استراتژی ۳۰ در ۳۰ کشاورزی در سنگاپور

اهمیت و دستاوردهای کشاورزی شهری به عنوان راهکاری برای بازگشت ثمردهی به شهرها و ساختن شهرهایی پایدار است. در این راستا، دولت سنگاپور هدف بلندپروازانه جدیدی با عنوان "استراتژی ۳۰ در ۳۰" ارائه داده است که بر این اساس در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰، تولید محصولات کشاورزی شهری را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد مواد خوراکی ارگانیک مصرفی این کشور در خود کشور تولید می‌شود.

تأمین و حفظ امنیت غذایی و محافظت از زمین برای کاهش اثرات جزایر گرمایی، مهم‌ترین علت شروع جنبش کشاورزی شهری در بیشتر نقاط دنیا به شمار می‌رود. در واقع، امروزه بسیاری از برنامه‌ریزان در تلاش هستند با گسترش فضاهای سبز از یک سو، در کاهش آلودگی هوا و کنترل تغییرات اقلیمی کمک کنند و از سوی دیگر، با کشت محصولات خوراکی در این فضاها، امنیت غذایی در شهرها را به حداکثر برسانند. با این هدف، مدیران شهری سنگاپور، طرحی را برای تشویق شهروندان خود به پرورش محصولات کشاورزی در تمام فضاهای خالی اطراف محل زندگی خود مانند پشت بام‌ها، پشت بام پارکینگ‌های خودروها و حتی دیوارهای عمودی و بالکن‌های منازل خود، توسعه داده اند تا به هدف ۳۰ در ۳۰ تأمین مواد غذایی تا سال ۲۰۳۰ دست یابند.

این در حالی است که این روزها بیش از ۹۰ درصد محصولات کشاورزی این کشور از سایر نقاط دنیا تأمین می‌شود که این مسئله در روزهای خاصی از سال و در پی رویدادهای مختلف، مردم را با مشکلات متعددی مبنی بر نبود غذای کافی مواجه می‌کند.

در طرح ۳۰ در ۳۰ سنگاپور، محصولاتی مانند سبزیجات، تخم‌مرغ و ماهی که به صورت محلی تولید شود، دیده می شود که این سه ماده بیشترین نرخ مصرف در کشور را داراست. دولت برای رسیدن به این هدف، زمین‌های شهری را در اختیار افرادی قرار می‌دهد که به طور داوطلبانه مایل به تولید محصولات کشاورزی و پرورش دام هستند. گزارشات حاکی از آن است که تنها در سال ۲۰۲۰، تعداد ۲۳۸ مجوز برای مزارع شهری برای مردم صادر شد و پس از آن، شهروندان بسیاری برای این منظور ثبت‌ نام کردند.

طبق گزارشات و  آمار منتشر شده، تا کنون یک درصد از زمین‌های شهری سراسر سنگاپور با هدف کشت محصولات خوراکی مورد استفاده قرار گرفته است. دولت سنگاپور امیدوار است با استفاده از تکنولوژی و سیستم‌های آبزی‌ پروری بتواند در آینده نه چندان دور، تولید محصولات گیاهی و پرورش ماهی را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش دهد. پرورش مزارع شهری در سنگاپور به شیوه‌ های مختلفی آغاز شده است که در ادامه این مطلب به معرفی چند نمونه از آن می پردازیم.

تولید محصولات کشاورزی به روش آب‌ کشت در بام پارکینگ‌های شهری

استفاده از پشت بام پارکینگ‌های عمومی یکی از راهکارهایی به شمار می‌رود که دولت سنگاپور برای تولید محصولات کشاورزی و پرورش دام یا محصولات آبزی به کار گرفته است. در این راستا، شهرنشینان می‌توانند داوطلبانه برای کسب مجوز کشاورزی اقدام کنند و پس از دریافت اجازه از سوی مقامات محلی، به کشت محصولات کشاورزی بر پشت بام پارکینگ‌های عمومی مشغول شوند. اولین مزرعه از این نوع Citiponics نام گرفته است که در آن، مردم با اجرای روش آبکشت به تولید سبزیجات در یکی از مناطق سنگاپور پرداختند و از این طریق، حجم زیادی از مواد غذایی منطقه خود را تأمین کردند.

قرارگیری مزارع شهری در سازه‌های شهر

مدیران سنگاپور از مردم دعوت کرده‌اند تا از همه فضاهای موجود و ممکن سازه‌ های موجود برای تولید محصولات غذایی استفاده کنند. به همین دلیل، شهرنشینان بیش از هر چیزی به ایجاد مزارع عمودی در محل سکونت خود پرداخته و از تمام نماهای بیرونی یا فضاهای داخلی خانه‌ های خود برای پرورش محصولات کشاورزی استفاده کرده اند. از سوی دیگر، یکی از کمپانی‌های معروف کشور به نام کشاورزی Sustenir نیز متفاوت با شیوه‌ های رایج بین شهروندان به ایجاد مزارع عمودی پرداخته و از این طریق، تولید محصولات کشاورزی را به حداکثر رساندند. این موضوع در کاهش انتشار کربن در سنگاپور نیز نقش مهمی داشته است.

ایجاد مزارع با کیفیت تر در مناطق گرم‌تر

باید بدانید که مرکز سنگاپور نسبت به حومه‌ های آن از دمای هوای بالاتری برخوردار است، در نتیجه کاهش اثرات جزایر گرمایی در آن یک اولویت مهم به شمار می‌رود. با این هدف، مدیران شهر به ایجاد گلخانه‌ای تحت عنوان باغ Natsuki در قلب سنگاپور پرداخته‌اند که در آن محصولات به صورت کاملاً ارگانیک تولید می‌شود. این مزرعه شهری که در محل یکی از مدارس قدیمی شهر احداث شده است، نمونه‌ ای موفق از طراحی مزارع شهری در مناطقی با آب و هوای گرمسیری برای جریان بهتر هوا به شمار می‌آید. جالب است بدانید که در هر مترمربع از این مزرعه بین ۶۰ تا ۸۰ کیلوگرم مواد غذایی تولید می‌شود که این مقدار برای مردم منطقه کافی است.

منبع
فرادرس
ایمنا