ساختن یک شهر سالم

با نگاه به شهر به عنوان یک زیستگاه انسانی، برنامه ریزان شهری و رهبران مدنی در حال همکاری با یکدیگر برای ایجاد و حفظ یک محیط شهری قوی تر هستند، محیطی که شامل حمل و نقل عمومی کارآمد، محله های قابل گردش، پارک ها، مسیرهای پیاده روی و سایر امکانات است که فعالیت و تفریح ​​در فضای باز را دعوت می کند. سبز شدن شهری و کشاورزی شهری این پتانسیل را دارد که باعث سلامتی بهتر می شود، حتی به کاهش افسردگی و سایر اختلالات روانشناختی نیز کمک می کند.

در حالی که سلامتی کسانی که در محیط های شهری زندگی می کنند, تحت تأثیر عوامل بی شماری قرار دارد، فعالیت بدنی فردی موضوعی کلیدی است و خیابان ها و پیاده روهای شهر می توانند راه رفتن، دویدن یا دوچرخه سواری را تقویت یا تضعیف کنند. سازمان بهداشت جهانی چهار عامل محیطی را که از فعالیت بدنی در شهرهای ما جلوگیری می کند، شناسایی می کند:

• خشونت
• ترافیک سنگین
• کیفیت پایین هوا
• نبود زیرساخت های مناسب برای عابران پیاده و همچنین پارک ها و امکانات تفریحی

در عین حال کسانی که در مناطق شهری با تراکم بالا زندگی می کنند، اغلب سالم تر از همتایان خود در حومه و روستا هستند, زیرا این شهر ها محیط بهتری برای پیاده روی می دهند. ساکنان اغلب می توانند به بازار کناری، زمین بازی، ایستگاه ترانزیت یا حتی خود دفتر بروند. در حالت ایده آل شهرهای ما مکان های امن، پیاده روی و دوچرخه سواری با طیف وسیعی از مناطق تجاری با کاربرد مختلط و فضای سبز و هوای تازه هستند.

در واقع بر خلاف یک دهه پیش، شرکت های نوپا گروه های مشترک و شرکت های مستقر به طور یکسان در حال انتخاب مکان برای دفاتر در سایت های با تراکم بالا هستند که امکان دسترسی به حمل و نقل عمومی یا برای اجاره فضای پارک های اداری با فضای سبز زیاد، مسیرهای پیاده روی و برنامه های رفت و آمد دوستدار محیط زیست را دارند. پینترست، توییتر، Airbnb و Zynga اخیراً تصمیم گرفته اند، حداقل تا حدی برای بهره گیری از استعداد فناوری، فرهنگ و قابلیت پیاده روی شهر, دفاتر جدیدی را در سانفرانسیسکو به جای حومه دره سیلیکون مستقر کنند. گزارش شده است که توییتر در حال کار با شهر برای بهبود حمل و نقل و ایجاد خطوط اختصاصی دوچرخه سواری است.

در میان معماران، برنامه ریزان و رهبران مدنی، ارزیابی اساسی از چگونگی تأثیر برنامه ریزی شهری بر سلامت انسان و همچنین خاک، آب و موجودات زنده ای که شهر با آنها زندگی می کند، انجام شده است. آیا مهم است؟ بله.
تا سال 2050، 70٪ از جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند. پیچیده است؟ بله.

یک شهر به اندازه یک موجود زنده پیچیده است و برای پایدار ماندن یا پایدار شدنش به چندین استراتژی نیاز دارد. از جمله این استراتژی ها:

• شهرها را جمع و جور نگه دارید و محله های متراکم با کاربردهای مختلط را که پیاده روی را ترویج می دهند، برنامه ریزی کنید
• حمل و نقل عمومی سریع، مطمئن و کم مصرف را فراهم کنید که زیرساخت های عابر پیاده و دوچرخه جزئی از آن است
• از پارک ها، کشاورزی شهری و سایر جنبه های "سبز" زیست محیطی شهری محافظت کنید
• از راهروهای ساحلی و سایت های ساحلی محافظت کنید (فضاهای "آبی")
• امکانات آموزشی، فرهنگی، تفریحی و بهداشتی را تأمین کنید
• صرفه جویی در منابع:
به عنوان مثال از زباله های خانگی برای سوخت رسانی به نیروگاه ها استفاده کنید. برای آبیاری چمن ها و محوطه سازی از رواناب های باران استفاده کنید
• صرفه جویی در منابع و انرژی های تجدید پذیر را بخشی از سیاست های شهر قرار دهید
• خط مشی های ساختمان پایدار را برطرف کنید (ساختمانها 40٪ از مصرف انرژی جهان را نشان می دهند)

نهادهایی که شهرهای ایالات متحده را به عنوان "هوشمند" و یا "سبز" رتبه بندی می کنند، روش ها و معیارهای مختلفی دارند. با این حال مینیاپولیس، سانفرانسیسکو، بوستون، سیاتل، واشنگتن دی سی و شهر نیویورک به طور مداوم برای انجام بیشترین تلاش برای تبدیل شدن به شهرهای سالم و پایدار انتخاب می شوند.

