شهرداری ساوه

گفته ها حاکی از آن است که در سال 1320، در ساوه شهرداری وجود داشته، ولی مدارک قابل استناد آن به سال 1336 باز می گردد. در حال حاضر، شهرداری این شهر به دو منطقه یک و دو تقسیم شده که تحت نظارت شهرداری مرکز، واقع در میدان شهرداری به اداره اموری شهری می پردازد. این شهرداری از هفت سازمان تحت عنوان سازمان های پارکها و فضای سبز، مدیریت پسماند، اتوبوسرانی، تاکسیرانی، آتش نشانی، بهسازی و نوسازی، عمران تشکیل شده است.
(برای آشنایی با شهر ساوه کلیک کنید.)

تاریخچه ساختمان شهرداری قدیم ساوه 1336- 1318
در سال 1318 شمسی و در زمان حکومت رضا شاه، وزارت کشور تصمیم گرفت که در شهر ساوه ساختمانی برای شهرداری بسازد. بنابراین زمینی را در موقعیت مناسبی از شهر که امروزه نام آن میدان مخابرات (امام ) است را انتخاب نمودند. این زمین متعلق به شیخ ابوالحسن نجفی (آق نجفی) نواده میرزا موسی طبیب ساوجی (طبیب حاذق دوره ناصر الدین شاه قاجار) بود.

وزارت کشور ابتدا به آقای ابوالحسن نجفی (آق نجفی) پیشنهاد خرید این ملک را داد و بهای هر متر مربع را (یک ریال و نیم) در آن زمان تعیین کرد. آق نجفی نیز این پیشنهاد را رد نمود و در جواب گفت که به هیچ وجه قصد فروش ملک مورد نظر را ندارم، ولی وزارت کشور خود سرانه و بی اجازه مالک زمین را تصرف و در آن شروع به ساخت و ساز نمود. سپس در قسمتی از زمین، میدانی احداث گردید که بعدها به میدان شهرداری معروف شد و قسمتی دیگر را ساختمانی برای شهرداری ساخت و با خط نستعلیق زیبایی بر روی کاشی، کلمه شهرداری را بر سر در آنجا نوشت.

مرحوم آق نجفی نسبت به این تصرف عُدوانی که از طرف وزارت کشور صورت گرفته بود، به مقامات ذی صلاح شکایت کرد و با جدیت تمام آن را تعقیب کرد تا سر انجام بعد از مدت 18 سال، در سال 1336 شمسی حق به حق دار رسید. حکم خلع ید از شهرداری و واگذاری ملک به مالک اصلی یعنی آق نجفی صادر گردید.

اما داستان این ملک و ساختمان ساخته شده در آن به اینجا ختم نشد. آق نجفی پس از حاکمیت بهای زمینی را که دولت در آن میدان احداث کرده بود، به قیمت روز خواستار شد. پس از مدتی درگیری، سرانجام او را راضی ساختند که بابت بهای زمین، میدان ساخته شده ساختمان شهرداری را مجانا به ایشان واگذار نمایند. امروزه این ساختمان با همان سبک معماری و آجرهای قدیمی در ضلع شمال غربی میدان مخابرات (امام) امروزی و حد فاصل خیابان فردوسی و خیابان شریعتی کنونی باقی مانده است.

اسامی شهرداران ساوه پس از انقلاب
– حسن سعیدی
– علی اصغر تنها
– سید مصطفی شادمانفر
– مرتضی فهامی 5
–کیومرث محمودی
– فضل الله اندرزی
– یوسف مشهدیاری
– مسعود وثوقی 9- داوود فرداد
– محمد رضا قنبرزاده ( سرپرست شهرداری ) 11
– ابولفضل طیبی 12
– خانم روستایی گرایلو
– سید مرتضی میری
– محمد هادی امراللهی فرد
– داوود فرداد
– عباس امینون (سرپرست شهرداری )
– کامران جوادی
– مجید اصدق ( سرپرست شهرداری )
– سید مهدی حسینی

منبع
وبلاگ ساوه و ساوجی ها
سایت شهرداری ساوه