شاهین شهر؛ اولین شهر جدید و از پیش طراحی شده ایران

شاهین‌ شَهر؛ شهری از توابع بخش مرکزی شهرستان شاهین شهر در استان اصفهان است و در همسایگی شمالی و در حدود بیست کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد.
(برای آشنایی با شهرداری شاهین شهر کلیک کنید.)

نام
شهر شاهین‌ شهر قبل از اینکه تبدیل به شهر شود با نام مزرعه امیرآباد شهرت داشت و زیر کشت کشاورزی بود. این منطقه قبل از شهر شدن زیر نظر مالکیت محمدخان برومند از خوانین منطقه گز برخوار بود. نام شاهین‌شهر از شکل و تصویر نقشه آن گرفته شده است. چون تصویر شاهین‌شهر بر روی نقشه، شبیه یک عقاب و شاهین است، از این رو به شاهین‌ شهر نام گرفته است.

پیشینه
این شهر محل سکونت خانواده ارتش ایران و ارتش آمریکا بوده‌ است. دلیل این محل سکونت، ساخت هسا و فعالیت بل هلیکوپتر بوده‌ است. این شهر در سال‌های بسیار دور قبل از کاربری مسکونی به مزرعه امیرآباد شهرت داشته و دارای کاربری کشاورزی بوده و یکی از مزارع تحت مالکیت آقا محمد خان برومند، از خوانین منطقه تاریخی گز بُرخوار بوده و توسط عبدالغفارخان برومند ساخته شده است. شاهین شهر را می‌توان اولین شهر جدید و از پیش طراحی شده در ایران نامید که در ۱۹ کیلومتری شمال شهر اصفهان و میان آزادراه معلم و بزرگراه آزادگان و حد فاصل منطقه بختیاردشت و امیرآباد که از دو جهت جاده اصفهان را به تهران متصل می‌کند، واقع شده‌ است. به علت اینکه نقشه آن به صورت یک شاهین بود، شاهین شهر نامیده شد.

جغرافیا
شاهین‌ شهر دارای آب و هوایی خشک است و به دلیل داشتن پالایشگاه و پتروشیمی، جزو شهرهای آلوده و یک شهر جدید و صنعتی محسوب می‌شود. شاهین شهر آب و هوای خشکی دارد. هوای این شهر با وجود قرار گرفتن در مجاورت نیروگاه شهید منتظری، پالایشگاه و پتروشیمی و… آلودگی نه چندان زیادی دارد. ارتفاع از سطح دریای شاهین شهر ۱۵۹۵ متر می‌باشد. مساحت فضای سبز آن نیز بالغ بر ۳۶۰هکتار بوده و تاکنون ۱۱۳بوستان ساخته شده است.

جمعیت
طبق سرشماری سال 1398 جمعیت شاهین شهر در حدود 300000 نفر، برآورد شده است.

فرهنگ
در طول جنگ ایران و عراق شمار بسیاری از مهاجرین مناطق جنگی مخصوصا خوزستان به این شهر مهاجرت کردند. در حال حاضر این شهر حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از مردم لر هستند، به طوری که مردم این شهر اکثرا به گویش لری بختیاری مسلط هستند و جمعیتی از فارس ها و ارامنه و آشوریها را در خود جای داده‌ است.

اکثریت مردم شاهین‌ شهر از لحاظ نژادی، بختیاری هستند. این جمعیت اکثرا از بختیاری‌های خوزستان تشکیل شده‌ اند که شغل آنها کارمند و یا بازنشسته شرکت نفت بوده است. بقیه مردم شهر از سایر مناطق ایران به این شهر مهاجرت کرده‌ اند. اقلیتی از ارامنه مسیحی نیز به این شهر مهاجرت کرده‌ و در آنجا ساکن شده‌ اند. شهر شاهین‌ شهر به دلیل نوساز بودن دارای جاذبه‌ های تاریخی و گردشگری خاصی نیست و بیشتر جزو شهرهای بازنشسته ایران محسوب می‌شود. تنها سرگرمی شهر، خیابان فردوسیاین شهر بوده که بسیار پر تردد است. به طور کلی این شهر دارای تنوع قومیتی بسیاری است و پایه آن بر مهاجرت گذاشته شده است، اما بیشترین مردم شهر بختیاری هستند.

جاذبه ها
مهم ترین جاذبه های این شهر عبارتند از: کاروانسرای عباسی، ارگ مورچه‌ خورت، موزه مردم‌ شناسی، مجموعه تفریحی –گردشگری شاهین‌ شهر، پارک بانک استان، هتل اطلس شاهین‌ شهر

ره آورد
سوغات شاهین‌شهر را شیره انگور، کشمش و بادام و گردو می‌دانند. تخمه آفتاب گردان و گیاهان دارویی خودرو از جمله محصولات این شهر هستند.

اقتصاد
با توجه به اینکه دانشگاه صنعتی مالک اشتر و نیز هواپیماسازی ایران (هسا)، پالایشگاه اصفهان و پتروشیمی اصفهان، نیروگاه شهید منتظری، اسنوا گیتی پسند و شهرک صنعتی مورچه خورت و شیر پگاه و پتوی گلبافت و … شهرک صنعتی محمودآباد و ده‌ها مجتمع صنعتی بزرگ دیگر در مجاورت این شهر هستند، شاهین‌شهر از قطب‌های صنعتی و فنی استان اصفهان به‌ شمار می‌آید. پروژه میدان میوه و تره‌ بار شاهین‌شهر توسط بخش خصوصی در زمین‌های ۳۰ هکتاری بهریس که در غرب شاهین شهر و حدفاصل جاده جهادآباد ۱۳۹۹ شروع شد.

منبع
ویکی پدیا
کجارو