباج در محدوده زمین نارین قلعه شروع شد و در سال 1317 تکمیل و به بهره برداری رسید. عمارت شهرداری در زمان ساخت، یک طبقه زیرزمین و یک طبقه همکف با سقف شیروانی بود که قسمتی از ساختمان کاربری اداری داشته و قسمت دیگر آن، سالن جلسات و همایش بود.
در سال 1361، قسمتی از ساختمان عمارت بلدیه تخریب و تغییرات زیادی در آن انجام می شود، به طوریکه تالار و سالن جلسات عمارت که در قسمت شمالی بنا قرار داشت، به طور کامل تخریب و سقف شیروانی بنا برداشته شده و به روش طاق ضربی و دیوار باربر، طبقه دیگری روی آن قرار می گیرد و نمای کل ساختمان به رنگ آجر زرد دوغابی، تغییر شکل پیدا می کند.
مساحت کل زیربنای این ساختمان، 1850 مترمربع است. تمامی مصالح ، مواد و سازه هایی که در این بنا به کار رفته است، بومی و حاصل دست پیشه وران محلی است. از ویژگی های معماری عمارت شهرداری می توان به استحکام، سرعت در ساخت و نظارت آن اشاره کرد، به طوریکه 81 سال از احداث آن می گذرد ولی باز هم آن استحکام اولیه را داراست.
عمارت شهرداری در سال 1394 به دستور شهردار وقت؛ دکتر حمید لطف اللهیان بازسازی و در سال 1396 تبدیل به موزه شهرداری شد تا پیشینه پرافتخار تاریخی، فرهنگی و هویت و تمدن پرشکوه شهر اردبیل را به نمایش بگذارد.

هم اکنون عمارت شهرداری دارای 16 گالری در طبقه همکف، اول و 18 غرفه در زیرمین است که هر کدام گویای تاریخ، فرهنگ و هویت این دیار کهن است. عمارت بلدیه در تاریخ 21 اسفند 1397 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است و یکی از جاذبه ها و آثار تاریخی مهم شهر اردبیل محسوب می شود.

جایزه جهانی خشت طلایی به عمارت شهرداری اردبیل
همزمان با گرامی داشت روز جهانی شهرها در سال ۲۰۱۹ در برج میلاد، با شعار «شهرهایی هوشمند، تاب آور و زیست پذیر» با شرکت ۲۰۰ پروژه و تجربه شهری از داخل کشور و ۳۰۰ پروژه از شهرهای جهان در حوزه معماری، شهرسازی و میراث فرهنگی، عمارت شهرداری اردبیل به عنوان پروژه برتر در حوزه بازآفرینی شهری برگزیده شد.

اسامی شهرداران اردبیل

قبل از انقلاب:
− میرزا بیوک آقا وهاب زاده 1303 تا 1304
− آقاخان حبیبی 1304 تا 1314
− مافی ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸
− خدابنده لو ۱۳۱۸ تا ۱۳۲۲
− وزیری ۱۳۲۲ تا ۱۳۲۶
− معین الدین طیار ۱۳۲۶ تا ۱۳۳۱

− بابا صفری ۱۳۳۱ تا ۱۳۳۲
− نجم الدین تهامی ۱۳۳۲ تا ۱۳۳۴
− موسی پناهی ۱۳۳۴ تا ۱۳۳۵
− هاشم وکیلی ۱۳۳۵ تا ۱۳۳۶
− سیف الله مستشاری ۱۳۳۶ تا ۱۳۳۸
− اسماعیل دیباج ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۰
− سید نجفقلی اقبالی نمین ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۱
− محمد ارفعی ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲
− پرویز اتابکی ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۳
− خسرو محتشمی ۱۳۴۳
− محمد هادی نجات پور ۱۳۴۳ تا ۱۳۴۵
− علی اوستا ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷
− احمد نایبی ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۰
− غلامعلی اسدپور ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۱
− مصطفی لطفی ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۲
− علیرضا ضیغمی ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۴
− کریم شاهعلیزاده ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۶
− علی داداش زاده خیاط ۱۳۵۶ تا۱۳۵۷


بعد از انقلاب:
− پرویز خادم پور ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸
− میر محی الدین ربانی ۱۳۵۸
− ابراهیم خلیل مفتاح پور ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹
− اصغر علایی ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰
− مهدی نبی زاده ۱۳۶۰
− لطیف ذاکرزاده ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴
− نورالدین استحمامی ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۶
− حمدالله بهرامی نژاد ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۷
− ابوالفضل صومعلو ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۱
− کمال الدین پیرموذن ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۷
− ولی آذرروش ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۸
− عباس شیخ علیزاده ۱۳۷۸ تا ۱۳۷۹
− حسین افسانه ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳
− غلامرضا نیازمند ۱۳۸۳
− کمال الدین پیرموذن ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴
− غلامرضا نیازمند ۱۳۸۴
− یعقوب عزیززاده ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶
− اکبر نیکزاد ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹
− احمد خواجوی ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۰
− صدیف بدری ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴
− خلیل احمدیان ۱۳۹۴
− حمید لطف اللهیان ۱۳۹۴ تاکنون

 

منابع
ویکی پدیا
موزه شهرداری اردبیل