ابنزر هاوارد؛ بنیان گذار جنبش باغ شهر

ابنزر هاوارد؛ نظریه پرداز شهری
مهندس شهرساز انگلیسی و بنیان گذار جنبش باغ شهر
سال تولد: 1850
محل تولد: لندن
تحصیلات: تحصیلات متوسطه

ابنزر هاوارد؛ پدر شهرهای جدید و متولد کشور انگلیس بود که دارای تحصیلات رسمی محدود است. وی مهندس شهرساز انگلیسی و بنیان گذار طرح باغ شهر است که در سن ۲۱ سالگی به عنوان کشاورز به نبراسکا رفت، ولی زود فهمید که شغل مورد علاقه اش نیست، سپس از استعداد تندنویسی خود استفاده کرد و به عنوان گزارشگر دردفتر روزنامه و دادگاه شیکاگو مشغول به کار شد. در سال ۱۸۷۶، به کشور خود بازگشت و بقیه عمر خود را به عنوان گزارش نویس پارلمان انگلیس گذراند.

 او تحت تاثیر کتاب بلامی درباره جنبش تعاونی در آمریکا بوده است و مخالف محدود کردن سرمایه گذاری بخش خصوصی است، زیرا به اعتقاد او، سبب ترقی بهای زمین های قابل ساخت می شود. نکته جالبی که درباره هاوارد می توان اذعان داشت، اینست که وی علاقه زیادی به زبان اسپرانتو داشت و اغلب سخنرانیهای خود را به این زبان ایراد می کرد. نظریه باغ شهر ابنزر هاوارد که در اوایل قرن بیستم ارائه شد، تحول مهمی در شهرسازی قرن بیستم محسوب می‌شود، به گونه‌ای که لوییز مامفرد متفکر و شهرساز بزرگ قرن بیستم چنین عنوان می‌کند: «در آغاز قرن بیستم دو ابداع مهم به وقوع پیوست: هواپیما و باغ شهر، این هر دو طلایه داران عصر جدید بودند. اولی بشر را قادر به پرواز بر فراز زمین ساخت و دومی مکان زیست نیکوتری را روی زمین به او وعده داد.»

هاوارد و ایده باغ_شهر
وی هوادار جنبش سوسیالیست انگلیس بود و تحت تاثیر شدید کتاب های (ترقی وفقر) هانری جورج و (نگاه به گذشته) ادوارد بلامی قرار گرفت و به تحقیق در مورد مسائل و مشکلات اجتماعی پرداخت و کتاب خود را در سال ۸۱۸۹ با نام(فردا راهی صلح آمیز به سوی اصلاح اجتماعی) منتشر کرد. البته این کتاب در سال ۱۹۰۲ به عنوان باغ شهر فردا، ویرایش و منتشر شد.

این کتاب در چاپ دوباره اش در ۱۹۰۲ ، باغ شهرهای فردا تغییر نام یافت. او در این کتاب، شهر آینده را توصیف کرد و حتی طرح هایی را ارائه داد، اما تأکید نمود که این طرح ها منحصراً نمودار هستند و برای تحقق پذیری آن، باید جای آنها را از پیش انتخاب کرد و بر پایه‌ شرایط آن مکان، طراحی نمود. با توجه به عنوان کتاب، پیشنهاد هاوارد، اقدام به امری بزرگ بود، یعنی رهایی از جنبه های مضر انقلاب صنعتی و از میان بردن محلات فقیرنشین و پرجمعیت که زاییده بسط لجام گسیخته صنعت بود. تمام این امور می بایست طوری صورت گیرد که دشمنی هیچ دسته ای حتی مالکین را مطرح نسازد. وی می خواست ثروت عمومی را با تغییر کامل ارزش املاک اعتلاء دهد و در این امر، حتی منتظر نشد تا حزبی که با نظریات وی موافق است، قدرت را در دست گیرد. او اصلاح سیاسی و اجتماعی شهرهای متمرکز را در عدم تمرکز آنها می دانست و مساله اصلی برای او اصلاح اجتماعی بود.

