شهرداری گرگان

تاریخچه

شهرداری گرگان در سال 1304 تاسیس شد، اما باید پذیرفت که تاسیس بلدیه به سال های قبل از 1304 برمی‏ گردد. گفته شده است مکان اولیه استقرار بلدیه در «درخانه» عمارت "آقا محمد خانی" بود. با تاسیس ساختمان شهرداری اداره بلدیه رسماً به مکان جدید خود انتقال یافت و نام آن از سال 1314 تحت عنوان "شهرداری" فراگیر شد.
شهرداری در گذشته دارای وظایف متعدد و زیادی بود که آبرسانی به محلات، ایجاد و تعمیر معابر و نظافت آن‏ ها، تامین روشنایی، نظارت بر حمام‏ ها، مهمان خانه‏ ها، نانوایی‏ ها و قبرستان از جمله مهم ترین این وظایف بودند.

(برای آشنایی با شهر گرگان کلیک کنید)

در گذشته، آب شهر استراباد از طریق رود خاصه رود و چند قنات تامین می شد و یکی از کارهای بلدیه، نظارت بر تقسیم آب شهر بود. به همین منظور، ماموران بلدیه روزها آب را به محلات می‏ دادند و شب ها آن را در بین باغداران اطراف شهر تقسیم می‏کردند.
بعدها شهرداری در بعضی از محلات مانند میدان سرخواجه، منبع آبی مستقر کرد و شیر آب هم برای استفاده اهالی، در آن طراحی کرد. در سال 1331، مهندسین بهداشت منطقه مازندران با سرمایه پنجاه - پنجاه، سه حلقه چاه در سه نقطه شهر در محلات دربنو، سرپیر و فلکه شهرداری حفر کردند و در نتیجه، سه کیلومتر لوله کشی و 14 شیر عمومی کار گذاشته شد. به‏ علاوه یک منبع 600 متر مکعبی در خیابان شالیکوبی منتهی الیه ضلع جنوبی آن ساخته شد. طی سال‏ های 1336،1340،1341 و 1342 نیز اقداماتی در جهت آبرسانی به شهر صورت گرفت.

تامین آب شهر تا مدت‏ ها در دست شهرداری بود، تا این‏ که سازمان آب رسماً تشکیل شد. اداره این سازمان در دست هیئت مدیره بود و دو عضو هیات مدیره، اعضای انجمن شهر نیز بودند. همچنین تا مدت‏ ها تامین روشنایی شهر گرگان، برعهده شهرداری بود. به‏ همین منظور، مأموران شهرداری تعدادی فانوس تهیه کرده بودند که شب‏ ها آن‏ ها را پر از نفت کرده و در معابر آویزان می کردند. مسئول این کار در شهر استراباد تا مدت ها، نصرالله گرامی؛کارمند شهرداری بود.

بعدها کارخانه برق در پشت هتل میامی(میدان شهرداری) تاسیس شد. مالکیت این کارخانه خصوصی بود، ولی طرف قرارداد آن با شهرداری بود. این کارخانه تا سال های 1347- 1346 فعال بود و سرانجام به دولت واگذار شد. علاوه بر این، برای پاکیزگی محلات شهر، چند رفتگر به کار گرفته شد که آن ها زیر نظر سر رفتگر فعالیت می کردند. برای جمع آوری زباله‏ ها، از بلیش‏ محله، گاری اجاره کرده بودند که بعد از جمع آوری زباله‏ ها آن‏ ها را در خندق شهر کنار "تول چشمه" یا "قلعه کهنه" می ریختند.

 

سازمان ها

• سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی
• سازمان مدیریت حمل‌ونقل، بار و مسافر
• سازمان سیما، منظر و فضای سبز
سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری گرگان با ایجاد ساختاری منسجم و تخصصی و به منظور حفظ فضای سبز عمومی و توسعه آن در سال ۱۳۹۰ تأسیس شد. این سازمان در خیابان شهید رجایی، تقاطع رسالت جنب آتش نشانی، به فعالیت مشغول است. البته، در تابستان سال ۱۳۹۶ بر اساس دستورالعمل و چارت پیشنهادی سازمان شهرداری‌ها و دهداری‌های وزارت کشور این سازمان به سازمان سیما، منظر و فضای سبز تغییر نام داد.
• سازمان فرهنگی ورزشی

اسامی شهرداران گرگان
بعد از انقلاب
− حبیب اله قلیش لی
− ستار سیفی
− علی خان محمدی
− علی رمضانی
− محمد هاشم‎پور
− ابراهیم کریمی
− حسین صادقلو
− محمدمهدی ایرجی
− محمدابراهیم کریمی
− ابراهیم کریمی
− حسین صادقلو
− عبدالرضا دادبود

منبع:
سایت شهرداری گرگان