به نقل از مقاله ای در مجله "شرکت های سریع":
"شهرهای هوشمند راه هایی برای کارآیی بیشتر، ارائه خدمات بیشتر از طریق فناوری تلفن همراه، بهینه سازی زیرساخت های موجود و استفاده از مشارکت شهروندان برای ایجاد تصمیمات بهتر در مورد استفاده از زمین و شکستن بوروکراسی به منظور تحریک یک اقتصاد کارآفرینانه خلاق است. به طور خلاصه شهرهای هوشمند شهرهای ابتکاری هستند. "
در سال 2013 سیاتل با صعود از سان فرانسیسکو و بوستون در جایگاه شماره 2 در رتبه بندی این مجله قرار گرفت.

 

 

 

 

جالب توجه است که توصیف این مجله از "شهرهای هوشمند" به راحتی می تواند به زبانی مناسب برای شرکتهای هوشمند تبدیل شود که برای کارآیی بیشتر، کارهای بیشتر از طریق فناوری تلفن همراه، بهینه سازی زیرساختهای موجود و استفاده از تعامل و همکاری کارمندان به دنبال کارآیی بیشتر, برای تصمیم گیری بهتر و تحریک یک فرهنگ کارآفرینانه خلاق هستند.

کالج پزشکی ورزشی آمریکا شاخص تناسب اندام آمریکایی را منتشر می کند که شهرهای سالم و مناسب تناسب اندام را با توجه به معیارهای زیر رتبه بندی می کند: ممنوعیت استعمال سیگار در مکان های عمومی، پارک های جدید، مسیرهای پیاده روی و مسیرهای دوچرخه سواری و جمعیتی که اولویت عادات و رتبه های سالم را دارند. شهرهای برتر: سنت پل مینیاپولیس، واشنگتن دی سی، پورتلند و سانفرانسیسکو.

چرا سنت پل مینیاپولیس در بالای لیست است؟ درصد بیشتری از زمینهای شهر به عنوان پارکینگ، بازار کشاورزان استفاده می شود و درصد بیشتری از افراد از وسایل حمل و نقل عمومی، دوچرخه یا پیاده روی برای کار استفاده می کنند و تعداد بیشتری از مسیرها به عنوان زمین های بازی، زمین تنیس و سایر مناطق تفریحی استفاده می شود.

شاخص شهر سبز ایالات متحده و کانادا مطالعه ای در مورد 27 شهر است که توسط واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست و با حمایت مالی زیمنس با یک هیئت مشاوره از متخصصان جهانی در مورد پایداری محیط زیست شهری انجام شده است. در حالی که سانفرانسیسکو برای عملکرد کلی در رتبه اول قرار دارد، شهر نیویورک به دلیل تراکم بالا، فضای سبز و پروژه هایی خاص در رتبه اول در استفاده از زمین است.

بسیاری از شهرها و جوامع کوچکتر باغبانی شهری را ترویج می دهند، در نتیجه بسیاری از درختان میوه، سبزیجات و گیاهان در حال سبز کردن قسمت های خالی، حیاط مدارس و حتی پشت بام ها مانند ساختمان جدید سانفرانسیسکو توییتر و تالار شهر شیکاگو هستند. در پیتزبورگ برنامه "افزایش سرسبزی" خاک و گیاهان را برای "سبز کردن" قسمت‌های خالی در اختیار ساکنان قرار می دهد و از این طریق بیش از 100 قسمت را تبدیل به فضای سبز می کند.

در نیویورک تعداد زیادی از باغ های شهری و بازارهای کشاورزان محصولات تازه برخی از مدرن ترین رستوران های منهتن را تأمین می کنند. در واقع منابع محلی و منابع سبز در فهرست، بیش از یک مورد استثنا در میان سرآشپزهای نیویورکی، به یک قاعده تبدیل شده اند.

در پاییز سال 2014 ، درخت کاری رایگان که توسط این برنامه ها حمایت مالی می شود، دارای درختان میوه ای با میوه های خوراکی بود: هلو، گلابی، انجیر، بادام و سیب. بیش از 4000 درخت میوه جدید در حیاط خانه و باغ های هر پنج بخش خانه پیدا کردند، یک رویداد بزرگ کاشت که به منظور ارتقا چشم انداز شهری و امکان ساکنان برای "تهیه علوفه" از املاک خود طراحی شده است.

در پایان باید توجه داشته باشیم که ما به عنوان یک انسان، تکامل یافته و با محرک های طبیعی مانند نور خورشید، آب و هوا، گیاهان، حیوانات و مناظر سازگار شدیم که همچنان زمینه های اساسی برای عملکرد، سلامتی و بقای ما هستند. شهرنشینان امروزی در دنیای ساخته شده ای زندگی می کنند که شاید تعداد زیادی سبز باشد، اما به احتمال زیاد ما به طور کامل با آسمان خراش ها، آزادراه ها و مینی مال ها سازگار نبوده ایم. این محیط های شلوغ می تواند ذهن را به هم ریخته، در حالی که طبیعت تمایل دارد ذهن را استراحت دهد، انرژی را دوباره پر کرده و به بازیابی سلامت کمک می کند.
بیشتر معماران و طراحان متفکر از پارک ها، باغ ها، درختان، مناظر کوچک و سایر عناصر طبیعی استفاده می کنند تا محیط های شهری پایدارتری ایجاد کنند.

 

منبع 
Teknion

Main Article Link
https://www.teknion.com/inspiration/ethonomics/building-the-healthy-city