هاوارد پیشنهاد کرد که کارخانه ها به نواحی دست نخورده روستایی منتقل شوند و مردم برای کار و زندگی به این نقاط مهاجرت کنند. این همان موضوعی است که درکتاب فرانک لوید رایت نیز مطرح شده است. با توجه به موفقیت بدست آمده و تاثیر گذاری زیادی اثر وی، در سال ۱۸۹۹ موسسه (باغ_شهرها) پا گرفت که حتی بعد از او نیز توسط فردریک آزبورن ( Sir Frederic Osborn) به فعالیت های خود ادامه داد.
این موسسه بعد از چهار سال توانست اولین زمین خودرا در پنجاه کیلومتری لندن برای ساخت باغ شهر در (لچ ورث)به دست آورد و  همچنین او اجرای این طرح را به معماران (پارکر و آنون) سپرد که این شهر یکی از نخستین نمونه های شهری با ساختاری متشکل از واحد همسایگی است.

ابنزر، دومین طرح خود را بعداز جنگ جهانی اول به نام (ولوین) در ۲۱ مایلی لندن نیز به لوی دوسواسون برای اجرا واگذار کرد که از نظر معماری دارای کیفیت بهتری نسبت به لچ ور، بود و به عنوان اولین شهرک اقماری لندن شناخته شد. این دو شهر الگوهایی برای ساخت شهر، بعدها در اروپا و امریکا مورد استفاده قرار گرفت.

البته طرح های اجرا شده این دو شهر کاملا منطبق بر نظریات هاوارد نبود و غالباً گفته شده است که شهرهای باغ مانندی که هاوارد پیشنهاد کرد، از واقعیات به دور است و اگر هم ساخته شود، به دلیل کوچک بودن، مسائل شهرنشینان امروزی را حل نمی کند. هنگامی که از هاوارد درباره این مطلب پرسیدند، چنین پاسخ داد که: انسان نباید در طرح های خود بیش از حد واقع گرا باشد، زیرا همیشه مشکلاتی وجود دارند که در نتیجه بخش کوچکی از آرزوهای شخصی امکان تحقق پیدا می کنند، پس یک طرح باید عظیم متصور شود، زیرا موفقیت کامل آن را نمیتوان پیش بینی کرد. اما، هاوارد به خوبی به این موضوع پی برده بود که شهرهای پرجمعیت امروز عمر خود را کرده اند و شهرهای بزرگ آینده باید جدید بنا شوند.

البته در مورد لچ ورث این مطلب را باید گفت که رشد جمعیت این شهر با رشد پیش بینی شده هاوارد مطابقت نداشت و متعهدات مربوط بر پرداخت سرمایه نیز انجام نشد و این طرح کاملا تحقق نیافت.
نمونه شهرهای جدیدی که با تاثیر گذاری از الگو باغ شهر بعدها ساخته شد، عبارتند از:
در انگلیس شهرهای جدیدی که اطراف لندن شکل گرفتنند. در آمریکا Newport News،Virginia’s Hilton Village، Pittsburgh’s Chatham Village، Queens، New Jersey و..در آلمان Hellerau، در شهر تل آویو اسراییل که توسط پاتریک گدس طراحی شد و بسیاری از نمونه های دیگر.
البته امروزه بیشتر این باغ شهرها به عنوان شهرهای خوابگاهی مورد استفاده قرار می گیرند.

آثار ابنزر هاوارد
· باغ شهرهای فردا
· پایه ها در برنامه ریزی شهری
· راه صلح آمیز به اصلاحات واقعی
· باغ شهرهای صبح
· سیر ابنزر هاوارد

 منبع
سایت مهندسی شهرسازی دانشگاه بوعلی
ویکی پدیا
شهرسازی آنلاین