شهرداری قائم شهر

ساختمان قدیمی شهرداری قائمشهر که مردم شهر آن را با نام "عمارت شهرداری" می شناسند، در سال 1305 خورشیدی (دوره پهلوی اول) شامل زیر زمین، همکف و یک طبقه ساخته شد. با شهر شدن شاهی در سال 1314، این ساختمان به شهرداری تعلق گرفت. این بنای تاریخی 88 ساله که در هسته مرکزی شهر و در نزدیکی میدان طالقانی قرار دارد، در سال 1356 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.
(برای آشنایی با شهر قائم شهر کلیک کنید.)

این بنا طی 88 سال گذشته کاربری‏ های متفاوتی داشته است. ابتدا به عنوان اقامتگاه رضاشاه و در زمان بازدید از شمال کشور مورد استفاده قرار می گرفت، پس از آن نیز بیمارستان شیر خورشید شد و به دنبال احداث بیمارستان کنونی رازی در جوار امامزاده یوسف رضا و انتقال کادر درمانی به آن مکان، این ساختمان به عنوان مجموعه اداری فرمانداری و شهرداری قائمشهر مورد استفاده قرار گرفت تا اینکه با احداث بنای جدید فرمانداری و شهرداری، این ساختمان تخلیه و به شورای شهر تحویل داده شد. اما در خردادماه سال 1390 با ارائه طرح احداث موزه قائم‌شهر با تصمیم شورای اسلامی وقت، توافق‌ نامه‌ ای میان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با شورای اسلامی شهر شکل گرفت و قرار شد پس از ترمیم و تجهیز به عنوان موزه تغییر کاربری دهد.

این بنا به عنوان نماد و سمبلی از آثار تاریخی و فرهنگی و هنری این شهر انتخاب شد تا همه آثار کشف شده حوزه شهرستان قائم شهر با قدمتی بین 2 تا 5 هزار سال در آن گردآوری و در معرض دید همگان قرار گیرد. اما این بنا تنها اثر معماری ثبت شده در فهرست آثار ملی نیست. ساختمان بانک ملی بزرگ، ساختمان فعلی شورای شهر، ساختمان روبروی شورای شهر و هسته مرکزی شهر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع
سایت شهرداری قائم شهر