شهرداری نیشابور

شهرداری نیشابور؛ بزرگترین شهرداری بعد از شهرداری مشهد در خراسان رضوی نسبت به پست های سازمانی، پروژه های عمرانی و تعداد پرسنل می‌باشد و از همین حیث یکی از مهم ترین ها در استان خراسان قلمداد می شود.
(برای آشنایی با شهر نیشابور کلیک کنید.)

شهرداری نیشابور به دو اداره و سه منطقه از نظر تقسیمات شهری تشکیل شده است: منطقه ۱ و ۲ و ۳ و یک منطقه ویژه که اکیپ انتظامی حفاظت از مناطق باستان‌شناسی در محدوده نیشابور را بر عهده دارد.  هم‌ اکنون این شهرداری پشتیبانی و خدمت رسانی به بیش از ۲۸۰ هزار نفر جمعیت ساکن شهر نیشابور و سالانه میلیون‌ها گردشگر و زائر را بر عهده دارد. شهرداری نیشابور کمی دیرتر ، حتی از شهر های کوچک اطراف و به مراتب کم برخوردارتر و با توجه به پتانسیل و نیاز شهری سرانجام در ۱۳۱۰ شمسی-۱۹۳۱ میلادی تأسیس شد. وظیفه این سازمان، پاکیزه نگاهداشتن شهر، جمع‌آوری و حمل زباله شهری، صدور مجوزهای ساخت و ساز شهری، دریافت عوارض شهری از شهروندان، برگزاری جشن‌ها و همچنین برقراری نظم در شهر و حمل و نقل است.

(در دوره پهلوی: بلدیه نیشابور) سازمانی عمومی غیردولتی مربوط به شهر نیشابور است که زیر نظر شهردار اداره می‌شود. وظیفه این سازمان، پاکیزه نگاهداشتن شهر، جمع‌آوری و حمل زباله شهری، صدور مجوزهای ساخت و ساز شهری، دریافت عوارض شهری از شهروندان، برگزاری جشن‌ها و همچنین برقراری نظم در شهر و حمل و نقل است. شهرداری نیشابور به دو اداره و نیز سه منطقه از نظر تقسیمات شهری تشکیل شده: منطقه ۱ محدوده مرکز شهر و سمت غرب منطقه ۲ سنت شمال شهر و منطقه ۳ سمت جنوب و جنوب شرقی اداره می‌شود، همچنین اکیپ انتظامی حفاظت از مناطق باستان‌شناسی در محدوده‌های تاریخی نیشابور به خصوص منطقه شادیاخ توسط این نهاد نگهداری می‌شود.
هم‌اکنون این شهرداری پشتیبانی و خدمت رسانی به بیش از ۲۶۴ هزار نفر جمعیت ساکن شهر نیشابور و سالانه میلیون‌ها گردشگر و زائر را بر عهده دارد.

این شهرداری در سال ۱۳۸۹ به عنوان شهرداری برتر خراسان رضوی در زمینه پژوهش شناخته شد.

سازمان‌های وابسته
سازمان‌ اتوبوس رانی
سازمان تاکسیرانی
سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری
سازمان عمران
سازمان مدیریت پسماند
سازمان خدمات ایمنی و آتش‌نشانی
سازمان آرامستان
سازمان پایانه‌های مسافربری

لیست شهرداران سال های اخیر
غلامرضا برهانی از سال 1374 تا 1377
محمد حسین هنربخش از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶
عباس علی مدیح از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰
محمد کاظم صادقی از سال ۱۳۹۰ بمدت یک سال
مهندس زرندی از سال ۱۳۹۱ به مدت ۴ سال

منبع
ویکی پدیای شهر نیشابور
ویکی پدیا