شهرضا؛ شهر ملی سفال

شهرضا یونانچه ایران و شهر ملی سفال، یکی از شهرهای باستانی و با اهمیت استان اصفهان است که در جنوب این استان قرار دارد. این شهر بر شاهراه ارتباطی 5 استان کشور، فارس، اصفهان، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و یزد قرار گرفته است. شهرضا از شهرهای کهن و با اصالت استان اصفهان است که صنایع دستی آن نیز هم چون تاریخ آن قدمت و اصالت زیادی داشته و از دیرباز دارای اهمیت فراوان است.
(برای آشنایی با شهرداری شهرضا کلیک کنید.)

نام
شهرضا در گذشته «قمشه» نامیده می‌شد. قمشه‌ ای، واژه‌ای پهلوی ساسانی است، که از روزگار باستان به این محل گفته شده و نخست «کمتنه» بوده‌ است، چون پس از اسلام، بیشتر واژگان «کم» به «قم» تبدیل یافته، مانند قمشه که کمشه بوده و این واژه می‌ رساند که شهرضا پیش از اسلام، سرزمینی آباد بوده‌ است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نام این شهر به دلیل اینکه آیت الله مدرس در آن پرورش یافته، به مدرس شهر تغییر یافت، اما در دوره دوم مجلس تصمیم گرفت نام این شهر دوباره به شهرضا تغییر پیدا کند.

پیشینه
شکل‌گیری شهرضا به دوران ایران باستان باز می‌گردد، اما در زمان صفویه تکمیل شد و توسعه یافت و در زمان قاجار نیز با ساخته شدن چند قلعه و دروازه وارد مرحله جدیدی از توسعه شد. نوسازی شهرضا از سال ۱۳۱۰ با ساخته شدن اولین خیابان در آن آغاز شد و در دهه ۱۳۴۰ توسعه شهر به شکل امروزی آن با سرعت قابل توجهی آغاز شد.

جغرافیا
این شهر در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی اصفهان واقع شده و از شمال به اصفهان، از شمال‌ غربی به مبارکه از جنوب شرقی به استان فارس، از شرق به استان یزد و از غرب به شهرستان سمیرم و از جنوب غربی به استان چهارمحال و‌ بختیاری ختم می‌شود و در فلات مرکزی ایران واقع شده است.

آب و هوا: آب و هوای این شهر، نسبتاً سرد و خشک است. درجه حرارت هوای شهرستان از جنوب به سمت شمال شرق افزایش می‌یابد، به‌ طوری‌ که میانگین سالانه دما در جنوبی‌ترین قسمت شهرستان حدود ۱۰ درجه سانتیگراد و در قسمت شرق به ۱۶ درجه سانتیگراد می‌رسد. میزان تبخیر سالانه از ۱۴۰۰ میلی‌متر در شمال شرق تا حدود ۲۲۰ میلی‌متر در ناحیه جنوب غرب شهرستان کاهش می‌یابد. بارندگی شهرستان تحت تأثیر جریانات جوی است که از سمت غرب وارد منطقه می‌شوند. توده‌ های هوای باران‌ زایی که از سطوح وسیع آب مانند دریای مدیترانه، دریای سیاه و اقیانوس اطلس سرچشمه می‌گیرند، منشأ اصلی بارش‌ها هستند. میانگین بارش سالانه در شهرستان از حدود ۴۰۰ میلی‌متر در جنوب غرب تا ۱۱۹ میلی‌متر در شرق شهرستان، متغیر است. 

فرهنگ
زبان، گویش، لهجه: اغلب مردم این شهر به لهجه شهرضایی صحبت می‌کنند که تا حدودی شبیه لهجه نجف‌ آبادی است.

جمعیت
جمعیت شهر شهرضا، طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با 134952 بوده است.

جاذبه ‎ها
مسجد جامع شهرضا، امامزاده شهرضا، مسجد نو، بازار تاریخی شهرضا، کاروانسرای ملک، کاروانسرای امین آباد، روستای اسفرجان، روستای هونجان، دشت لاله‌ های واژگون دهاقان

ره‎آورد
انار، کشمش، لبنیات از جمله ماست و موسیر، کشک و قارا

صنایع دستی: سفال (شهرت ملی دارد)، سرامیک و فرش

اقتصاد
گردشگری، خدمات، معدن، کشاورزی: وجود اراضی زراعی مرغوب، نزدیکی به راه‌ آهن سراسری، عبور جاده ترانزیت شمال به جنوب کشور، نزدیکی به مرکز استان و صنایع بزرگ تولید فولاد استان، بستر مناسبی برای سرمایه‌ گذاری در شهرضا ایجاد کرده است.

منبع
ویکی پدیا
مجله گردشگری کجارو